Vi har ett fritidshus som ligger insprängt i en skogsfastighet. Alltså alla sidor på vår tomt gränsar mot samma skogsfastighet. Nu tycker vi att en del träd som står på den angränsande fastigheten börjar bli lite väl höga och vi skulle gärna vilja bli av med dessa. Det är framför allt björkar som börjar ge skugga på vår tomt. Vi har tidigare föreslagit till ägaren av skogsfastigheten att ta ner dessa träd men inte fått gehör det detta. Jag tänkte nu föreslå att köpa ett antal träd och min fråga är hur mycket bör jag erbjuda att betala? Stammarna på björkarna som jag vill ta ner är ca 15 - 25 cm i diameter.
 
Staffans2000
Virkespriset är säkert väldigt överkomligt. Problemet är att ägaren inte vill säga ner dem. Antingen för att han helt enkelt gillar sina björkar. Eller, därför att han blivit sur för att det har kommit några kanaljer till sommargäster och talat om för honom vad han skall göra med sin skog.
Extersom nästan all är till salu, är det söner om sist en prisfråga. Du bör alltså rannsaka dig själv, och fundera över hur mycket lite extra solsken är värt.
Är det tusen, tiotusen eller hundratusen kronor. Med det i tankarna frågar du åter samme man om du får köpa träden.

Staffan
 
Är det en granplantering, eller vad är det för slags skog? Växer det alltså lite mindre, kanske julgransstora, granar under och bland björkarna? Det är nog det vanligaste vid sådana björkbestånd. Då kommer nog någon snart att röja bort björkarna för att ge luft åt granen, alldeles utan att ni betalar något för det. Sen får ni en vägg av unggran istället...

Annars är nog inte några björkar värda så mycket, utan arbetet att ta ner dem är nog dyrare än björkarna i sig.
 
Antal björkar du vill ta ner framgår ej, men spontant 1000 kr för en björk.
Summan borde göra att markägaren blir intresserad av att fälla trädet.
 
Fastigheten runt tomten är inte någon granplantering men har tidigare haft grov tall som togs ner tror jag för drygt 20 år sedan. Sedan har björk tagit över. Det är inte något problem för mej själv att fälla björk av den storleken så jag kan erbjuda markägaren att själv fälla träden. Jag tänkte erbjuda att jag fäller och de behåller träden som ved men misstänker att det inte går hem så mitt andra alternativ är att jag köper träden, fäller dem och behåller dem själv. Därav frågan hur mycket jag skall erbjuda.
 
Vad du ber om är egentligen att han ska ge bort en bit produktionsmark för din utsikt.

Det är en sak att diskutera värdet av enskilda träd men jag tycker inte det är korrekt.

Mitt förslag är att ni skriver ett servitutsavtal för ett område du vill kontrollera träden på och du ger markägaren ersättning för sin produktionsförlust antingen via en engångssumma eller årligt arrende.

Jag skulle inte gå med att ta ned några träd utan avtal, då jag skulle starkt misstänka att när de väl är nere kommer det "aldrig" upp några nya.

/ATW
 
Om man går på den föreslagna linjen att betala för produktionsförlust så rör det sig om ca 100 kvm mark. Vad är rimligt att betala för det?.
 
harry73
Mellan 5 och 100 tkr?
 
Varför inte erbjuda ett lite högre kubikmeter pris för stockarna? Här nere i Sörmland ligger björk på runt 600/kbm. Erbjud han 1000:-/kbm fub så kanske han nappar.
 
Redigerat av moderator:
R Roinew skrev:
Om man går på den föreslagna linjen att betala för produktionsförlust så rör det sig om ca 100 kvm mark. Vad är rimligt att betala för det?.
en slutaverkning kan ge kanske 100tkr per hektar, så 100 kvm är 1000 kr.

så ett rimligt förslag är kanske 5000 i engångssumma eller 100kr -200kr i arrende per år.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.