Hej!
Har ett nybyggt hus och håller på som bäst att försöka hitta den rätta värmekruvan kontra värme i hyddan.

Förutsättningar:
1-plans 150 kvm nyfunkis (högt i tak), vattenburen golvvärme (Roth), IVT 490 med IVT 630 (fjärrvärmemodul), braskamin Contura 580 (har dock inte eldat i den ännu då skorstenen inte är trycktestad >:( (lite feg av mig ::)).

Idagsläget har jag Kurva 4.5 Finjustering 1.8, men tycker ändå att det är lite för kallt titt som tätt, speciellt på morgonen givetivs (Roth termostaterna står på halva kurvan).
Hur ställer jag in för att få den optimala kurvan? Har förstått att 4,5 är alldeles för högt (1-4 rek av IVT).
Läste på nätet här att man skulle skruva upp termosteterna till max och justera därefter! Kan det stämma? Hur gör man då om man vill höja värmen lite? Vad fyller termostaterna för funktion då egentligen när det står på fullt för jämnan?

Vad är rimlig kurva i mitt fall? Finns det annat man kan/skall ändra i 490´n för att få optimal värme/förbrukning?

Tack!
 
Har ett enplans på 130 kvm med golvvärme och varit i exakt samma situation och lärt mig massor här om IVT 490, vi hade precis som du fabriksinställning 4.5 men fininställning på 0 och styrde med termostater med följd att förbrukningen var hög och ojämn värme i huset framförallt på morgonen då det var svinkallt i huset tyckte vi.

Lärde mig då att skruva upp alla termostater på max först och främst, har du golvvärme kan du säkert skruva ner värmekurvan till 3.8 direkt och ställ fininställningen på 0.0, vänta sedan ett dygn och se, har du för varmt skruva ner kurvan 0.1 till och vänta ett dygn osv, osv. När du hittat rätt värme i huset med kurvan och det känns lite murrigt vid 0 och uppåt så justerar du med fininställningen.

Termostaterna har jag lärt mig nu fyller en enda funktion i vårt hus och det är att stänga av värmen i golvet vid uppvärmning av solen i rummen, då finns det ingen anledning att låta varmt vatten cirkulera i slingan utan har ställt termostaterna att slå ifrån vid 23.5 ungefär, när det går under detta i rummet slår termostaten till och framledningen börjar igen så golvet hinner ikapp när vår inställda temperatur på 21 gr nås i rummet.
 
  • Gilla
Littlejacob
  • Laddar…
Skall väl också tillägga att vi fick reda på att det tar 6-12 månader med nybyggt hus och gjuten sula att innan detta torkat ut ordentligt så förbrukning kommer att vara högre på grund av fukt % i framförallt sulan då, en vettig tekniker sa att det kan skilja uppåt 15-20% från nytt till allt torkat ut ordentligt men vi är glada för varje procent så det tar vi med en nypa salt tillsvidare.
 
  • Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
Jag kör en 495a men det är samma programvara i dessa, vi har 200m2, enplans med högt i tak, vi har nu kurva 3,4 med 0 i finjustering och det funkar bra. Precis som tidgare sagt så kan rumstermostater bara stänga flödet i slingan och det gör de om du får värme tillfört på annat sätt, matlagning, gäster, sol, kamin etc.

Det bästa är att justera in kurvan under en helmulen period utan att elda i kaminen, då gör du precis som sagts ovan.

Just nu, med mycket sol på dagen, måste det vara oerhört svårt att justera in, trögheten i golvvärmen gör att det gärna känns lite kallt på morgonen.

Om du har Roth golvvärme har du ju fått ett injusteringsschema, där framgår också den projekterade framledningstemperaturen, denna gäller då vid en viss utetemp, specifik för din ort, fråga Roth om vilken de använt, denna framledningstemp och utetemp kan du sedan jämföra med manualen till pannan och se vilken kurva du teoretiskt ska ha. I vårt fall stämde denna med någon tiondel.
 
robban44 skrev:
Termostaterna har jag lärt mig nu fyller en enda funktion i vårt hus och det är att stänga av värmen i golvet vid uppvärmning av solen i rummen, då finns det ingen anledning att låta varmt vatten cirkulera i slingan utan har ställt termostaterna att slå ifrån vid 23.5 ungefär, när det går under detta i rummet slår termostaten till och framledningen börjar igen så golvet hinner ikapp när vår inställda temperatur på 21 gr nås i rummet.
Robban44; vad du menar är alltså att termostaterna står konstant på max och när solen ligger på i ett visst rum, så stängs slingorna av automatiskt! Det är inte så att jag manuellt måste gå och justera eller?
Hur ställer jag in om jag också vill ha 21gr i huset? Gör jag detta via värmekurvan då eller i och med att termostaterna hela tiden står på max?
Är det precis som med en fartkontroller på en bil, att det är jämn fart hela tiden? Kommer det en backe (kallare ute) så ökas gasen automatiskt och i en nedförsbacke (varmare) så stängs gasen av automatiskt?
Hur ställer man in att termostaterna skall slå ifrån vid 23,5 grader? I pannan eller termostaterna?
 
