Hej,
Jag har köpt en Wamsler K148 Vedspis som jag ska sätta in i köket nu till sommaren. Jag ska koppla den mot en Ackumulatortank på 500l som står i källaren så framledningen från spisen är ca 2 meter över ingången på ackumulatortanken. Ganska nära spisen kommer jag sätta in en laddomat 21. Som jag förstår det kan det vara problem med att h laddomat + Vedspis 2 meter högre upp än vedpannan pga luftbubblor i systemet med mera. Har ni några tips på vd jg ska sätta för avluftning till systemet och var jag ska sätta den för att kunna tömma luftenn på bästa sätt?

Hälsningar
Jonas
 
Du bör ha en säkerhetsventil direkt efter kaminen och sen avluftningsventil så hög som möjligt. Jag har ett liknande system men tanken två meter ovanför kaminen. Kör med öppet system vilket fungerar utmärkt (har tom kokat systemet en gång och det fungerade som förväntat).
 
Tanken över pannan är bara bra. Här var det tvärtom. Men jag håller med. Övertrycksventil direkt efter pannan, då kan du lufta genom den.
 
Kör du med öppet system, dvs ett expansionskärl på tex vinden och en fri väg ut med ett rör på taket plus en säkerhetsventil direkt efter pannan har du två säkerhetssystem. Problemet du har till skillnad från tex mig är att vid strömavbrott kan du få dålig cirkulation eller ingen alls och då kommer det koka. En laddomat skall normalt vara fullt öppen vid strömlöshet men säkerhetsventilen ger dig en extra säkerhet om den skulle haverera.
 
Det kommer definitivt inte att bli någon självcirkulation när pumpen stannar.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tanken över pannan är bara bra. Här var det tvärtom. Men jag håller med. Övertrycksventil direkt efter pannan, då kan du lufta genom den.
Nja, det är bättre att bygga en "fälla", dvs ett omvänt U med en luftningsventil på toppen, särskillt när man bygger nytt system och om TS ämnar ha ett öppet. Onödigt att fuska då.
 
Hej,
Stort tack för alla svar. Jag tänkte ha ett slutet system, idag är det ett öppet system men jag skulle vilja ta bort rören som går upp mot vinden och renovera Vinden så småningom.

Guggen: Jag gillar din ide med det omvända U-et.

Så om man ser från hetsidan från pannan så ska det direkt efter pannan sitta en säkerhetsventil som jag drar mot avloppet, sen efter säkerhetsventilgen kommer det ett ∩ med en avluftningsventil på toppen och från den börjar jag gå nedåt källaren. Pumpen drar väldigt lite ström så det kanske är värt att sätta in en UPS som kan hålla pumpen vid liv i 1h eller så ifall det blir strömavbrott?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle sätta övertrycksventilen där i stället. Den funkar bra som avluftning också.
 
  • Gilla
JonasGranlund
  • Laddar…
J JonasGranlund skrev:
Hej,
Stort tack för alla svar. Jag tänkte ha ett slutet system, idag är det ett öppet system men jag skulle vilja ta bort rören som går upp mot vinden och renovera Vinden så småningom.

Guggen: Jag gillar din ide med det omvända U-et.

Så om man ser från hetsidan från pannan så ska det direkt efter pannan sitta en säkerhetsventil som jag drar mot avloppet, sen efter säkerhetsventilgen kommer det ett ∩ med en avluftningsventil på toppen och från den börjar jag gå nedåt källaren. Pumpen drar väldigt lite ström så det kanske är värt att sätta in en UPS som kan hålla pumpen vid liv i 1h eller så ifall det blir strömavbrott?
Jag kör en liten apc Ups som jag har laddpumpen, min snåla variabla grundfors cirkpumo och styrningen på. Håller en tim eller så vid avbrott. Hade jag som du i princip inte haft ngn självcirkulstion hade jag def sattsat på en hyffsad upc på laddpumpen iaf.
 
  • Gilla
JonasGranlund
  • Laddar…
Hej Daniel,
Vet du var man kan köpa en sån säkerhetsventil som även har avluftnigsfunktion?

Guggen, det låter perfekt, jag har också en liten Grundfos Magna3 pump som nästan inte drar något så det känns som en ganska liten UPS klarar att driva systemet i 1h. När du skriver att din UPS driver styrningen också, vad tänker du på då? Ä det styrningen av ventilerna på laddomaten eller rökgasgivaren eller något annat?
 
Det är ingen speciell.
 
Jag har thermomatic ec home styrning som bla styr shunten mot innertemperatur.

Ang. Avluftning, så har jag öppet system vilket innebär att jag fyller på ngn liter varje år och således får in lite syre i systemet. Så jag har en automatisk avluftare i en fälla med en avstängningsventil innan.
Skall du ha slutet system så ser jag det inte som lika viktigt då du sannolikt inte kommer fylla på regelbundet. Dock är det oerhört praktiskt då den hanterar avluftning helt automatiskt.
 
Ett öppet system plockar kontinuerligt upp gaser i expansionskärlet. Det lilla du fyller på är inget som påverkar.
 
D Daniel 109 skrev:
Ett öppet system plockar kontinuerligt upp gaser i expansionskärlet. Det lilla du fyller på är inget som påverkar.
Det gör det. Men jag fyller på en del varje år och mitt vatten är ordentligt syresatt samt spottar in en hel del luft (egen brunn o kass pump). Oavsett så ser jag det främst som nödvändigt i ett öppet system.
 
Staffans2000
Du luftar genom att tvångsöppna säkerhetsventilen. Det är ett utmärkt tips, eftersom den skall motioneras då och då. Två flugor på smällen alltså.
Tänk på att dra spillröret till vasken, så att du kan se ifall säkerhetsventilen läcker.
 
  • Gilla
JonasGranlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.