Min bosch i-dos skummade över för ett tag sedan, och jag var lite orolig att den tagit stryk.
Har kört några maskiner och noterat att den verkar ta in tvättmedel (i-dos pumpen låter iaf) både i programstart och sen en gång igen ca tio minuter in i programmet. Brukar använda programmet mix.

Är det någon som vet om den ska ta tvättmedel i två omgångar? Är inte helt säker på att den gjorde så förut, för jag har nog bara hört pumpen gå i början tidigare, men jag kan ju ha missat såklart.

Får inget vettigt svar från supporten så jag försöker här.
 
Skummade över? Som att skum läckte ut ur trumman?
Att det blir mycket skum beror dels på om det är väldigt lite tvätt i trumman eller om tvättmedlet skummar mer än andra. Jag kör också en I-DOS och kör varierande program, beroende på vad man tvättar och hur full maskinen är så skummar det olika. Men aldrig att skummet trycks ut ur trumman vid pågående tvätt.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Skummade över? Som att skum läckte ut ur trumman?
Att det blir mycket skum beror dels på om det är väldigt lite tvätt i trumman eller om tvättmedlet skummar mer än andra. Jag kör också en I-DOS och kör varierande program, beroende på vad man tvättar och hur full maskinen är så skummar det olika. Men aldrig att skummet trycks ut ur trumman vid pågående tvätt.
Den skummade över när jag körde trumrengöring. Så pulvertvättmedel, hälften av mängden som står på paketet, precis som det står i manualen så jag vet inte vad som gick fel där. I-dosen var inte igång.
Skummet fyllde trumman och kom ut genom tvättmedelfacket.

Hur som helst, det jag undrar över är alltså inte att det skummade över utan i fall det är normalt att maskinen tar tvättmedel ur i-dosen två separata gånger med ca tio minuters mellanrum när jag använder i-dos. Trodde nämligen att den bara tar en gång precis i starten på programmet, så jag är lite orolig att den har tagit stryk.
Det är programmet mix jag har använt nu när jag noterade det, i fall det spelar någon roll.
 
Häpp, köpte en i-dos med, skum över hela tvättstugegolvet!

Följde instruktionerna noga för trumrengöring, in med 1 liter vatten, en halv skopa tvättmedel.

Måste göras på ny maskin.

Nu tvättskum över hela golvet, pressas ut genom tvättmedelsfacket.

Tur att man inte köpte en i-dos, och ställde i köket, vattenskador direkt.

Tydligen något med i-dos och trumrengöring, måste göras före första tvätt.

Men tar nog att tag innan tvättstugan och för den delen tvättmaskinen torkat efter detta.

Trodde vi köpte en kvalitetsmaskin, inte ett skumbad :rolleyes:
 
Vår i dos doserar två gånger. Pumpen hörs kort vid uppstart och sedan igen senare. Jag tror att den senare doseringen baseras på hur mycket tvätt du har i då pumpen går ganska länge när det är fullproppat.
 
A
S SWIN skrev:
Häpp, köpte en i-dos med, skum över hela tvättstugegolvet!

Följde instruktionerna noga för trumrengöring, in med 1 liter vatten, en halv skopa tvättmedel.

Måste göras på ny maskin.

Nu tvättskum över hela golvet, pressas ut genom tvättmedelsfacket.

Tur att man inte köpte en i-dos, och ställde i köket, vattenskador direkt.

Tydligen något med i-dos och trumrengöring, måste göras före första tvätt.

Men tar nog att tag innan tvättstugan och för den delen tvättmaskinen torkat efter detta.

Trodde vi köpte en kvalitetsmaskin, inte ett skumbad :rolleyes:
var det en 1liters skopa?
 
Inte en liter skum där inte, det var skum över hela golvet.

Köper du en maskin, och skall köra trumrengöring, ta väldigt lite pulvermedel, annars maskin och omgivningshaveri på stört.

Och nej, i-dos funktionen är bestämt i läge "av" vid trumrengöring, konstigt nog.
 
Köpte en tvättmaskin från Bosch (modell WAU28SI4SN, utan i-Dos) alldeles nyligen. Samma problem som övriga här, när jag kör trumrengöring läcker det ut skum från tvättmedelsfacket. Senast använde jag väldigt lite tvättmedel (typ 1/5 dl pulver), och kunde inte se nåt skum på golvet. Däremot är området under tvättmedelsfacket fuktigt, så något slags läckage har ändå skett.

OBS foto från ett tidigare tillfälle.

. Bosch tvättmaskin i tvättstuga med skum och fukt på golvet under tvättmedelsfacket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaså så hände I-Dos som läcker det ut skum från tvättmedelsfacket.
Jag skulle tänka att köpa en obestämt modell: Bosch WAXH2E0LSN eller WAXH8E0LSN.
Jag börjar osäker att köpa Bosch efter när jag ser här forum problem med och utan I-Dos.
Annars tänker jag hellre istället en Electrolux EW8F8669Q9 med Auto Dos, kanske bättre?!
 
har råkat ut för skum över hela golvet
det var pumpen som behövde rengöras sen funkar det igen
 
  • Gilla
Skendoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.