Hejsan.

Jag ska montera en vikport i ett garage bygge. Byggnaden är från 2000 och var från början tänkt till maskinhall utan värme. Det jag såg nu när den nya porten skulle monteras är att väggen lutar utåt i överkant. Porten är 3000x3200 och ska sitta på insidan, på 3200mm så lutar porthålet 45mm utåt i överkant.

Alt 1: Om man monterar porten som det är nu så skulle ju porten grovt öppnas "uppåt" och portbladen hänga en bit ovanför golvet längst ut när den är öppen?

Alt 2: Rättar jag till bara öppningen så kommer de kanske se konstigt ut om porten och väggen inte är i linje?

Alt 3: Sala rätt hela väggen och öppningen. Men det känns som ett jäkla jobb..

Vad har ni för tips och råd i ämnet?

/Henrik
 
M
Rent spontant skulle jag säga att du linjerar porten mot plattan. Kommer se konstigt ut om dörrbladen/port drar iväg vid öppning. Sen är 45mm inte värst mycket på 3,2m i öppningshöjd.
 
Alt 2. Du får nog inte upp porten om du inte riktar infattningen.
 
Du bör hänga porten i lod.
 
Tack för svaren, blir att rätta till endast portöppningen (y)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
En så smal port antar jag är tredelad var av det ena bladet är gångdörr.
Var noga så inte en karm lutar in och den andra ut, även lite!
Du kan då inte stänga porten. Några millimeter går men om de lutar åt samma håll går det.
Är det Prido du köpt? Var då noga du skruvar gångjärnen hyfsat rakt. Plåten kan bubbla om du får dem i spänn.
 
Det är en Reco port med 3st dörrblad, gångdörr i mittenbladet. Ser ut att finnas endel justermån i hålen på gängjärnsfästet. Har aldrig monterat någon förut så får tänka 3ggr extra innan man gör nått.
 
Bara du mäter in porten någorlunda så brukar det var justermått att flytta lite.
Men lodet kan du ej justera på porten.
 
Nej de måste jag sala rätt nu innan vinkeljärnen monteras. Sen hoppas ja att de blir kalas (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.