Blir inte klok på vad det innebär med ”väsentliga ändringar” gällande VA och Avlopp i bygganmälanssammanhang.

Kommunen svarar aldrig rakt på en fråga, så jag prövar här först.

Någon som vet om det behöver göras en anmälan för flytt av vattenmätaren..?
 
Jg skulle gissa att det formellt krävs bygganmälan. Men troligen skulle du vara rätt unik om du gör en bygganmälan för det.

Men egentligen borde väl vattenverket, eller vad det kallas i din kommun kunna svara. De bör ha erfarenhet. Och du måste ju ändå blanda in dem för att utföra (iallafall för att plombera mätaren) och godkänna flytten.
 
  • Gilla
Moisam
  • Laddar…

Bästa svaret

Laszlo Toth
Gör ingen bygganmälan utan kontakta VA-enheten på kommunen och se vad de behöver för information. Det finns ganska många regler hur och vart vattenmätare för installeras.

Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
Moisam och 1 till
  • Laddar…
Nej. Jag kan inte tänka mig att det behövs en bygganmälan. Prata med vattenenheten på din kommun. De kommer sannolikt att hänvisa till en behörig rörmokare. Om du frågar vilken behörighet de syftar på fåt du inget svar....

Men i praktiken gör en rörkrökare flytten utan en massa anmälningar och liknande. Så uppfattade jag det när jag tänkte flytta mätaren. Det blev dock inte av.
 
  • Gilla
Moisam
  • Laddar…
Claes Sörmland
Många i mitt grannskap flyttar vattenmätare p g a att kommunen retroaktivt plötsligt har styrt upp kraven för mätarplatsen. Precis som @Daniel 109 skriver så hänvisar de bara till att man får lösa det för egen maskin med "rörmokare".
 
  • Gilla
Moisam
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om kommunen inte svarar begripligt på en fråga så finns det en lösning: Begär ut samtliga ärenden hos kommunen som gäller anmälan om det som du tänker göra. Börja med en kort tidsperiod och om det inte finns några ärenden så öka tidsperioden. Då ser du vad som anmäls och hur kommunen hanterar det.

Kommunen måste svara skyndsamt och du kan vara anonym. Är det mycket papper kan de begära en kopieringsavgift.
 
Tack för alla svar! Ringde va/avlopp Som jag fick tips av er om, och det var inga problem att flytta vattenmätaren, behövde inte krångla mer än att följa deras mått ovh sedan ringa när de ska stänga av vattnet vid gatan. Älskar Byggahus forum!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om kommunen inte svarar begripligt på en fråga så finns det en lösning: Begär ut samtliga ärenden hos kommunen som gäller anmälan om det som du tänker göra. Börja med en kort tidsperiod och om det inte finns några ärenden så öka tidsperioden. Då ser du vad som anmäls och hur kommunen hanterar det.

Kommunen måste svara skyndsamt och du kan vara anonym. Är det mycket papper kan de begära en kopieringsavgift.
mycket bra tips för framtiden! Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.