Hur gör ni bäst vid placering av drivdonen?
tänker i isolerat tak mot kallvind och inte vill använda 230v spottar eller fälla in dosa i väggen till donet.

tänker mig att följa takstolen upp en meter för gnagarna och montera donet där med vp slang upp samt pls eller liknande kabel

hur gör ni vid era installationer?
 
Har samma planer som dig på att fälla in spottar i tak mot kallvind. Har spån så funderade på att ev gräva undan lite för montera "pottor" och försöka få in drivdonet där.

Drar man upp slang eller rör ovanför islolering så finns väl risk att kondens vatten kan rinna i det?
 
Jo jag är inte heller direkt förtjust över placering av drivdon på en takstol. Kanske är det så att detta hus helt enkelt inte är lämpligt för denna sorts belysning om det inte går att ordna en bättre placering.
 
huset är säkert väldigt lämligt Bo , huset ska inte få skäll för att montören ( jag ) inte har arbetat så mkt med drivdon och tycker det är lite dåligt utformade sådana. ( hade gärna sett drivdon med förskruvning och ordentlig kapsling så man kan göra liknande installation som jag tänkt.

ett ex. kan kanske vara att sätta en q-box på takstolen? då är drivdonet inkapslat och skyddat trots att det knappt kan ta skada ändå där.

jag trodde det fanns några serviceelektrikers som direkt hade ngt bra svar här, då jag ser att vissa återkommande alias ofta kommer med väldigt bra tips och man märker att de är uppdaterade.
 
Ett riktigt bra svar är att skapa en hålighet i tak eller vägg på dess varma sida. Det finns även diverse utanpåliggande "gömmor" som kanske kan användas. Man bör undvika kablar och rör som går uppåt från varmt till kallt utrymme. Tips på vad du kan göra i ditt hus kan vi ju inte ge utan kunskap om hur det är förskaffat. En försvårande faktor är som du säger drivdonens ofta bristfälliga anslutningsplintar som kräver tunn anslutningskabel. Då är det bra med ett godkänt kopplingsutrymme där allt får plats.

https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/tillbehor/drivdon/s-box-_-659000
 
jo men att gå från varmt till kallt med kabel ( ekk och liknande ) och täta är ju inget nytt. har byggt flera stallar av modern typ där man går med stålrör ( flexibel stålslang ) kommer inte på namn nu men där man går upp på takstol till dosa och liknande ner till varmt utrymme , exakt samma princip dock är dosorna ( gb dosa , u56 ) bättre utformade än drivdonen.

och inte tala om drivdon till apparatdosor, du får inte blanda spänningarna utan att helst separera i dosa men hur gör man detta på ett supersäkert sätt? , nej drivdonen tycker jag att tillverkarna och esv ska göra en bättre broschyr om vad som exakt gäller.
att använda en vägg i dosa är ju ingen lösning jag tycker är bra . jag brukar köra på extra isolering en bit in i vp röret som extra fysiskt skydd för lågvolten och sen göra en egen uppfattning bedömning om vad som kan gå fel.
 
Och eftersom du inte får några "bra svar" kanske det inte är så många som tycker att iden med drivdonen på takstolarna är speciellt bra tanke.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Varför inte bar göra "på vanligt sätt"?
Dvs lägga drivdonet i en sån låda för spottar av lämplig storlek som monteras närmast innertaket och ligger i isoleringem. Just eftersom det är en kallvind kommer man ju dessutom åt ovanifrån så att man kan eftermontera!!

Vi hade 12v spottar monterade i godkända lådor för spottar, i en av lådorna låg den "elektroniska transformatorn" så den var ju lätt att dra ut genom hålet och kasta. Jag bytte till 230V dimbara led-spottar överallt.
 
Perfekt Martin43 , det var detta svaret jag letade efter ( hur det "vanliga" sättet var då jag inte jobbat mkt med drivdonen som jag skrivit tidigare.


elmont hur hade du gjort då om mitt tänk är så kasst?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag brukar lägga drivdonet i en "potta". Är man rädd för värmen sätter man en större potta där man tänker sig ha drivdonet eller så sätter jag drivdonet i en dosa på väggen. Ev en Thorsmans E1421343 Bigbox. Eller så använder jag 230 V
Ps
Att vid felsökning i ett senare skede och med ev ny ägare hitta drivdonen uppe på vinden är inte det enklaste. Och nått som ingen förväntar sig.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
nej du har rätt i felsökningen det har jag inte tänkt på. då är jag mer än nöjd. kör ni med vanligt takdoslock/k-doslock sen i taket bara för åtkomst innefrån?
 
J Johan_85 skrev:
nej du har rätt i felsökningen det har jag inte tänkt på. då är jag mer än nöjd. kör ni med vanligt takdoslock/k-doslock sen i taket bara för åtkomst innefrån?
Vanligtvis så brukar väl drivdonet ligga i en av pottorna som oftast är av den större modellen då och du kommer åt genom att ta ner spot och sedan drivdon genom hålet. Du behöver ju inget eget hål för just drivdonet.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Vanligtvis så brukar väl drivdonet ligga i en av pottorna som oftast är av den större modellen då och du kommer åt genom att ta ner spot och sedan drivdon genom hålet. Du behöver ju inget eget hål för just drivdonet.
Precis på detta sätt jag tänkt göra, känns som det vettigaste alternativet.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.