tommib tommib skrev:
Ja, förutom att det inte alls är säkert att äldre drabbas värre. Jag vet inte hur det är för 2019-nCoV men senaste pandemiska influensan drabbade yngre oproportionerligt mycket. Givetvis är det på individnivå farligare för äldre med komplicerande sjukdomar men på samhällsnivå kan det se annorlunda ut.
I detta fall så verkar den i huvudsak döda pensionärer och de med allvarliga sjukdomar. Barn verkar i princip påverkas som en lättare förkylning. Man misstänker att det är risk för missfall, precis som under SARS.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
tommib
Jag tar dig på orden. Själv är jag föräldraledig och undviker i möjligaste mån jobbgrejer.
 
tommib tommib skrev:
Jag tar dig på orden. Själv är jag föräldraledig och undviker i möjligaste mån jobbgrejer.
Bra taming.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
För den som vill ha en bild av varför detta virus är så oroande så kan man kolla på graferna på denna länken:
- https://ncov.r6.no/

Notera att dödsfallen I Hubei-provinsen är många fler per sjuka än i övriga Kina. Detta beror troligen på att många som är sjuka inte ger sig till känna för myndigheterna. De stannar hellre hemma och hoppas att det är vanliga influensan än att åka in till sjukvården där de garanterat blir smittade. Dvs, de ger sig inte till känna förrän de behöver sjukhusvård. Pga detta så har man nu börjat betala ut tips-pengar till de som berättar om sjuka som inte gett sig till känna...
 
  • Ledsen
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
harry73
tommib tommib skrev:
Ja, förutom att det inte alls är säkert att äldre drabbas värre. Jag vet inte hur det är för 2019-nCoV men senaste pandemiska influensan drabbade yngre oproportionerligt mycket.
Sydsvenskan har en artikel om det som förklarar detta lite mer
https://www.sydsvenskan.se/2020-02-11/det-ar-forsta-influensan-som-paverkar-ditt-liv
Den ligger dock bakom betalväg men jag kan citera en del av artikeln
H1N1 ger oftare unga och medelålders personer influensa, och orsakar färre dödsfall eftersom yngre i regel är i bättre kondition. Så sent som förra säsongen var det exempelvis H1N1 som dominerade den svenska influensasäsongen. Dödsfallen var hälften så många som de två föregående åren.
H3N2 drabbar däremot i högre utsträckning äldre personer, med relativt hög dödlighet som följd.
Varför denna skillnad?
Dagens äldre fick H1N1 när de var unga, lyder förklaringen. Eftersom denna virustyp var helt dominerande från 1918 till 1957 var det den som den tidens barn fick först i livet.
Den tidiga exponeringen gav dessa generationer livslångt skydd mot just den typen. Den andra typen fick de som vuxna och utvecklade inte samma immunitet mot.
Senare generationer växte däremot upp med influensavirus A(H3N2) och är mer immuna mot detta.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nu är sjukvård eller sjukdomar inte mitt kunskapsområde.

Jag antar vi har problem om Sverige drabbas av ett större antal smittade.
Har vi (Sverige) ens någon plan hur man ska hantera de smittade personerna och de som misstänks vara smittade. Det kan ganska fort bli många personer antar jag.

Nu gissar jag lite, men de evakuerade som satts i "frivillig karantän" i hemmet.
Är kanske ett beslut som tagits för att vi helt enkelt inte har vårdplatser eller karantänplatser för eventuellt smittade människor.

På torsdag skulle väl viruset tas upp på något eu möte.

Men jag anar att det är bättre att bli smittad tidigt när det fortfarande finns resurser och vårdplatser som kan hålla hög kvalitet.
Anar att vid för många sjuka då måste beslut tas om vilka som får plats i vården och får en chans.
Det är ganska enkelt tillslut räcker inte resurserna till. Och grannländer har förmodligen samma problem....

Är imponerad att man kan hålla så många människor i katantän i Kina. I Sverige ska det väl till utredning som kommer ta för lång tid.... När utredningen väl är klar då kommer man fram till att det är för sent att sätta in karantän....
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, förutom att det inte alls är säkert att äldre drabbas värre. Jag vet inte hur det är för 2019-nCoV men senaste pandemiska influensan drabbade yngre oproportionerligt mycket. Givetvis är det på individnivå farligare för äldre med komplicerande sjukdomar men på samhällsnivå kan det se annorlunda ut.
Vilken var det? Om det var svininfluensan så var den så hiskelig som att 10 svenskar dog vad jag kunde hitta. Desto fler blev allvarligt sjuka av vaccinet. Då skjutsade jag en del som fått komplikationer av just vaccinet, men sjukvården vägrade erkänna det för dem. Hur många som fick den influensan som satt i min taxi har jag ingen aning om alls.

