Vi köpte en Husky centraldammsugare samtidigt som huset vi byggde och nu har det redan blivit stopp i rören för det går inte att suga upp något alls i två av tre rör.

Frågan är nu hur man gör med detta.
Finns det någon garanti på dammsugaren som täcker det här?

Hur får man annars bort stoppet?

Rören är ju inbyggda i väggen så jag hoppas verkligen att man inte behöver riva väggarna för det här?

 
Vi har försökt med ett kort rör vi hade hemma men det räckte inte tydligen eller så hittade vi inte felet.

Grejen är att vi just nu är riktigt panka inför jul och jag tycker nästan att om vi har garanti borde de som sålt den komma hit och göra det.

Jag pratade med han som installerade den och han sa att det kunde vara några trådar(?) som hade släppt...

Grejen är att rören är ju jättelånga så går det inte med rensrören vad gör vi då?
 
Starta central dammsugaren om du stoppar in slangen i alla uttag ?
 
Köp ett rensband på typ Clasohlson kostar max 50 sek och når knappt 10 meter. Sök på hemsidan.
Jag har haft min centraldammsugare i 5 år och aldrig haft stopp. Har du inte sugit upp hela strumplådan lutar det åt tveksam installation tex läckande rör eller för långa rör.

Om några trådar har släppt innebär det att dammsugaren överhuvudtaget inte går igång när du startar dammsugaren från de två ickefungerande hålen. Då är det starttråden som släppt antingen vid uttagen eller på dammsugaren.
 
Tack för svaren.

Jo jag tycker också att det är konstigt att det ska bli så redan efter 6 månader.

Och jag har inte sugit upp hela strumplådan ;-), bara lite sand och damm.

Dammsugaren startar i alla tre utgångarna men suger så dåligt att det kanppt känns i två av dom.

Jag har nu pratat med vår snickare och han skulle komma hit och titta på det.
Samtidigt skulle han ringa tillverkare för att se med dom vad det kan vara.

 
Millface:

Du säger att dammsugaren går men "orkar" inte suga något? Gäller det alla uttagen eller bara något enstaka?

Om det gäller alla uttagen så kanske det är filtret i dammsugaren som är tätt, om nu Husky har något?

Har själv en Allaway och där märker man när det är dax att "rengöra" det stora filtret. Ju mer fint material typ sand, damm mm man suger upp desto fortare tätnar filtret och med det så försvinner sugeffekten.
 
Köp ett riktigt rensband, samma som man använder om man får stopp i ett avloppsrör. Använd inte någon "rörbit", lite svårt att komma åt vid böjarna med en sådan ;)
 
Skulle kunna misstänka att rören är för stora!
Vad är det för dimension?
 
Det är bara två av tre uttag som suger dåligt/ inget alls.

bossner: Dimensionen är ca 4-5cm...

 
millface skrev:
Det är bara två av tre uttag som suger dåligt/ inget alls.

bossner: Dimensionen är ca 4-5cm...
Låter helt klart som om det sitter något fast där dessa två rör går ihop, vilket kanske då är nära dammsugaren?
Har ni små barn? ;)
 
Bob_the_builder
De hade nog märkt om något av barnen var borta. Det hade i alla fall jag gjort.
 
  • Gilla
Brämpa och 1 till
  • Laddar…
Tips vid stopp:
använd en avloppsrensare, en sån med skruv-fjäder i änden som skruvar sig in i proppen.
 
  • Avloppsrensare med spiraltopp ligger på ett trägolv bredvid en hög av borttagna hårproppar mot röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Brukar vara en strumpa hemma hos oss.:D
Har hittills alltid gått och få ut med avloppsrensare.
 
Låna en annan dammsugare och suga "baklänges" kan också få loss proppar.
 
Undrar just om TS fick loss stoppet 2004?
 
  • Gilla
Daniel Berge och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.