Ja, det knäcker vi inte på distans, men det vore väldigt intressant om du har möjlighet att på ett enkelt sätt sätta igen alla öppningar och logga resultatet under några dagar.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Vilka var förra ägarna och vilka är ni, barn, hur ofta duschar ni etc?
 
O Okänd skrev:
Det enda som har ändrats är att vi satte in badrumsfläktar med konstant drift när vi köpte huset för snart ett år sedan samt att jag har tätat vindsluckan med tätningslist. Huset har självdrag.

Vi renoverade under oktober och november och hade under denna period lite kallare än normalt på ovanvåningen (17-18 grader) men annars ingen förändring. Vi håller normalt runt 21 grader i huset.

Det är troligt att tidigare ägare tilläggsisolerade vinden när man lade in golv där, men det är 17 år sedan.

Hej, väldigt intressant tråd. Skapade en liknande för ett tag sedan men är gärna med här och delar erfarenheter.

har ett liknande hus som dig TS. Köpte det i november och hade två oberoende besiktningsmän som både inte hade någonting att anmärka på vinden förutom väldigt lätt vit påväxt.

sedan hände det. Upptäckte för ca 1,5 månad sedan att det börjar växa till på ställen och framförallt ett ställe (bifogar bild)

har även loggat sedan dess.
Ända vi gjort är att installera PAX-fläktar som inte fanns tidigare samt tagit ner lister i sovrummet (där är nu tätat i väntan på renovering)

Känns som att vi sitter i en väldigt liknande båt. Tänkt ta hit någon mer kunnig person nu i veckan för att försöka förstå vad som gått ”fel”.

återkoppla gärna med hur du upplever det när du satt igen. Jag provade att sätta upp vår WOODs-avfuktare på vinden under 4 dagar och det gjorde stor skillnad. Kanske blir att sätta tillbaka den, dock är det med livet som insats när man ska bära upp den.
 
  • Vit påväxt på träbjälkar i vind med isoleringsmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av temperatur- och fuktdatatrender med varning för WiFi-läge, tidszon är Europa/Stockholm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en temperatur- och fuktighetsloggningsapp som visar temperatur- och fuktighetsförändringar mellan 24 januari och 9 februari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
landan81
  • Laddar…
Greyoso Greyoso skrev:
Hej, väldigt intressant tråd. Skapade en liknande för ett tag sedan men är gärna med här och delar erfarenheter.

har ett liknande hus som dig TS. Köpte det i november och hade två oberoende besiktningsmän som både inte hade någonting att anmärka på vinden förutom väldigt lätt vit påväxt.

sedan hände det. Upptäckte för ca 1,5 månad sedan att det börjar växa till på ställen och framförallt ett ställe (bifogar bild)

har även loggat sedan dess.
Ända vi gjort är att installera PAX-fläktar som inte fanns tidigare samt tagit ner lister i sovrummet (där är nu tätat i väntan på renovering)

Känns som att vi sitter i en väldigt liknande båt. Tänkt ta hit någon mer kunnig person nu i veckan för att försöka förstå vad som gått ”fel”.

återkoppla gärna med hur du upplever det när du satt igen. Jag provade att sätta upp vår WOODs-avfuktare på vinden under 4 dagar och det gjorde stor skillnad. Kanske blir att sätta tillbaka den, dock är det med livet som insats när man ska bära upp den.
Kan tillägga att vi bor i Karlskrona så vi har också upplevt den här 6månaders-hösten.
 
Är det bara vid takfoten det ser ut så här?
Då bör du sätta igen takfoten och bara ha gavelventilation. Ev komplettera med THV om det inte räcker för att stoppa upp påväxten. Markera med kraftig penna var gränslinjen går, så kan du lätt se med tiden om det har stannat av eller om det fortsätter.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är det bara vid takfoten det ser ut så här?
Då bör du sätta igen takfoten och bara ha gavelventilation. Ev komplettera med THV om det inte räcker för att stoppa upp påväxten. Markera med kraftig penna var gränslinjen går, så kan du lätt se med tiden om det har stannat av eller om det fortsätter.
ja precis, det är på några ställen det ser ut liknande och de är alla längst ner mot takfoten.
Då får jag helt enkelt se över det, några förslag på bästa tillvägagångssätt för att täppa till vid takfoten?
 
Enklast är att plugga igen med packad ullmatta/skiva med vindpapp, men då kan ju fukten/möglet från råsponten sprida sig ner i isoleringen. Förmodligen inget nämnvärt problem, men ändå.
Annars bör det vara med en bräda mellan hammarband, takstolar och råspont.
 