Själv är jag inte ett dugg orolig för detta. Men det finns rätt många som är det och terroriserar kineser som inte varit i kina under tiden det slagit ut.
Känner dock en kines som varit i kina både före och efter de slog ut och jag är inte ett dugg orolig att vistas i samma utrymme eller ta i hand med honom.

Enda jag ens varit "orolig" över gällande sjukdomar är när man är med sin ettåring i affären nu på vintern med tanke på RS och att många människor i princip är värre än grisar ang sin hygien.

pacman42 pacman42 skrev:
För den som vill ha en bild av varför detta virus är så oroande så kan man kolla på graferna på denna länken:
- [länk]

Notera att dödsfallen I Hubei-provinsen är många fler per sjuka än i övriga Kina. Detta beror troligen på att många som är sjuka inte ger sig till känna för myndigheterna. De stannar hellre hemma och hoppas att det är vanliga influensan än att åka in till sjukvården där de garanterat blir smittade. Dvs, de ger sig inte till känna förrän de behöver sjukhusvård. Pga detta så har man nu börjat betala ut tips-pengar till de som berättar om sjuka som inte gett sig till känna...
Hörde även att om du inte lyssnade och tog dig ut utanför avspärrningarna så blir du avrättad utan rättegång. Fina kina.
 
H HSP skrev:
Nu gissar jag lite, men de evakuerade som satts i "frivillig karantän" i hemmet.
Är kanske ett beslut som tagits för att vi helt enkelt inte har vårdplatser eller karantänplatser för eventuellt smittade människor.
Att sätta (potentiellt) fullt friska människor i sjukhuskarantän skulle ju kännas som ett enormt slöseri av resurser. Vi pratar ju om 14 dagar som dessa människor då ska uppta sjukvårdens faciliteter och personal. Dessutom är det nog extremt tråkigt att tvingas till karantän på andra ställen än i hemmet, så det är nog ganska mycket lättare att be folk stanna hemma. Generellt sett är ju vi svenskar hyfsat pliktskyldiga också, så hemkarantän fungerar nog ganska bra.

Än så länge skulle jag tro att sjukvården vet vad de pysslar med, och att den frivilliga karantänen helt enkelt är det bästa alternativet. Skulle vi se en stor ökning av smittade i Sverige (än så länge är det ju bara ett fall) så lär nog inställningen ändras. Vi kan nog också vara rätt säkra på att det försiggår en del "war games" med berörda myndigheter i det dolda där olika scenarior spelas upp och strategier tas fram. Om det sedan räcker, det hoppas jag att vi aldrig får reda på...och ska man vara ärlig så är det ju svårt att säga att förtroendet för myndigheter, och ffa politiker, inte direkt är grundmurat.

Utöver det tror jag också att vi svenskar inte är det här virusets drömspridare. Vi har en relativt hög personlig hygien, vi bor inte speciellt trångt, vi håller inte på med kindpussar, vi håller hårt på den personliga sfären osv. Självklart är kollektivtrafik i storstäderna ett problem, men det är vi storstadsbor ganska medvetna om och skulle smittan etablera sig i Sverige skulle medvetenheten öka ytterligare.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Att sätta (potentiellt) fullt friska människor i sjukhuskarantän skulle ju kännas som ett enormt slöseri av resurser. Vi pratar ju om 14 dagar som dessa människor då ska uppta sjukvårdens faciliteter och personal. Dessutom är det nog extremt tråkigt att tvingas till karantän på andra ställen än i hemmet, så det är nog ganska mycket lättare att be folk stanna hemma. Generellt sett är ju vi svenskar hyfsat pliktskyldiga också, så hemkarantän fungerar nog ganska bra.

Än så länge skulle jag tro att sjukvården vet vad de pysslar med, och att den frivilliga karantänen helt enkelt är det bästa alternativet. Skulle vi se en stor ökning av smittade i Sverige (än så länge är det ju bara ett fall) så lär nog inställningen ändras. Vi kan nog också vara rätt säkra på att det försiggår en del "war games" med berörda myndigheter i det dolda där olika scenarior spelas upp och strategier tas fram. Om det sedan räcker, det hoppas jag att vi aldrig får reda på...och ska man vara ärlig så är det ju svårt att säga att förtroendet för myndigheter, och ffa politiker, inte direkt är grundmurat.

Utöver det tror jag också att vi svenskar inte är det här virusets drömspridare. Vi har en relativt hög personlig hygien, vi bor inte speciellt trångt, vi håller inte på med kindpussar, vi håller hårt på den personliga sfären osv. Självklart är kollektivtrafik i storstäderna ett problem, men det är vi storstadsbor ganska medvetna om och skulle smittan etablera sig i Sverige skulle medvetenheten öka ytterligare.
Man kanske ska ha i åtanke på dessa siffrorna med
Wuhan
Befolkning: 11,08 miljoner (2018) Populärt
Yta: 8 494 km²

Sverige
Yta: 450 295 km²
Befolkning: 10,12 miljoner (2018)

Det är alltså fler människor på den lilla ytan än vad Sverige har på vår stora yta. Det är klart att när ett virus slår till där så går det med en jäkla fart.
Hur hade det slagit till om tex Stockholm hade varit grunden till starten ?

