Soltorp40, jag gillar din stil. En överdyr kabel... precis som om skillnaden mellan 10mm2 och 16mm2 kabel på ca 20-25m spelar någon roll prismässigt. Jag bodde inte i huset när elen drogs så jag har inte dragit in något öht. Jag uppskattar förstås att någon var tillräckligt smart för att lägga några hundralappar extra på en lite grövre kabel.

Men jag köper åtminstone resonemanget kring att vi borde vara mer sparsamma. :)
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nätägaren har koll. Drar du signifikant mer än säkringen borde tåla så kommer de och kollar.
Svaret är nej! Momentan strömmätning sker inte! Oftast månadsavläsning på distans:
 
A Alice B skrev:
Jo, men två 2000 W radiatorer på olika 10 A-grupper som hamnat på samma fas. Eller induktionspis och radiatorer.
3x16 A säkringar klarar 11 kW´s resistiv belastning och borde räcka långt. Prova sätt dit 16 A säkringar. Behöver ej byta de blå passdelarna! Medelströmförbrukningen under en månad, kvartal eller år går att räkna ut. Oftast hamnar man på en 1/4 - 1/3 av säkringens kapacitet!
 
G gokm skrev:
3x16 A säkringar klarar 11 kW´s resistiv belastning och borde räcka långt. Prova sätt dit 16 A säkringar. Behöver ej byta de blå passdelarna! Medelströmförbrukningen under en månad, kvartal eller år går att räkna ut. Oftast hamnar man på en 1/4 - 1/3 av säkringens kapacitet!
Jo, men problemet är inte sällan att fördelningen mellan faserna är ojämn. Tex för många element på en fas.
 
J JockeHX skrev:
Soltorp40, jag gillar din stil. En överdyr kabel... precis som om skillnaden mellan 10mm2 och 16mm2 kabel på ca 20-25m spelar någon roll prismässigt. Jag bodde inte i huset när elen drogs så jag har inte dragit in något öht. Jag uppskattar förstås att någon var tillräckligt smart för att lägga några hundralappar extra på en lite grövre kabel.

Men jag köper åtminstone resonemanget kring att vi borde vara mer sparsamma. :)
Sedan kan det vara en svår nationalekonomisk avvägning vad som gynnar landet bäst,
* Att investera en massa pengar i burkar som fixar och trixar, och att stora delar av befolkningen lägger en del av sin "nyttoenergi" på att styra elanvändningen, handha och serva "trix-burkar"..., eller
* Att investera en massa pengar i kraftigare elnät som i sin enkelhet bara funkar.

Jag kan inte uttala mig vilket av dessa som vore mest fördelaktigt för landet, det behövs en skaplig räkneövning för att göra ett beslutsunderlag. Jag är dock helt säker på vilken av de två som ger mer robust och pålitlig funktion.

Sedan har vi tariffer och debiteringar för att styra kunderna att använda nätet såsom nätägare och producenter trivs bäst med enligt för tiden gällande dogm. Tariffer kommer, ändras och går, vem minns t.ex. "nattaxan" som fanns några år runt 1980?

OBS att det inte går mer energi om elbilen laddas fullt på 3 timmar eller 7 timmar, men att det kan vara oländigt med långa laddtider för vissa användare där olika förare kanske använder bilen både sent på kvällen och tidigt på morgonen (TAXI, färdtjänst för miljö-maxade kommuner,...) Jag har hört om företag som använder elbilar, och som vid införande av 2-skift behöver ordna med full nattladning över en lunchrast/skiftbyte. Det blev en ny transformatorstation, det.
 
gokm, hos oss kan dom i alla fall momentant "läsa" förbrukningen och om dom vill stänga av strömmen via nätet. Jag har egen erfarenhet från ett jobb där vi utökade förbrukningen rätt mycket och inte hade skickat in ändringsanmälan. helt plötsligt slocknade allt och vi trodde att det gått någon huvudsäkring, men det hade det inte. När vi kontaktade nätägaren talade dom om att dom stängt av pga den "för höga" lasten och släppte efter en stund på strömmen igen.
 
A Alice B skrev:
Jo, men problemet är inte sällan att fördelningen mellan faserna är ojämn. Tex för många element på en fas.
Då kan man koppla om dom i gruppcentralen. Det skall gå att läsa ut, på schemat över gruppcentralen, hur belastningarna ligger!
 
Hör ni ursäkta nu...
Kolla nog med elnäts ägaren för det finns variationer.
Jag har Vattenfall och jag kan ha mellan 16 - 25A säkring utan att det kostar extra.
Det viktiga är att när man byter inom det spannet så ska en elektriker göra jobbet och registrera det hos nätägaren.
Har själv 16A på fakturan men 20A i skåpet och jag ringde för att kontrollera då jag skall ha solpaneler installerat.
Man vill ju inte få en smäll på fingrarna då eller hur :)
Svaret var då att mellan 16-25A så står det oftast bara 16A på fakturan då det är den tariff man betalar enligt som privatperson.
 
