Hej!

Jag har bilat bort golvbrunnen i gjutjärn och kommit fram till att min platta består av följande:
15 cm betong
5 cm stenullskiva
Plast
Sand

Min fråga rör plasten som jag antar finns där som fuktspärr. Jag antar att de på sjuttiotalet tänkte att den är bra att ha där för att hindra fukt underifrån från att leta sig uppåt i plattan. Och det gör den troligtvis, sanden under kändes betydligt fuktigare än isoleringen ovanför, men kommer den inte samtidigt bidra till att kondens bildas på insidan av plasten?
Jag har inga planer på att ta bort plasten eller ändra något i konstruktionen utan är mer intresserad av vad syftet med plasten är och om den bidrar till något eller om den är helt onödig?
 
Det kan vara för att hindra radon att tränga upp genom plattan. Fukt är inte anledningen iallafall.
 
Tack så mycket!
Det låter ju troligt men hade man den kunskapen i början av sjuttiotalet?
 
Jag tror den ligger där för att fungera som kapillärbrytande lager. På 70-talet byggdes underisolerade plattor. Antingen med lecakulor, som man då trodde var kapillärbrytande men som visade sig inte vara det. Att kapillärkraftens skulle brytas hade man så klart koll på. Vad är annars bra på det, jo plast så klart. Så det är en fullt logisk konstruktion för att bygga en platta på mark med underisolerad platta där golvbeklädnaden ligger direkt på betongplattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.