Hej,

Vår varmvattenberedare har börjat droppa mer än förut och jag undrar vad jag kan göra själv. Jag har läst att man ska vrida på ett reglage men är osäker. Jag bifogar en bild på hur det ser ut under vår beredare. Man ser tydligt var det droppar. Det växlar mellan att droppa var 20:e sekund till varje sekund. Ledsen om det är en vanlig/dum fråga, men jag har tummen mitt i handen =) Om man ska vrida, måste man stänga av strömmen först?

Vattenanslutningar under en varmvattenberedare med synliga vattendroppar som läcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det droppar ur en varmvattenberedare när man använt varmvatten då nytt kallt vatten kommer in i beredaren och temperaturen sjunker. När sedan beredaren värmer vattnet utvidgas det och trycket ökar. För att tanken inte skall explodera så öppnar en tryckventil och släpper ut lite vatten.

Denna ventil kan dock kärva och vatten skall inte droppa hela tiden. Några timmar efter varmvattentappning (beroende på hur mycket varmvatten som tappats).
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det droppar ur en varmvattenberedare när man använt varmvatten då nytt kallt vatten kommer in i beredaren och temperaturen sjunker. När sedan beredaren värmer vattnet utvidgas det och trycket ökar. För att tanken inte skall explodera så öppnar en tryckventil och släpper ut lite vatten.

Denna ventil kan dock kärva och vatten skall inte droppa hela tiden. Några timmar efter varmvattentappning (beroende på hur mycket varmvatten som tappats).
Tänk på att det går att testa övertrycksventilen och därefter ska det sluta droppa... gör det inte det ska den renoveras eller bytas
 
Tack för era svar. Vad rekommenderar ni att jag gör rent konkret? byggarätt tipsade om att testa säkerhetsventilen... sökte lite på nätet men hade svårt att få besked, ska man vrida löst den lite och sedan dra åt igen? Jag antar att säkerhetsventilen är den högra "ratten" på min bild...
 
P partydroid skrev:
Tack för era svar. Vad rekommenderar ni att jag gör rent konkret? byggarätt tipsade om att testa säkerhetsventilen... sökte lite på nätet men hade svårt att få besked, ska man vrida löst den lite och sedan dra åt igen? Jag antar att säkerhetsventilen är den högra "ratten" på min bild...
Du ska vrida upp vredet c:a 1/4 varv och låta det utströmmande vattnet skölja ren ventilen och sedan vrida lite till ( åt samma håll ! ), så att ventilen stängs ( med ett klick). Därefter kan du kolla om det är tätt eller om hela ventilen behöver bytas ut.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Det kommer att spruta vatten när du vrider. Du har ingen ledning ansluten där, så vattnet hamnar kanske inte där det borde.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Bra svar... ta en handduk och håll över öppningen det kan komma rätt mycket vatten och vi vill inte att ventilen stannar i öppet läge så kolla var huvudavstängningen av inkommande vatten finns och kontrollera att den fungerar först!
Den ska vara öppen för testen av övertrycksventilen

Sedan 1/4 varv på övertrycksventilen och låt lite vatten komma ut i hand duken så ska du se att ventilen blir rensad....
Ta sedan torka torrt och använd hushållspapper o kolla om ventilen läcker...
Lite läcker det när vattenberedaren värmer
Men det ska sluta
Gör det inte det måste ventilen bytas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.