MultiMan
Här tycker jag en länk till en av de bästa serierna som gjorts passar bra:

 
harry73
Vad kommer konsekvenserna av corona-viruset bli? Om man vill börja smyghamstra, var ska man börja med? Ris, pasta, medicin?
 
harry73 harry73 skrev:
Vad kommer konsekvenserna av corona-viruset bli? Om man vill börja smyghamstra, var ska man börja med? Ris, pasta, medicin?
Sjukvårdsutrustning, att äga sin egen syrgastub är inte fel då det kommer att bli en bristvara med sängplatser om det går illa. Dödligheten I Kina beror på att det finns för få IVA-platser i första hand.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Sedan bör du vaccinera dig mot pneumokocker. Bakteriell lunginflammation verkar vara en vanlig följdsjukdom till den virusbaserade lunginflammationen.

Rörande mat så är ju buljongtärningar, pasta, ris och konserver det man bör ha i första hand.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Rörande om det blir ett problem med 2019-nCoV:
- http://omni.se/a/rA1gW3

Under Sjukvårdsutrustning så ingår naturligtvis FFP3/N95-helmasker med utbytbara filter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Spanska sjukan 50 miljoner döda 1918
Asiaten 5 miljoner 1957
Hong Kong 1 miljon första året 1968 sedan ca 1000/år i Sverige
Svininfluensa ca 285 000 2009/2010
Så än har vi långt kvar till att det blir "allvarligt"
 
E elmont skrev:
Spanska sjukan 50 miljoner döda 1918
Asiaten 5 miljoner 1957
Hong Kong 1 miljon första året 1968 sedan ca 1000/år i Sverige
Svininfluensa ca 285 000 2009/2010
Så än har vi långt kvar till att det blir "allvarligt"
Men vi är egentligen ännu mer utsatta idag då karantän av det slag som behövs för att skydda från smittan är nästintill omöjligt utanför Kina. Så om smittan tar sig ut på riktigt (och allt talar för att det kommer att ske), då kommer det att gå fort (precis som det gjorde i Hubei).
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nu tänkte jag mer på antalet avlidna, att över 1000 personer dör i förtid pga influensa i Sverige varje år skapar inga rubriker.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu tänkte jag mer på antalet avlidna, att över 1000 personer dör i förtid pga influensa i Sverige varje år skapar inga rubriker.
Min oro är inte antalet döda, det är hur samhället slås ut pga alla sjuka. Runt 10% av de som smittas behöver sjukhusvård. Dessa ligger i Kina I långa rader i exempelvis gymnastiksalar där de får vård. De som då blir sämre (runt 1/3) behöver intensivvård, vilket det inte finns plats för alla att få då man inte kan begränsa smittan på sjukhusen. Därför har man separata sjukhus för dessa.

All vård måste utföras i heltäckande Hazmatdräkt, de i Kina har rymdblöjor och näringsdryck i dräkten så att de skall kunna jobba ett helt arbetspass utan att gå ut ur den.

Dödligheten lär ligga på runt 0.5-1% enligt de senaste beräkningarna vilket antyder runt 3ggr så hög som för influensan, men för influensor har vi både vaccin och naturlig immunitet. Här misstänker man att runt 60% av alla människor kommer att få smittan innan den klingar av.

Jag vill nog vara en av de första som blir sjuk jag.

Rörande trådens ämne så har jag inte peppat så mycket. Jag hade redan rätt fullt i kul, frys och skafferi, jag har ved hemma och jag har eget vatten. Jag tror att jag klarar mig hyfsat om det blir störningar i samhällsfunktionerna.

