Hej forumet,

Har sökt efter ett liknande problem men inte hittat något bra svar.

Jag skall inreda en verkstad i ett laduhus byggt 1940-nånting. Betongplatta, men i 2 olika nivåer, se bild. Diffar ungefär 7 cm mellan högra å vänstra. Har skissat upp i SketchUp enligt nedan med lite mått.

En verkstad i ett laduhus med ojämnt betonggolv i två nivåer, verktyg, brädor och en cykel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett verkstadsutrymme i SketchUp med olika golvhöjder och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga - är det helt galet att regla upp golvet på direkt plattan?

Räknade att det skulle krävas 2m^3 betong för att jämna ut golvet, dock bygger det ungefär 9 cm. Takhöjden är något begränsad redan, så det är inte mitt första val. Dessutom kostade det 4500 + moms för att få hit 2 kubik betong.

Min tanke är att lägga platonmatta (eller annat fuktspärrande) och sedan regla ett golv 60 cc, isolera, sen på med golvspånskiva och nåt billigt laminatgolv. Kan man nöja sig med 45mm regel på högra (grunda) sidan och ha en fetare regel på djupa sidan?

Många frågor :)
 
Är väl lite beroende på hur redigt du vill att det ska bli. Ska det tex vara uppvärmt utrymme? Du kan ju i princip regla ett golv med syllpapp under reglarna annars lägg ut cellplast markskivor o gjut på dom så behöver du kanske inte så mkt betong.
 
PeterFalun
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
Tänkte inte värma upp, som mest ha frostfritt med nåt oljeelement eller motsvarande.

Vill helst slippa gjuta ☺️
 

Bästa svaret

PeterFalun
Trots mitt svar hade jag nog bara reglat med komp för nivåskillnad. Syllpapp, isolering etc..
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
Är det ”overkill” med Platonmatta ?
 
Det blev lite pill med att få golvreglarna i nivå, men det går framåt!
 
  • Installation av golvreglar i ett pågående renoveringsprojekt i ett rum med nakna väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jackie17
  • Laddar…
Embee Markus Brodén skrev:
Det blev lite pill med att få golvreglarna i nivå, men det går framåt!
Jag ska precis påbörja liknande projekt. Hur blev ditt resultat? Nåt jag bör tänka på?
 
Jackie17 Jackie17 skrev:
Jag ska precis påbörja liknande projekt. Hur blev ditt resultat? Nåt jag bör tänka på?
Jag tycker det blev bra. Det som var utmanande var att bygga bra plintar att lägga reglarna på. Har ett underlag som skiftar mycket i höjd. Pallade upp med tegelsten och sen la jag träbitar i olika tjocklek tills det blev plant.

Fråga gärna mer om du undrar.
 
  • Gilla
Jackie17
  • Laddar…
Översikt hur det blev en bit in i projektet.
 
  • Översikt av ett pågående byggprojekt i ett rum med verktyg, byggmaterial och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.