Hej
På mitt hus har man haft en luftvärmepump vars slangar gått in genom ett hål i väggen under markytan. Visade sig att det rann in rätt mycket vatten där så slet bort den då den egentligen inte längre behövdes och försökte täta lite provisoriskt nu under allt regnande i vinter.

Snart måste jag lösa det riktigt eftersom det fortfarande läcker lite.

Där slangarna gått in är det putsade murblock som går ner under markytan. Frågan är vad som är bäst att laga/fylla hålet med?
  • Betong?
  • Putsbruk?
  • Någon form av värderbeständig mjukfog/Silikon (sett det på annat hus men är skeptisk?)
  • En kombination?
Tacksam för tips och ideer
 
W weido skrev:
Putsbruk?
Blir bra och lätt att få dit, lyssna med någon granne, de har kanske en halv säck över och du behöver kanske 1- 2 liter, onädigt med en hel säck om du inte ska göra mer.
 
  • Gilla
weido
  • Laddar…
Tack för hjälpen.
Och det funkar fint att fylla ett hål som är cirka 10cm i diameter och 20cm djupt?
 
Är hålet 20 cm djupt och tio i diameter så kommer hålet att svälja i princip en säck med puts. Men det kommer bli svårt att få hålet tätt. Det bästa är att bygga en form som du häller i av plugga eller något annat material. Använd helst expanderbruk. Ta bort formen och slå bort överflödigt material efter ett dygn.
 
W weido skrev:
Och det funkar fint att fylla ett hål som är cirka 10cm i diameter och 20cm djupt?
Att det var så stora hål framgick inte, slå i lite bruk i hålet och fyll på med något tegelsten/leca eller annat och varva med sten och bruk, blir som att mura på vanligt sätt. lämna ca 5 cm från ytterkant så går det att putsa upp jämt mot utsidan, annars blir det mycket att fylla upp med bruk
 
  • Gilla
weido
  • Laddar…
Du kan mura igen hålet också som inlägget ovanför. Men det räcker med 3 cm kvar att fyllnadsputsa. Annars blir det att lägga puts i två omgångar.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Är hålet 20 cm djupt och tio i diameter så kommer hålet att svälja i princip en säck med puts. Men det kommer bli svårt att få hålet tätt. Det bästa är att bygga en form som du häller i av plugga eller något annat material. Använd helst expanderbruk. Ta bort formen och slå bort överflödigt material efter ett dygn.
Hålet är så gott som horisontellt så kan vara problem att verkligen fylla upp så expanderbruk är nog bra. Aldrig använt det tidigare, finns det risk att det växer och spränger runtomkring?
Kan sätta en träplatta på en sidan och försöka fylla och packa från andra sidan så mycket som möjligt.
 
Expanderbruk expanderar alltid lättaste vägen. Vitsen med snigeldynamit är att det skall bli trångt. Därför har du har en trattform som du häller i. När det härdat ett dygn slår du av den utstickande delen.
 
Två saker behöver klargöras. Expanderbruk expanderar minimalt, du behöver kanske gjuta en meter med det för att märka det. Syftet är att det ej krymper som "vanlig" betong och bruk.

Bara för att du fyller hålet så kommer det ju ej bli helt tätt. Det behöver ju tätas ordentligt från utsidan också, men det gissar jag att du förstått.
 
  • Gilla
weido och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Två saker behöver klargöras. Expanderbruk expanderar minimalt, du behöver kanske gjuta en meter med det för att märka det. Syftet är att det ej krymper som "vanlig" betong och bruk.

Bara för att du fyller hålet så kommer det ju ej bli helt tätt. Det behöver ju tätas ordentligt från utsidan också, men det gissar jag att du förstått.
Tack för svaret. Då känns det ju rätt lungt att köra med Expanderbruk.
Ja precis fylla hålet är bara en del, måste tätas ordentligt från utsidan. Det var också därför jag funderade på en kombination av lösningar.
Betong/Cement etc inne i hålet men att kanske de tre yttersta centimetrarna fylls med något annat, tätare material. (På mitt förra hus hade man fyllt ett liknande hål med någon form av mjukfog)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.