Vi ska bygga ut huset och står inför en svårighet som ingen byggare/arkitetkt kunnat ge ett bra svar på ännu.
Finns det någon här som kan hjälpa oss på traven?

Vi måste bygga ut i anslutning till lågt sluttande tak. Hur dockar/ansluter vi en ny huskropp mot befintligt hus? (Se bild)

Fortsätter vi i befintlig taklutning blir det för lågt i tak inomhus, då vi vill förlänga huset ca 8 meter. Regnvattenavrinning måste självklart fungera.
Höjden vid stupbrännan är i dagsläget 2,60 m.
 
  • Ett enfamiljshus med sluttande tak och markerad del för tänkt utbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte tillbyggnaden ha motsvarande taklutning men åt andra hållet? Så blir det en dal/ränna där.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Precis vad jag tänkte föreslå. Taklutning på tillbyggnaden ned mot gamla huset så att det blir ett V. Så hade vi, jättesnyggt var det.
 
  • Gilla
Charlize och 1 till
  • Laddar…
Antingen bygga med ränna i mitten fast med annan lutning (svart linje)
Andra alternativet är att även höja bef tak i bakkant för att slippa risken med vatten i mitten av huset (gul linje) man behåller då bef takhöjd på framsidan så huset ser inte högre ut. (Annars får du gräva.....)
Husfasad med markerade förslag på takombyggnad, svart linje visar ny ränna och gul linje föreslår höjt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
p-pennan p-pennan skrev:
Antingen bygga med ränna i mitten fast med annan lutning (svart linje)
Andra alternativet är att även höja bef tak i bakkant för att slippa risken med vatten i mitten av huset (gul linje) man behåller då bef takhöjd på framsidan så huset ser inte högre ut. (Annars får du gräva.....)
[bild]
BiFuel BiFuel skrev:
Kan inte tillbyggnaden ha motsvarande taklutning men åt andra hållet? Så blir det en dal/ränna där.
Tack, vet du om det finns några exempel på den typen av lösning? Någon byggare som har erfarenhet?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Precis vad jag tänkte föreslå. Taklutning på tillbyggnaden ned mot gamla huset så att det blir ett V. Så hade vi, jättesnyggt var det.
Har du eller har du haft en lösning som du föreslår. Har du foton?
 
Hej

Om du funderar vidare på ett så kallat motfallstak, alltså där lågpunkterna möts i mitten, glöm inte bort att man med den lösningen får vad man kallar för en snöficka.

Det innebär alltså att snön är "fångad" och inte kan komma av taket. Det kan alltså bli kapacitetsproblem med dina befintliga takstolar. Värt att tänka på före man planerar för långt! Men det hade varit snyggt.

Se bild från Eurokoden för snölaster.
Diagram över snölast formfaktorer för olika taktyper inklusive motfallstak med markerad snöficka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde mitt vardagsrum (för snart 30 år sedan så gav min kontakt på byggnadsnämnden ett bra förslag som jag använde.
jag förlängde ut taket och sänkte golvet så att det hamnade 70cm under mark. då blev det en egen våning placerad mitt mellan källare och övervåning, en annan bonus var att jag kan rensa takrännorna från marken då de är knappt 2 meter från mark.

Ett hus med utbyggt tak och sänkt våning, vilket gör takrännor tillgängliga från marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Tombrittberg
BiFuel BiFuel skrev:
Kan inte tillbyggnaden ha motsvarande taklutning men åt andra hållet? Så blir det en dal/ränna där.
Inte så dumt förslag. Kanske inte så bra för Norrland?
 
  • Gilla
Random
  • Laddar…
P Peter19627 skrev:
När jag byggde mitt vardagsrum (för snart 30 år sedan så gav min kontakt på byggnadsnämnden ett bra förslag som jag använde.
jag förlängde ut taket och sänkte golvet så att det hamnade 70cm under mark. då blev det en egen våning placerad mitt mellan källare och övervåning, en annan bonus var att jag kan rensa takrännorna från marken då de är knappt 2 meter från mark.

[bild]
Tack! Yes, din lösning låter spännande. Kan sluta så men drömmen är att det ska vara ett tillgängligt hus för alla, utan trappor.
 
Hemmakatten
C Charlize skrev:
Har du eller har du haft en lösning som du föreslår. Har du foton?
Vi hade så på vårt hus som vi hade i 12 år, byggt 2006. Tyvärr ingen bild då vi flyttade för drygt ett år sedan.

Fungerade utmärkt. Rätt dimensionerade Kerto-balkar. Hade inga problem med snölaster trots att vi bodde i ett mycket snörikt område i Roslagen. Med en konstruktör borde det inte vara något problem att få till ritningarna.
 
Vi byggde ut som Peter gjort. Grävde ur grund för att tillräcklig stå höjd men å andra sidan blev det trappsteg ner till utbyggnaden. Blev som ett extra hus. Dessutom inget problem med takavrinning.
 
  • Gilla
Charlize
  • Laddar…

Bästa svaret

Vad sägs om att ha en hall helt i glas längst med befintlig byggnad. Sedan kommer likadant tak ni har nu på resten av men utbyggnaden men med lutning mot glaset som har avrinning.
 
  • Gilla
Charlize
  • Laddar…
Precis det vår arkitekt ritat in nu och som vi tycker känns helt rätt. Stort tack för att du skriver!!!
 
  • Gilla
Ögonfröjd
  • Laddar…
C Charlize skrev:
Precis det vår arkitekt ritat in nu och som vi tycker känns helt rätt. Stort tack för att du skriver!!!
Vad roligt, visa gärna ritningsförslaget sedan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.