Fortsätter här i tråden då det kanske kan hjälp andra i fortsättningen samt att det är lärorikt att få tips från er mer kunniga.

Var uppe ett antal timmar igår beväpnad med fuktmätare och Mögel Fri från Jape.

har sedan tidigare konstaterat att det är i specifika takfotsfack och inte överallt (vitt på sina ställen men endast svart i vissa fack)

började med att trycka ner wellpappen som är uppsatt för att åstadkomma en luftspalt (bild nedan, tyckte det känns som att den sitter alldeles för nära inpå)
Vy under tak med isolering och råspont, tecken på fukt och mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg sedan till att krypa in så långt det bara gick och såg då detta:
Bild på en takkonstruktion med isolering, synlig råspont och wellpapp för luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såg till att bespruta det hela ordentlig med Mögel Fri. Mätte även fuktkvot i den riktigt mörka råsponten och det varierade mellan 16-17% med majoriteten 17%. Helt klart att det är för fuktigt och att det är en grogrund för möglet.
Det är endast råsponten som är angripen samt en ytterst liten del av ens takstolen. Nedre brädan mot takfoten ser inte angripen ut. Alltså utgår jag ifrån att råsponten agerat köldbrygga och att det kondenserat mot den, vad tror ni?
Lyfte på all tilläggsisolering och såg detta:
Isolering på vinden med synlig svart mögel och en träbit som undersöks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det som ligger mot bjälklaget är någon form av papp, om jag förstått det rätt så är denna inte diffusionstät? Vilket innebär att fukt mycket väl stiger upp på vinden.

Det har ju inte varit ett problem tidigare då det var ”rent” för 2-3månader sedan. Alltså är det något som har förändrats. Samtidigt har det varit en extremt fuktig vinter med nästintill inte en dag med minusgrader. Det enda som har gjorts är att listerna var nedtagna i det rummet då vi tapetserade om. Kanske att listerna inte sluter lika tätt nu efteråt? Ta ned listerna och täta mot väggen?

förstår att bästa alternativet hade varit att riva alla innertak och sätta dit plast, det är dock inte ett alternativ just nu. Rakt under det angripna området finns det ett fönster med ventilation inbyggt samt en radiator.

Hade det kunnat vara fördelaktigt att förbättra ventilationen under rummet genom att borra upp för en större och mer effektiv tillluftsventil?

Inte alla takfotsfack har öppet nedtill, detta är ett av de. Utanför ser det ut likt detta (kniven är där för att jag undersökte huruvida det var gammal målarfärg som hade satt igen)
En stege som står intill en takfotskonstruktion med en synlig wellpapp som luftspalt och en kniv fastklämd för undersökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Uppskattar verkligen alla er som tar er tid att läsa och kommentera. Hjälper en lite vilsen första-hus-ägare ;).
 
Du har ju i alla fall någon form av papp där, kanske en sk. ångbroms eller liknande? Någon nytta gör den, jag har något liknande från 70-talet och jag fick massor med svartmögel ovanför på ett ställe där jag tagit bort den. :cool: Men , kan du kolla under isoleringen där det är som värst på råsponten, är det öppet/skarv på alla ställen där det är problem?

Vad gäller vintern så hade ju minusgrader gjort den generella RF lägre i luften - svar ja, men det hade varit kallare på vinden, alltså större kondensering när varmt möter kallt. Det kan helt enkelt vara så att ni är såpass stor familj att det blir mycket generering av fukt i bostaden.

Har ni möjlighet att elda? Om svar ja, gör ni det isf? Gjorde förra ägarna?
 
  • Gilla
nyttanvändarnamn
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Du har ju i alla fall någon form av papp där, kanske en sk. ångbroms eller liknande? Någon nytta gör den, jag har något liknande från 70-talet och jag fick massor med svartmögel ovanför på ett ställe där jag tagit bort den. :cool: Men , kan du kolla under isoleringen där det är som värst på råsponten, är det öppet/skarv på alla ställen där det är problem?

Vad gäller vintern så hade ju minusgrader gjort den generella RF lägre i luften - svar ja, men det hade varit kallare på vinden, alltså större kondensering när varmt möter kallt. Det kan helt enkelt vara så att ni är såpass stor familj att det blir mycket generering av fukt i bostaden.

