Jag håller på med en total badrumsrenovering och ska sätta in en fläkt högt upp på en vägg. Frågan är hur jag förbereder för detta? Som jag tolkar det är fläktarnas dimension 100mm, men ska de anslutas till ett hål som är 100mm, eller är fläkten som sådan 100mm?

Jag behöver ju ta upp hålet och fixa till innan jag ska fuktspärra osv. Ytterväggen är 28 cm tjock fördelad på 8cm betong - 12 cm isolering - 8 cm betong.

Någon som har idéer hur jag förbereder mig?

Tack på förhand
 
Kolla fläktens installationsanvisning, om du nu har bestämt typ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla fläktens installationsanvisning, om du nu har bestämt typ?
Det är väl en del av problemet, att jag inte bestämt det ännu, men det står "anslutning 100mm" på i princip alla, men min fundering är då om det är fläktens rör som är 100mm, eller om det är hålet den ska ansluta till som är 100mm. Samt givetvis lite spännande hur jag ska göra med fuktspärr runt det hålet. Som jag tolkar det ska röret inte sticka in i rummet, då hade det ju varit enkelt att sätta en manschett på 100mm på den.
 
Y yens skrev:
Jag håller på med en total badrumsrenovering och ska sätta in en fläkt högt upp på en vägg. Frågan är hur jag förbereder för detta? Som jag tolkar det är fläktarnas dimension 100mm, men ska de anslutas till ett hål som är 100mm, eller är fläkten som sådan 100mm?

Jag behöver ju ta upp hålet och fixa till innan jag ska fuktspärra osv. Ytterväggen är 28 cm tjock fördelad på 8cm betong - 12 cm isolering - 8 cm betong.

Någon som har idéer hur jag förbereder mig?

Tack på förhand
Det är kanalanslutningen på fläkten som är 100mm.
Under alla år jag jobbat med ventilation har man kört 108mm hålsåg för 100-rör.
Fläkten i sin tur bygger ju såklart lite mer...sen beror det ju lite på om ni tänkte köra Intellivent eller nån PAX-variant, men alla dessa bygger ju en del också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.