kanske fel att skriva detta under denna tråd men undrar en grej. om man bygger nyckelfärdigt ska man då betala packningsprovet som görs efter det att all sand o dylikt har packats? är det inte hustillverkaren som ska stå för denna kostnad??
mvh
dahlino
 
Hej,

Vi skulle själva bekosta packningsprovet. Kostar ca 8-10.000 kr enl uppgift.

Dock "slapp" vi det för att de "glömde" det. Första besiktningsanmärkningen redan innan plattan var gjuten.
 
Ev. packningsprov betalas av beställaren om inget annat avtalats.
Detta beror på att det inte behövs göras så ofta. Endast när man återfyllt mer än 50 cm tjockt under grunden.
Om det kommer att behövas vet man oftast inte förrän man satt skopan i marken och det är långt efter man skrivit avtalet.
 
Det borde väl iofs bero på vad som står i avtalet. Har man ex. fast pris på grunden, och det råkar bli mer än 50cm fyllning så borde ju provet ingå i det fasta priset.

Nu är det väl inte så vanligt att man lyckas få ett fast pris på grunden.
 
Hej! - Mycket intressant att detta verkar glömas bort!?
I vårt fall byggdes huset på en konstgjord kulle - för att det inte skulle var fall ner i från vägen huset ligger brevid. Höjderna var hustillverkaren som angav i ritningen. Trots det glömde de att informera oss om detta och plötsligt damp det ner en räkning på 30000:- för extra grus!!! Efter detta blev jag misstänksam och frågade kvalitetsansvarig om något packningsprov hade gjorts, vilket visade sig inte vara fallet. I kontraktet står klart och tydligt att om det är över 0.5m så skall ett prov bekostas av köparen. Hur mycket jag än räknade på densiteter/kvadratytor etc fick jag omöjligt kvantiteten till att motsvara de 30000:- förutsatt att det bara var 0.5m under huset. Efter många turer lyckades jag motbevisa huslvereantören och det kom fram att det faktiskt var 1m under huset. Frågan är nu vad bör detta få för konsekvens?? 1) Husleverantören hävdar att det är onödigt, 2) Kvalitetsansvarig hävdar att å ena sidan går gränsen vid går vid 0.8m för att det måste göras ett packningsprov å andra sidan har han godkännt att det inte har gjorts något prov och tar ansvar för det om det skulle hända något, så det är ok..? 3) Nu krävde jag klarhet i saken vid besiktningen eftersom jag hellre tar kostnaden för ett packningsprov nu och slipper ha ett hus som sätter sig om x antal år och alla turer med det. Så det blev bestämt att ett packningprov skall göras vid sidan om huset/eftersom de menar att det är precis lika tillförlitligtn - tyngden ligger tydligen på kanterna. Besiktingsmannen anlitad av Garbo verkade fullständigt ointresserad.....???
Någon som vet vad som gäller. Vad bör det uteblivna packningsprovet får för konsekvenser?? Har ännu inte betalt de sista 10% eftersom slutbesiktning inte har varit. Är ett prov vid sidan av huset lika tillförlitligt som ett under huset? etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.