Jag skippar själv maskerna då det inte är värt mödan, man kommer att få smittan ändå.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Och varför tror du att den här influensan ska förlama vårt samhälle när dom tidigare pandemierna inte gjort det. Vi står i dag bättre rustade än någon sin.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför tror du att den här influensan ska förlama vårt samhälle när dom tidigare pandemierna inte gjort det. Vi står i dag bättre rustade än någon sin.
Jag tror inte, men jag är allvarligt oroad. De tidigare pandemierna vi har haft i modern tid (efter spanska sjukan) har inte haft en bråkdel till möjlighet att smitta brett jämfört med denna. Som jag skrev, ingen immunitet, inga vacciner. Det gör att den enda möjligheten att begränsa smittan är att sektionera samhället med karantäner. Kommer man att göra detta? Och om man gör det, hur länge? Skall man försöka styra så att folk i Stockholm blir sjuka först, sen Göteborg osv?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
tommib
Nja, det skulle jag säga att vi inte gör. Sjukvårdsorganisationen är betydligt mer slimmad än tidigare. Det finns ingen luft i systemet (så fort någon är sjuk får någon annan jobba dubbelpass). Tekniskt har vi fina grejer men det hjälper inte i ett sådant här läge när det inte finns folk till att sköta dem.

Apropå syrgastuber så är det ingen idé. Alla praktiskt användbara tuber kommer ta slut för fort. Ska man ha något får man i så fall ha en syrgaskoncentrator.

Apropå uthålligheten i en sådan skyddsdräkt så är den ca 2 timmar under normala förhållanden. Det tar ca 30 min att ta på och av. Personalåtgången för att vårda en (1) patient med denna typ av smitta är enorm.

Kan vi klara enstaka fall? Absolut, inga problem. Massinsjuknande? Ja, då kommer vi få sänka ambitionsnivån och fatta otrevliga inriktningsbeslut.

Ett annat problem är just det faktum att misstänkt smitta, den behöver inte på något sätt vara bekräftad, orsakar ett så stort pådrag att det tar resurser från annat. Risken är också att annan vård fördröjs på grund av skyddsåtgärderna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 6 till
  • Laddar…
tommib
Jo, en sak till. Den beredskap som fanns i samhället fram till början på 90-talet är i stort sett också utraderad. Förr om åren hade vi kompletta förrådsställda fältsjukhus inom den gröna firman, räddningsverket hade motsvarande. Även landstingen hade en kris- och krigsorganisation som var väl utbyggd.

När "historiens slut" inträffade i samband med murens fall och östblockets påföljande kollaps började man sälja/skänka/destruera bort allt detta. Ja, det var i många fall gamla grejer men en säng är liksom inte något som åldras nämnvärt. Jag undrar hur många bäddplatser vi kan få fram på kort varsel om vi behöver göra som kineserna och ploppa upp ett par epidemisjukhus på kort varsel? När allt nu är just-in-time så blir störningar i produktionskedjan snabbt problem (bra exempel nyligen i västmanland/dalarna/uppsala och vad mer det nu var). Produktionskapaciteten finns inte heller inhemskt utan huvudsakligen just i landet som är satt i karantän.

Så.... Ja, jag är bekymrad.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
engs
Sen ser det likadant ut i resten av samhället, dvs rullande lager och slimmade organisationer.
Givetvis är sjukvården den mest kritiska komponenten men det finns mycket annat i samhället som snabbt går på sparlåga vid en sjukfrånvaro på betydligt högre nivåer än vanligt.

Går sjukvården på knäna så är det fler som måste vara hemma och vårda anhöriga, ännu färre ute i samhällskritiska jobb.
Färre kommer vilja ta hjälp av mor- och farföräldrar då äldre drabbas hårdare och man vill undvika smitta dessa - mer VAB i procent av sjuka barn, även när det är vanlig dagissnuva, eftersom man inte kan vara säker, allt varefter den närmar sig geografiskt.
 
  • Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
tommib
Ja, förutom att det inte alls är säkert att äldre drabbas värre. Jag vet inte hur det är för 2019-nCoV men senaste pandemiska influensan drabbade yngre oproportionerligt mycket. Givetvis är det på individnivå farligare för äldre med komplicerande sjukdomar men på samhällsnivå kan det se annorlunda ut.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.