Bara riva ner OSB skivan och byta ut regeln? eller inget att bry sig om? Gäller 2*2 regeln på bilden, flera av dom som användts liknar den på bilden. Farligt?
 
  • Närbild på en OSB-skiva och en träregel med skador och mögelväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • OSB-skiva och träregel med mögelskador och fuktskador, fråga om byggstandard och säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Välkommen till forumet! (y)

Är det torrt nu skulle jag inte bry mig.
Det enda farliga (onyttigt i alla fall) är att andas in sporerna, vilket endast verkar vara någon risk vid bearbetning av regeln där. Så frågan är väl om du ska såga i den nu i veckan eller om 50 år ...

Men alltså, bara torrt och inte ruttet, så skulle jag låta det vara.
 
Nej är inte tänkt att sågas eller bearbetas på mycket lång tid. Är mest orolig för inne miljön då barn kommer vara där. Svårt att bestämma sig hur man ska göra, då det är rätt mycket jobb att ta ner OSB i 35kvm rum.
 
Inget att bry sig om ifall det är torrt. Vill du kan du ju tvätta den med lite mögeltvätt eller liknande för att få bort det värsta. Blöt inte ner hela regeln bara..
 
Det är inte mer mögelsporer där än vad det är i luften helt normalt...........Den där typen av mögel är mycket vanlig på virke och kommer sällan från byggnaden i sig utan när virket låg bandat i buntar och kanske dåligt ventilerat. Det blir lite påverkat men det dör omgående då det sitter torrt sen och blir bara kosmetiskt.
 
Går det att slipa bort med grovt sandpapper?
 
Det kan funka om det bara sitter på ytan. Testa!
 
Men det finns som sagt ingen anledning. Det finns dessutom annat påverkat trä som du inte ser och vet om så att slipa det där gör ju ingen större skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.