T Toneey skrev:
Okej ser inte dom klackarna. Ser ut som att de va skruvat i väggarna längst ner. :) snyggt jobbat och modigt :D kul med så mycket bilder
Håller med - det syns inte riktigt utan skulle ju lika gärna kunnat vara skruvat i något bakom. Poängen är att det inte finns något bakom att skruva i - det är ju bara sågspån och lodräta masonitbitar ;-)
 
Eftersom ingen bild illustrerar klackarna så har jag försökt rita (skratta inte ;-)

Det är alltså träklossar som fördes in i elementen. Den yttre ramen vilar på den undre ytan i elementet vilket i sin tur vilar på källarväggen. Jag tror att det i princip var så många klackar som det fick plats - en i varje hål.

På andra sidan tror jag det gjordes hål i den vertikala masoniten med jämna mellanrum för att föra in klackar även där.

https://photos.google.com/photo/AF1QipNtw2EQsTM-JdfG7cWU1Axja6kBibj_OjzL-pfC
 
Hejsan! Bor sedan 1986 (född och uppvuxen) i ett enplans mockfjärds elementhus byggt 1963.
Har sedan jag tagit över renoverat det mesta bl.a Nytt tak, ny fasad+ tilläggsisolering, bytt alla fönster + Ytterdörr och sidoljus.
Och all eftersom familjen växer, växer även behov av större hus, så jag funderade på att riva lite väggar och bygga ut.
Var uppe på vinden idag och kolla vilken dimension takstolarna va på och märkte då till min förvåning att golvet på vinden (taket) var av samma konstruktion som väggarna. Alltså inga reglar förutom dom som råsponten till taket ligger på.
Betyder detta att man kan riva alla väggar i huset? Eller hur fungerar detta system?
 
F Filthee skrev:
Hejsan! Bor sedan 1986 (född och uppvuxen) i ett enplans mockfjärds elementhus byggt 1963.
Har sedan jag tagit över renoverat det mesta bl.a Nytt tak, ny fasad+ tilläggsisolering, bytt alla fönster + Ytterdörr och sidoljus.
Och all eftersom familjen växer, växer även behov av större hus, så jag funderade på att riva lite väggar och bygga ut.
Var uppe på vinden idag och kolla vilken dimension takstolarna va på och märkte då till min förvåning att golvet på vinden (taket) var av samma konstruktion som väggarna. Alltså inga reglar förutom dom som råsponten till taket ligger på.
Betyder detta att man kan riva alla väggar i huset? Eller hur fungerar detta system?
I någon mån är det precis samma sak med elementhus som med alla andra hus - det går att riva och växla av egentligen överallt, det är bara mer eller mindre svårt. Vill du eventuellt ha lite mer detaljerade tips kan du försöka med att ladda upp ritning på nuvarande planlösning, och tänkt planlösning.
 
B bearmaniac skrev:
I någon mån är det precis samma sak med elementhus som med alla andra hus - det går att riva och växla av egentligen överallt, det är bara mer eller mindre svårt. Vill du eventuellt ha lite mer detaljerade tips kan du försöka med att ladda upp ritning på nuvarande planlösning, och tänkt planlösning.
Ska se om jag kan rita upp så folk begriper :p
 
Programet som jag gör ritningar i verkar inte funkla som jag vill.. Men i princip så vill jag riva alla väggar i halva huset för att få öppet kök/vardagsrum/matplats
 
Du har ingen huspärm med originalritningar?
I generella ordalag har jag beskrivit några tankar kring att ta ner väggar och vad man bör tänka på i dessa trådar:
https://www.byggahus.se/forum/threa...nthus-mockfjaerds-pagaende-renovering.311548/ (inlägg 14)
https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/ (inlägg 9)

I ditt fall tolkar jag det som att du har ett hus som står på platta. Jag kan egentligen hyfsat lite om konstruktion, men om du ska bära av, se till att konstruktören räknar på att plattan klarar punktbelastningen av pelarna som du behöver sätta in.
 
Nej dom enda ritningar som finns kvar är över hur elen är dragen tyvärr.

Huset är i runda slängar 8m brett
Är det ovanligt med elementhus som har som inte har bärande väggar?
 
Jag bor i ett enplans från -79. Platta på mark och vad det ser ut som självbärande takstolar som vilar på ytterväggarna. Jag är verkligen ingen snickare, kan inte betona det nog mycket, men när jag kikat lite här och där så verkar det faktiskt som att inte en enda av väggarna bär. Det är tomma ramar med spånskivor på. På många ställen tar de inte ens i taket utan spånskivan verkar sitta i en planka i taket och ramarna sitter fast i varandra och står på golvet, och hålls ihop av skivorna. Både jag och min betydligt mer erfarne pappa kliar oss i huvudet och vågar inte riktigt göra nånting innan vi fått förklarat för oss hur det hela är byggt osv.
 
