Hej!
Jag pluggar till bygglovshandläggare/byggnadsinspektör och jobbar nu på mitt examensarbete där jag gör en undersökning om service och kommunikation, handläggare och medborgare emellan.
Jag söker förstagångsbyggare som har vart i kontakt med en bygglovshandläggare/byggnadsinspektör, för att dela med sig av sina upplevelser genom att svara på några frågor.

Jag är i första hand intresserad av förstagångsbyggare men om du har byggt fler ggr så är du ändå välkommen att svara, inled då gärna med hur många ggr du har byggt.
Känner du dig manad att delta i min undersökning? Svara gärna då på frågorna som följer:

Du som förstagångsbyggare, vad saknade du i ditt möte med bygglovshandläggaren? Var det någon information som du hade velat ta del av som du inte fick eller kanske något du hade velat veta i ett annat skede av processen? Hur skulle handläggaren kunna göra processen smidigare för dig, inför och under ditt projekt?

Känn dig fri att fylla på med tankar, idéer och upplevelser som inte passar in i mallen.
Kom ihåg! var snäll och använd ett vårdat språk.
Tack :giggle:
 
Nu är jag ju inte förstagångsbyggare och synd ditt ev första svar är någon som du inte riktat frågan till men ändå relevant kan jag tycka.
Vi som arbetar med byggnation och projektledning dagligdags och allt som oftast behöver samtal med handläggare i allt från stora till väldigt stora projekt tänk skolor/förskolor upp till processindustrier.
Att vi är hänvisade att ta kontakt på samma förutsättningar som Lasse Johansson som ska bygga till sitt uterum ställer till det både för honom och för mig. Vi måste ta upp så mycket tid av handläggare som borde användas till vem som helst som ska bygga eftersom att vi är hänvisade till telefontiderna och när bygglovskontoret har öppet.
Finns säkert andra kommuner som har olika men de 7-8 kommuner jag jobbar i har alla detta problemet.

Vill jag då ha en gräddfil för yrkesfolk..... ja egentligen, det är helt olika typer av frågor och förutsättningar när det kommer till byggande.
Just nu tror jag att det är gemene man som förlorar på att jag tar en hel del tid i anspråk, jag sitter på jobbet och kan ju ringa när som eller imorgon, men ingen vill betala för att jag ska sitta i 1h telefonkö... Eller att någon i ett kontaktcenter ska undra om kanske denna kan hjälpa till.... nja jag vill att den här personen ska ta ett beslut rörande det här problemet och det ganska snart...
Så från min sida så funkar inte och det på bekostnad av alla andra :)
Men jag är ju ledig idag så kanske skulle gå dit och ställa några frågor för skoj skull. :D:D
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Nu är jag ju inte förstagångsbyggare och synd ditt ev första svar är någon som du inte riktat frågan till men ändå relevant kan jag tycka.
Vi som arbetar med byggnation och projektledning dagligdags och allt som oftast behöver samtal med handläggare i allt från stora till väldigt stora projekt tänk skolor/förskolor upp till processindustrier.
Att vi är hänvisade att ta kontakt på samma förutsättningar som Lasse Johansson som ska bygga till sitt uterum ställer till det både för honom och för mig. Vi måste ta upp så mycket tid av handläggare som borde användas till vem som helst som ska bygga eftersom att vi är hänvisade till telefontiderna och när bygglovskontoret har öppet.
Finns säkert andra kommuner som har olika men de 7-8 kommuner jag jobbar i har alla detta problemet.

Vill jag då ha en gräddfil för yrkesfolk..... ja egentligen, det är helt olika typer av frågor och förutsättningar när det kommer till byggande.
Just nu tror jag att det är gemene man som förlorar på att jag tar en hel del tid i anspråk, jag sitter på jobbet och kan ju ringa när som eller imorgon, men ingen vill betala för att jag ska sitta i 1h telefonkö... Eller att någon i ett kontaktcenter ska undra om kanske denna kan hjälpa till.... nja jag vill att den här personen ska ta ett beslut rörande det här problemet och det ganska snart...
Så från min sida så funkar inte och det på bekostnad av alla andra :)
Men jag är ju ledig idag så kanske skulle gå dit och ställa några frågor för skoj skull. :D:D
Tack för ett uttömmande svar! Dina tankar kan ge mitt arbete ett nytt perspektiv. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.