Har ni möjlighet att elda? Om svar ja, gör ni det isf? Gjorde förra ägarna?
Hej Johd01,

ska försöka kolla ikväll men misstänker det då skarven förmodligen går hela vägen ut. Kontrollerade vid taklisten i rummet under och enbart genom att känna kan jag tycka mig känna svalare luft som kommer ner, vilket också borde innebära att fuktig varm luft stiger på samma ställe. Tycker mig kunna se att angreppet började längst ut vid takfoten.

de tidigare ägarna hade 3 tonåringar så jag vill tro att de allstrade betydligt mer fukt än oss (2 vuxna och 2 småbarn)

vi har en eldstad med kamin i ena änden och jag försöker elda nästan dagligen på eftermiddagarna.
 
Greyoso Greyoso skrev:
Hej Johd01,

ska försöka kolla ikväll men misstänker det då skarven förmodligen går hela vägen ut. Kontrollerade vid taklisten i rummet under och enbart genom att känna kan jag tycka mig känna svalare luft som kommer ner, vilket också borde innebära att fuktig varm luft stiger på samma ställe. Tycker mig kunna se att angreppet började längst ut vid takfoten.

de tidigare ägarna hade 3 tonåringar så jag vill tro att de allstrade betydligt mer fukt än oss (2 vuxna och 2 småbarn)

vi har en eldstad med kamin i ena änden och jag försöker elda nästan dagligen på eftermiddagarna.
vet dock inte om förra ägarna eldade fullt så mycket. Kanske att vi har eldat mer vilket gett mer varm funtbärsnde luft som sedan stigit upp i skarvarna vid vägg/tak.
Förbättrad ventilation hade kanske varit ett sätt att minska fuktbelastningen på vinden?

hade ett bra besök av OCAB här igår som var med upp på vinden. Fick idag offert på följande 2 alternativ:


Alt 1:
Montering av Trygghetsvakt

Behandling av taksvall

Tätning av vind

Montering av slinga + fläkt

Elarbete ingår


Totalt pris 35 000k inkl. Moms

Totalt pris efter rotavdrag 30 000kr

Alt 2:
Ventovind

Behandling av taksvall

Montering av Vento vind (torkar vinden via styrd ventilation)

Elarbete ingår


Totalt pris 40 000kr

Totalt pris efter rotavdrag 35 000kr inkl. moms


Kan ju vara en lösning, men hade såklart helst försökt komma fram till en lösning på egen hand och har också förstått att dessa ventilationssystem är ingen garant för att det löser problem i äldre hus.
 
Jag tror inte eldningen orsakat mer problem. Du har ju fått mer ventilation pga det. Jag tycker det känns som listerna kan vara orsaken. Men de hade ni tagit ned i ett rum bara, fast möglet på vinden är inte endast koncentrerat till ovanför det rummet?
 
Men jag hade nog fixat tillbaka listerna. Sen avvaktat och se om det blivit värre. (y)
 
S johd01 skrev:
Jag tror inte eldningen orsakat mer problem. Du har ju fått mer ventilation pga det. Jag tycker det känns som listerna kan vara orsaken. Men de hade ni tagit ned i ett rum bara, fast möglet på vinden är inte endast koncentrerat till ovanför det rummet?
ska ordna med listerna ikväll, men nej det har uppstått på 2-3 ställen men i betydligt mindre mängd. Däremot är det rakt nedanför det värsta som en list tagits ner och sedan satts upp (däremot tog vi bort mycket gammal tapet som eventuellt kan ha tätat tidigare). Det är även ett rum som jag har upplevt att luften kan kännas stillastående.
 
A
Greyoso Greyoso skrev:
vet dock inte om förra ägarna eldade fullt så mycket. Kanske att vi har eldat mer vilket gett mer varm funtbärsnde luft som sedan stigit upp i skarvarna vid vägg/tak.
Förbättrad ventilation hade kanske varit ett sätt att minska fuktbelastningen på vinden?

hade ett bra besök av OCAB här igår som var med upp på vinden. Fick idag offert på följande 2 alternativ:


Alt 1:
Montering av Trygghetsvakt

Behandling av taksvall

Tätning av vind

Montering av slinga + fläkt

Elarbete ingår


Totalt pris 35 000k inkl. Moms

Totalt pris efter rotavdrag 30 000kr

Alt 2:
Ventovind

Behandling av taksvall

Montering av Vento vind (torkar vinden via styrd ventilation)

Elarbete ingår


Totalt pris 40 000kr

Totalt pris efter rotavdrag 35 000kr inkl. moms


Kan ju vara en lösning, men hade såklart helst försökt komma fram till en lösning på egen hand och har också förstått att dessa ventilationssystem är ingen garant för att det löser problem i äldre hus.
Jämför priser med andra tillverkare/sanerade. Om du har tänkt lägga 35-40000 så gå på en avfuktare och inte en TV. Prisskillnaden är minimal för den förbättrade funktionen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.