F Filthee skrev:
Nej dom enda ritningar som finns kvar är över hur elen är dragen tyvärr.

Huset är i runda slängar 8m brett
Är det ovanligt med elementhus som har som inte har bärande väggar?
Jag har inte superkoll på alla elementhus, men det skulle förvåna mig om ett spann på 8 m inte delades upp i åtminstone två sektioner, kanske t.o.m. tre.

Kan du krypa omkring uppe på vinden och se om du hittar några skarvar i bjälklaget? Leta ovanför de väggar du vill riva. Skarv i ovanliggande bjälklag == bärande vägg.
 
B bearmaniac skrev:
Kan du krypa omkring uppe på vinden och se om du hittar några skarvar i bjälklaget? Leta ovanför de väggar du vill riva. Skarv i ovanliggande bjälklag == bärande vägg.
Ja jag har nästan full stå höjd. och det är ju som ett helt golv där uppe och vad jag minns är det bara en enda skarv.

stod och klia mig i huvudet en bra stund efter att jag gjorde ett hål för att kolla, trodde jag skulle hitta en grov regel där takstolen går men istället va det bara spån.. precis samma princip som väggarna är gjorda
 
@Filthee @Niclas Gustafsson

Niclas: jag är inte helt säker på att jag förstår din beskrivning av husets konstruktion till 100%, jag svarar lite allmänt om Elementhusens konstruktion nedan.

Rent allmänt om husets konstruktion: husen är ihoppusslade av långsmala lådor, eller "element" (därav namnet: Elementhus). Elementen är 200 mm breda, och 100/200 mm djupa (innerväggar 100/bjälklag (åtminstone såna som är ämnade att gå på) och ytterväggar 200). Lådorna är en form av sandwichkonstruktion, där ytterlagren består av 20 mm krysslimmat trä (tre lager), och mellan dessa finns två stående masonitskivor som är fastlimmade (med icke vattenfast lim(!)). Lådorna är också spontade i varandra för ytterligare styvhet i konstruktionen (de problem med svajiga golv som uppstår i Elementhus beror antingen på att spontningen har släppt efter upprepad belastning, eller på vattenskador som gör att limmet till de bärande masonitskivorna har släppt).
Bifogad bild visar en bit av en innervägg.
Hand håller upp en hörndel av en sandwichkonstruerad innervägg från ett elementhus med synliga skikt av trä och masonit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planlösningen är sådan att huset (bjälklaget) är indelat i sektioner. Ändarna på elementen som utgör bjälklaget måste förstås vila på någonting - en vägg. Bjälklaget kan ha olika riktningar för varje sektion (i vårt hus med 80 kvm bottenarea ligger bjälklaget åt ett håll på 76 kvm, och åt det andra hållet de sista 4 kvm). Jag har försökt illustrera detta i bilden nedan. Röda streck utgör bärande väggar (ovanför vilka det går en skarv i bjälklaget), gröna streck indikerar bjälklagets/elementens längd och riktning i varje sektion (på några ställen har jag gissat lite på exakt vilken vägg som är bärande, och exakt hur långa elementen är).
Ritad planlösning av en våning, med gröna linjer som visar riktning och längd på bjälklag och röda linjer som markerar bärande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ett praktiskt plan: Eftersom det inte finns några bärande reglar, är hela konstruktionen mer eller mindre bärande. Därav krävs det lite försiktighet när man ger sig på ingrepp i väggar. Vill ni har mer specifika tankar kring era situationer så brukar en eller ett par bilder säga mer än tusen ord. :)
 
  • Gilla
HarvSpec och 1 till
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Jag har försökt illustrera detta i bilden nedan. Röda streck utgör bärande väggar (ovanför vilka det går en skarv i bjälklaget), gröna streck indikerar bjälklagets/elementens längd och riktning i varje sektion (på några ställen har jag gissat lite på exakt vilken vägg som är bärande, och exakt hur långa elementen är).
Men på vinden så ser du tydligt skarvarna precis där du har röda streck?
 
Ska absolut bifoga bilder. Har inte öppnat väggarna mer än mindre hål, men ser inget trä någonstans. Efter en 2 cm spånskiva är det luft vad det verkar.

jag bor i mockfjärd i mockfjärdshus ”visningskvarter” de byggde upp i slutet på 70 talet. Alla hus är olika designade med olika lösningar. Just mitt är det enda enplanshuset i området. Taklösningarna verkar vara olika de med.

huruvida innertaket vilar på innerväggarna ska jag låta vara osagt. Men takstolarna vilar inte på något annat än ytterväggarna och har en w-form. Själva undertaket ser dessutom ut att gå rakt igenom alla väggarna. Ska fixa bilder ikväll. Jag har säkert fel!
 
  • Gilla
Anorlunda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.