A
1. Hur ska en antennkabeln komma in i fastigheten? Ska kabel till vinden först?
Nuvarande kabel kommer in via ett hål i fönsterkarmen. Men alla fönster och tak skall bytas så det är dags för en långsiktig och optimal lösning.
2. Räcker det med en analog antenn från t.ex. Jula? Eller behöver man 1 antenn per lägenhet? I fastigheten finns flera lägenheter. Tips på en bra antenn?
 
Vad vill du se för TV-program? Idag är antenner rätt udda. Ska det vara en antenn för markbunden TV så erbjuds bara ett begränsat antal statiner, typ SVT 1,2 och TV4. Med paraboler ser det helt annat ut.
Moderna antennlösningar där flera mottagare ska försörjas kräver ett litet utrymme för förstärkare, förgreningsdelare mm. En åtkomlig kattvind är optimalt. En del prylar kräver även nätspänning så ett uttag vore optimalt.
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad vill du se för TV-program? Idag är antenner rätt udda. Ska det vara en antenn för markbunden TV så erbjuds bara ett begränsat antal statiner, typ SVT 1,2 och TV4. Med paraboler ser det helt annat ut.
Moderna antennlösningar där flera mottagare ska försörjas kräver ett litet utrymme för förstärkare, förgreningsdelare mm. En åtkomlig kattvind är optimalt. En del prylar kräver även nätspänning så ett uttag vore optimalt.
Tack för ditt svar. På vinden finns eluttag tror jag. Jag behöver bara få tillgång till gratiskanalerna. Ska man välja parabol eller antenn i detta fall?
 

Bästa svaret

Jag har ungefär samma lösning. På taket finns en UHF-antenn, inte lätt att få tag i idag. Därifrån går en koax-kabel till ett vindsutrymme. Där sitter en antennförstärkare som skickar vidare signalen till ett enda uttag. Man skulle kunna ansluta en splitter som kan mata flera uttag till olika mottagare.
Jag lärde mig: Koaxkablar kan vara av olika kvaliteter, de billigare kan åldra rätt fort och har en högre dämpning. Kabelinföring till byggnad ska helt vara underifrån (t ex i takfoten) så att inget vatten kan följa kabeln. Anslutningdon och skarvdon ska vara av hög kvalite för att motverka glapp.
 
Inga som helst problem att få tag på antenner idag. Jula, Kjell.com, Hornbach Clas Ohlsson...
 
  • Gilla
DTanner och 1 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar Kjells guide. Finns mycket matnyttigt där.
 
Eftersom det verkar vara en installation i ett flerfamiljshus så skulle jag personligen lägga lite extra energi på installationen.
Ev. behövs det hjälp av en antennfirma för att få rätt grejor till lägenheterna.
Kabellängd och antal uttag är faktorer som påverkar vilken utrustning som behövs för att få bra signal i uttagen.

Kabeldragning inomhus via lämplig kabelväg är att föredra före att dra kabeln utomhus. Väder och vind sliter på grejorna.

Storlek och placering av antenn är avhängigt signalstyrkan på mottagningsplatsen.
 
Lägg pengarna på en fiberanslutning istället?
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Lägg pengarna på en fiberanslutning istället?
Kan man titta på gratiskanalerna med fiber utan att ha ett abbonemang för tv?
Jag vill bara få tillgång till gratiskanalerna utan att betala för något varje månad. Kan dock tänka mig att betala en liten avgift för någon typ av mottagare.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Jag är totalt allergisk mot alla boxar som behövs för att kolla tv via fiber.

Bygger nytt nu och kör antenn och sedan CA modul med boxer. Kostar mig 49kr/mån per TV och slipper lådor och annat mög.
 
Håller med. En antennlösning ger en bra funktion utan extra box och fjärrkontroll.

Det lär inte gå att undvika en månadskostnad för TV via fiber även om det bara gäller de fria kanalerna.
 
Sätt upp en antenn. Exakt vad du behöver i antennväg, beror på hur huset ligger i förhållande till närmaste TV mast. Hur långt, och ev. hinder på vägen.

Sedan behöver du en förstärkare (såvida du inte har TV masten inom några kvarter). Har du möjlighet så dra kablarna inomhus. Om du inte har perfekta mottagningsförhållanden, så bör man ha en förstärkare så nära antennen som möjligt, finns antenner med inbyggd förstärkare. Det beror på att varje meter kabel du har adderar brus till signalen, men dämpar nyttosignlaen, förstärkaren förstärker nyttosignalen lika mycket som bruset. Så det gäller ha nyttosignalen mycket starkare än bruset vid ingången till förstärkaren. Då gör det inget att kablaget därefter adderar lite brus , skillnaden mellan nyttosignal och brus förblir då stor.

Skall det fördelas ut till många uttag så behöver du ytterligare en förstärkare före uppdelningen. Uppdelningen dämpar signalen, så samma resonemang med bruset, förstärk innan signalen dämpas (även förstärkaren adderar lite brus). TVn skall i slutänden tolka signalen utan att påverkas alltför mycket av bruset.
 
mpv586 skrev:
Kan man titta på gratiskanalerna med fiber utan att ha ett abbonemang för tv?
Jag vill bara få tillgång till gratiskanalerna utan att betala för något varje månad. Kan dock tänka mig att betala en liten avgift för någon typ av mottagare.
Nej.

Men, ja nästan. Vi kör så nu och via playkanaler går det utmärkt.
 
Hur tittar du på teve då? man kan ju välja bort de vanliga sändningarna och bara titta på play på det man vill se men det kräver ju en skaplig internetanslutning då. Sen en chromecast eller liknande då. Så gör vi sen flera år. Saknar inte det fasta utbudet alls.
 
För tydlighetens skull (ovanstående inlägg antyder det implicit) så gör man numera stjärnnät (varje lägenhet/rum har en egen kabel från splitter/antennförstärkare) i flerbostadshus. För gjorde man ofta kaskadnät (seriekopplade uttag), antagligen för att spara pengar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.