P pekk@13 skrev:
Sätt in 16a säkringar och kolla om det håller,,, och om nån kommer och mot all förmodan så du kan ju inte veta att det är 20a passdel,,,
Har hört mig sägas.... att det går att plocka isär innanmätet på en 20A säkring och en 16A säkring och flytta över tråd, sand mm men behålla själva den grå "pluppen".
Simsalabim så har man en säkring det står 16 på, den passar i 16 botten, det sitter en grå plupp på, men den tål 20...
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
S
Stefflo Stefflo skrev:
jag har samma sak men betalar för 20A men har 25A. Funderade på att gå ner till 16A när jag såg felet och tyckte helt enkelt det var dumt att väcka energibolaget. Skulle garanterat klara mig på 16A men vet inte vad straffavgiften kan bli om de upptäcker detta.

Bättre att hålla tyst och låtsas som de regnar. Ska tilläggas att jag flyttade in för drygt fem år sen och har själv inte gjort förändringen.
Mycket manlig sifferexercis i denna tråd, men var är moralen?
 
  • Gilla
  • Wow
Melker Hag och 2 till
  • Laddar…
A Alice B skrev:
Jo, men problemet är inte sällan att fördelningen mellan faserna är ojämn. Tex för många element på en fas.
jo men om vi går tillbaks till grundfrågan då: Vet du att du förbrukar mer än 16A per fas eller gissar du bara baserat på teorier? Det är som sagt åtskilliga som har 16A säkringar som klarar sig hur bra som helst. Inkl mig med både svets och kompressor på tidvis.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
S
F frityreldarn skrev:
Har hört mig sägas.... att det går att plocka isär innanmätet på en 20A säkring och en 16A säkring och flytta över tråd, sand mm men behålla själva den grå "pluppen".
Simsalabim så har man en säkring det står 16 på, den passar i 16 botten, det sitter en grå plupp på, men den tål 20...
Skall man tolka detta som uppmaning till samhällsfarlig verksamhet, eller är det en varning för att det finns knäppgökar ibland oss i landet?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
Magnus Lindén Magnus Lindén skrev:
Hör ni ursäkta nu...
Kolla nog med elnäts ägaren för det finns variationer.
Jag har Vattenfall och jag kan ha mellan 16 - 25A säkring utan att det kostar extra.
Det viktiga är att när man byter inom det spannet så ska en elektriker göra jobbet och registrera det hos nätägaren.
Har själv 16A på fakturan men 20A i skåpet och jag ringde för att kontrollera då jag skall ha solpaneler installerat.
Man vill ju inte få en smäll på fingrarna då eller hur :)
Svaret var då att mellan 16-25A så står det oftast bara 16A på fakturan då det är den tariff man betalar enligt som privatperson.
Är väl fortfarande säkringstariff hos vattenfall? betalar själv 7200kr/år för 20A i norra sverige!

https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
 
H heimlaga skrev:
En viss närstående person hade i ungefär 60 år två faser kopplade genom mätaren och en förbi. På det viset blev elräkningarna betydligt mindre. Allt som ingen vet är lovligt....eller hur var det;-)

Själv tycker jag att 25 amperes huvudsäkring är det minsta man klarar sig med. Svetsar och vedkapar och bordscirkelsågar liknande drar ofta precis så mycket ström som ett trefas uttag med 16 amperes säkringar kan ge ut. Det är ju litet opraktiskt att stänga av hela värmesystemet och släcka varenda lampa och inte laga mat eller köra tvättmaskin och hålla det släckt hela dagen för att någon sågar eller svetsar eller kapar ved den dagen.
Dessutom är det väldigt opraktiskt då man skall renovera eller reparera någonting i sådana hus och borde ha med sig traktorn och en stor generator som man sätter på kraftuttaget och driver maskinerna med.
Ett annat alternativ är ju att driva allt sådant med flatremstransmissioner som drivs av någon stationär dieselmotor till exempel från en skrotad skördetröska men det är inte heller direkt praktiskt.
Opraktiskt kanske men när man tjänar flera hundra kronor i månaden, så tar man en sådan sak. Jag har en stor bergvärmepump. Och bastu. Drar hela huset på 16A, Vill inte betala 250 kr extra per månad för krånglet med att stoppa värmepumpen när man ska basta.
 
Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
Sätt i 16 A säkringar oberoende av passdel så är det ju i princip rätt på alla sätt. Sen är det som jag ser det märkligt att du kan bedöma allt utgående från ledararea som i ditt senaste inlägg också, kanske du kan beskriva hur man gör?
Nu är du allt ute och cyklar. Som jag har fattat det så förutom risken med kraftiga böter om det är fel passdel. Så är det rent elektriskt fel att ha en stor passdel och en liten säkring. Det är inte rätt om man säger så, det kan bli konstiga fel och brand, tydligen. Mitt svart på tråden är att bryt huvudsäkringen, köp en nyckel till passdelar och passdelar för 16A, byt passdel själv och låtsas som inget. Anlitar man elektriker så ska de 2000 kr för jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.