Jag tror inte att det kommer bli så värst mycket mer än ett par st som blir smittade här. Men vi får se om ett par veckor.
 
tommib
H HSP skrev:
Nu är sjukvård eller sjukdomar inte mitt kunskapsområde.
Men det är mitt. Till och med så att jag jobbar på ett av de sjukhus som kommer ta emot ev fall.

H HSP skrev:
Jag antar vi har problem om Sverige drabbas av ett större antal smittade.
Beror på hur dödligt det är i vår kontext. Behöver inte vara lika illa som där (bättre grundhälsa osv) men kan vara det. Jo, vi kan få stora problem. Eller inte. Det är svårt att veta säkert.

H HSP skrev:
Nu gissar jag lite, men de evakuerade som satts i "frivillig karantän" i hemmet.
Är kanske ett beslut som tagits för att vi helt enkelt inte har vårdplatser eller karantänplatser för eventuellt smittade människor.
Precis som Paxman resonerar så är det absolut bästa/enklaste sättet att hantera det. Det finns ingen anledning att ta upp sjukvårdsplatser för folk som inte behöver det. Karantän kan vara folk som är helt friska utan symptom. Även lindrigt sjuka vårdas sannolikt bäst i hemmet.

H HSP skrev:
Anar att vid för många sjuka då måste beslut tas om vilka som får plats i vården och får en chans.
Jo, det är det som är inriktningsbeslut. T.ex. ingen respiratorvård för >65 år gamla patienter. Vi är absolut inte där och förhoppningsvis kommer vi inte dit men den typen av beslut finns på menyn så att säga.

R Rkarlsson skrev:
Vilken var det? Om det var svininfluensan så var den så hiskelig som att 10 svenskar dog vad jag kunde hitta. Desto fler blev allvarligt sjuka av vaccinet.
Ja, svinis (H1N1). Frågan är hur många som hade dött utan vaccin. Det går tyvärr inte att svara på.
Om du vill läsa har FHM en rapport om det.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...redskap/pandemiberedskap/pandemisk-influensa/

Vi har redan haft den diskussionen i en tidigare tråd för ett antal år sedan, jag orkar inte leta fram den just nu.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, svinis (H1N1). Frågan är hur många som hade dött utan vaccin. Det går tyvärr inte att svara på.
Om du vill läsa har FHM en rapport om det.
[länk]

Vi har redan haft den diskussionen i en tidigare tråd för ett antal år sedan, jag orkar inte leta fram den just nu.
Nej det är sant att det inte går att svara på. Men tror knappt att det hade blivit jättehöga siffror i Sverige utan.
Vad jag kunde hitta så var väl Afrika och sydosasien mest drabbade.
Det jag kommer ihåg var de som blev sjuka av vaccinet som var kärnfriska innan de tog det.

Kommer även ihåg sättet de vaccinerade folk på, var i Uppsala på en visit när de var hur långa köer som helst inne i gallerian för att ta detta. Hoppas de inte gör likadant om corona sprids som en löpeld i Sverige :p
Men håller tummarna för att de trappas av såklart och att det inte blir värre än det redan är.
 
Angående medicinska grejer, vad bör man ha hemma egentligen.
Jag har plåster, diverse olika förband, engångshanskar, alsol och klorhexedin, huvudvärkstabletter, aktivtkol, vätskeersättnig. Kylbalsam, febertermometer,
Har tur att vi inte är beroende av viss medicin. Har man vissa sjukdomar så är det bra att ha sin medicin man behöver.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Någon sorts duk/tuss att tvätta sår med. Bara att söka på "prepper medical supplies". Följande kanske inte räknas till medicinska grejer utan mer grundläggande men glöm ej handtvål och handsprit samt vid behov extra glasögon/kontaktlinser/linsvätska. Även tandkräm och tandtråd bör man ha i lager så att man slipper släpa sig iväg när man är sjuk eller riskerar att träffa någon sjuk.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Någon sorts duk/tuss att tvätta sår med.
Typ lakan?

Om katastrofen kommer tror jag det absolut mest avgörande är uppfinningsrikedom och förmåga att tänka utanför boxen. Man kan lägga hur mycket pengar som helst på preppinggrejer, men genom att vara smart så kommer man väldigt långt med sånt man redan har hemma.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
... och jag köpte en rejäl mängd lakansväv och filtar från försvarets överskottslager när man sålde ut beredskapslager för ett antal år sedan. Sådan kvalitet finner man näppe i handeln idag. Man kan fundera på om staten inte dumpade lite för tidigt.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.