En fråga till; skall jag låta termostaterna stå på max för jämnan (år ut och år in) eller är det bara nu vid inställningen av värmekurvan?
 
GreenTurtle skrev:
[quote author=robban44 link=1143099658/0#1 date=1143102379]
Termostaterna har jag lärt mig nu fyller en enda funktion i vårt hus och det är att stänga av värmen i golvet vid uppvärmning av solen i rummen, då finns det ingen anledning att låta varmt vatten cirkulera i slingan utan har ställt termostaterna att slå ifrån vid 23.5 ungefär, när det går under detta i rummet slår termostaten till och framledningen börjar igen så golvet hinner ikapp när vår inställda temperatur på 21 gr nås i rummet.
Robban44; vad du menar är alltså att termostaterna står konstant på max och när solen ligger på i ett visst rum, så stängs slingorna av automatiskt! Det är inte så att jag manuellt måste gå och justera eller?
Hur ställer jag in om jag också vill ha 21gr i huset? Gör jag detta via värmekurvan då eller i och med att termostaterna hela tiden står på max?
Är det precis som med en fartkontroller på en bil, att det är jämn fart hela tiden? Kommer det en backe (kallare ute) så ökas gasen automatiskt och i en nedförsbacke (varmare) så stängs gasen av automatiskt?
Hur ställer man in att termostaterna skall slå ifrån vid 23,5 grader? I pannan eller termostaterna?
[/quote]


Ja du skall ha termostaterna på max när du ställer in värmen i huset, när du är nöjd så kan du ställa ner dom till den temperatur du vill dom ska bryta när du eldar i huset eller solen strålar in t.ex som vid 23.5 gr, det är ju ingen god ekonomi att ha varmt vatten cirkulerande i golvet när du kanske har 25 gr och över i rummet.

Ja du får justera med värmekurvan så du får rätt temperatur i rummen, sen om du vill ha lite varmare i t.ex badrum eller lite kallare i sovrum görs ju det med strypning av slingorna som vår IVT tekniker gjorde till oss, vågade inte göra detta själv men det skall din installatör hjälpa dig med.

Ja utegivaren reglerar så vattnet i pumpen värms mer ju kallare det blir ute och vice versa så det är jämt flöde i slingorna, vår förbrukning har minskat kraftigt med detta + komforten ökat markant med jämnare värme i huset.
 
  • Gilla
Anton Glans
  • Laddar…
robban44 skrev:
... skruva ner värmekurvan till 3.8 direkt och ställ fininställningen på 0.0, vänta sedan ett dygn och se, har du för varmt skruva ner kurvan 0.1 till och vänta ett dygn osv, osv.
Robban44; är detta vad du har idag eller?
 
GreenTurtle skrev:
[quote author=robban44 link=1143099658/0#1 date=1143102379]... skruva ner värmekurvan till 3.8 direkt och ställ fininställningen på 0.0, vänta sedan ett dygn och se, har du för varmt skruva ner kurvan 0.1 till och vänta ett dygn osv, osv.
Robban44; är detta vad du har idag eller?
[/quote]


Nope har 2.8 fin 1.8, började på 3.5 har jag för mig för att stå ett tag på 3.3 men vi har bott in oss i 4 månader och nu klarar vi oss på 2.8, kan ha att göra med att det torkar ut mer och mer så det behövs lägre framledningstemperatur för att bibehålla värmen i huset.

Med dessa i sig enkla åtgärder sjönk vår förbrukning säkert 20% och komforten ökade massor.
 
Skall hem och skruva på pannan och termostaterna idag :D

Exakt hur mycket förbrukning har du idag och hur mycket hade innan (av fjärrvärmen alltså).
 
Har Sydkraft som leverantör av el inte fjärrvärme.

Hade total medelförbrukning Jan som då var en mildare månad än Feb och Mars på ca:80 kwh om dygnet, Feb med lite lägre kurva c:a 71 kwh och hittils nu i Mars med svinkallt neråt -20 vissa nätter och nuvarande kurva ca: 65 kwh om dygnet.
 
OK, hur mycket av denna förbrukning går till panna och till resten av hushållet?
 
Vet ej, inte intresserad av det egentligen då vi är 2 vuxna som inte har någon överdriven elförbrukning i övrigt, märker ju direkt på förbrukning när jag skruvat på pannan så det räcker för oss. Är du riktikgt inne på det där med att logga och sådana saker så kolla på www.varmepumpsforum.com
 
Tack!
 
Vassegod ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.