Bergvärme börjar väl vara lite passe det också snart? Pratade lite värme med en när min pelletsbrännare krånglade och förde på tal om div värmepumpar och han sa att de aldrig skulle rekommendera och nyinstallera bergvärme idag. Man hinner oftast inte ens räkna hem det man lagt ut innan nåt är trasigt ens........
Han tyckte man skulle gå på de moderna luft/vatten pumparna som finns. En industrifastighet som var en granne till dem värmer en enorm byggnad med en låda som inte är större än en garderob på utsidan till en installationskostnad som var mycket mindre jämfört med att borra.
Mycket beror ju på var man bor också förvisso.
 
Men nu finns ju redan hålet....
 
Jo fast vi vet ju inte hur djupt det är. Förr låg man ju på låg effekt. Nu dimensionerar man ju annorlunda och som redan nämnts så kan ju hålet vara "oanvändbart" för nyare pumpar.
 
S Stefan1972 skrev:
Jo fast vi vet ju inte hur djupt det är. Förr låg man ju på låg effekt. Nu dimensionerar man ju annorlunda och som redan nämnts så kan ju hålet vara "oanvändbart" för nyare pumpar.
Jo djupet vet vi. 140 meter i sveriges mildaste klimatzon i kalmar län. Dvs sydöstra sverige. :)

Läs svar #12 där står dom data om hålet som gick att få fram. Men det kanske även skiljer i diametrar osv? Vem kan jag vända mig till och fråga? Frågar jag en leverantör så är ju dom intresserade av att sälja, dvs partiska. Men kanske någon vvs eller liknande? Vem är leif gw på borrhål sas. :)
 
P
S Stefan1972 skrev:
Bergvärme börjar väl vara lite passe det också snart? Pratade lite värme med en när min pelletsbrännare krånglade och förde på tal om div värmepumpar och han sa att de aldrig skulle rekommendera och nyinstallera bergvärme idag. Man hinner oftast inte ens räkna hem det man lagt ut innan nåt är trasigt ens........
Han tyckte man skulle gå på de moderna luft/vatten pumparna som finns. En industrifastighet som var en granne till dem värmer en enorm byggnad med en låda som inte är större än en garderob på utsidan till en installationskostnad som var mycket mindre jämfört med att borra.
Mycket beror ju på var man bor också förvisso.
Vet inte vad det kostar idag men när vi installerade vår pump 2006 kostade det totalt 145 000 med ett 200 m borrhål. Besparing fram till dag ca 190 000 kWh. En luft/vatten låter ju dessutom en del utomhus vilket kan vara rätt störande.
 
Om hålet är brukbart så lär det bli en ny bvp. Så vilka bär fanan? Thermia? Nibe? Lägger hellre 5000 extra på något som statistiskt håller bättre. Sen kan man ju åka på måndagsex där med. Är alla med scrollkompressorer?

Jag spenderade några minuter och kollade borrdjup på runt 100 ställen kring mitt område, och samtliga snittade på 140-150 meter. Även dom som vsr borrade typ 2013 och däromkring. Fanns någon med 170meter osv. Så det verkar vara rätt djup för området iallafall.
 
Redigerat:
Luft-vatten har samma begränsningar som luft-luft. När det blir riktigt kallt och värmeförbrukningen är störst så ger de minst värme.
De äldre onoff LV-pumparna från Nibe och CTC verkade ha bra hållbarhet men nu är det nyare splitmodeller som säljs mest och innehåller en massa elektronik. Mer elektronik innebär mer problemkällor. De nya Luft-Vattenpumprna är med installation så dyra att fördelen med dem delvis försvunnit.
Har dragit rör och el färdigt för planerad installation av LV men när man tittar på COP värdena vid olika temperaturer ser det inte imponerande ut.
En luftvärmepump klarar hela nedre våningen så planerar för en luftvärmepump till övre våningen också så får elpatronen fixa värmen i källaren 10-12 grader.
Modern pelletseldning finns men sotningsavgift på 8000 för en pelletsförbrukning på 6000 för källarvärme blir inte lönsamt, då blir elpatronen billigare.
 
G Granström2 skrev:
Luft-vatten har samma begränsningar som luft-luft. När det blir riktigt kallt och värmeförbrukningen är störst så ger de minst värme.
De äldre onoff LV-pumparna från Nibe och CTC verkade ha bra hållbarhet men nu är det nyare splitmodeller som säljs mest och innehåller en massa elektronik. Mer elektronik innebär mer problemkällor. De nya Luft-Vattenpumprna är med installation så dyra att fördelen med dem delvis försvunnit.
Har dragit rör och el färdigt för planerad installation av LV men när man tittar på COP värdena vid olika temperaturer ser det inte imponerande ut.
En luftvärmepump klarar hela nedre våningen så planerar för en luftvärmepump till övre våningen också så får elpatronen fixa värmen i källaren 10-12 grader.
Modern pelletseldning finns men sotningsavgift på 8000 för en pelletsförbrukning på 6000 för källarvärme blir inte lönsamt, då blir elpatronen billigare.
Oj, är det så dyrt att sota per år?! Trodde att det rörde sig om en röding. Man kan väl gå en såndär självsotningskurs och sen sköta det själv?
 
P Peter_K skrev:
Vet inte vad det kostar idag men när vi installerade vår pump 2006 kostade det totalt 145 000 med ett 200 m borrhål. Besparing fram till dag ca 190 000 kWh. En luft/vatten låter ju dessutom en del utomhus vilket kan vara rätt störande.
Fast då har du inte räknat med värmepumpsbytet som ju verkar komma för de flesta för eller senare? För många redan innan de tjänat ihop "besparingen" Tyvärr den här är för gammal, finns inga reservdelar. Du får köpa en ny typ.....
 
P
S Stefan1972 skrev:
Fast då har du inte räknat med värmepumpsbytet som ju verkar komma för de flesta för eller senare? För många redan innan de tjänat ihop "besparingen" Tyvärr den här är för gammal, finns inga reservdelar. Du får köpa en ny typ.....
Besparingen är fram till idag. Hoppas nog at pumpen håller minst 5 år till men man vet ju aldrig. Hur som helst har investeringen betalat sig för flera år sedan. År 2005, 34000 kWh/år i elförbrukning totalt, idag 17 500 kWh men då har vi även tilläggsisolerat lite på delar av huset.
 
Är det krångel med att byta expansionskärl från det öppna som finns nu på vinden till ett slutet som jag kan ha nere i källaren. Slipper gärna en genomföring i taket när det ska bytas till plåttak.
 
Det är bara att kapa och plugga rören till det gamla.
 
Jag har öppen expansion utan rör genom taket.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har öppen expansion utan rör genom taket.
Okay. Men om jag kan samla allt där nere och ha så lite skit på vinden som möjligt så vore det nice. Man vill ju inte riskera att det fryser eller läcker på annat sätt. Så om jag kan ha ett slutet nere så slipper jag ju tänka på vindskärlet. Hur det nu ens är i skick. Är dom alltid rostfria?
 
Idiotfråga kanske. Men bilderna som jag postade på svar #30. Är inte det röda ett expansioskärl? Isåfall kan man väl anta att det på vinden är sen tidigare panna eller liknande och därmed kan tas bort? Om jag ska tilläggsisolera så tar jag ju gärna bort gammalt skrot där uppe =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.