Hej alla,

Jag planerar att sätta in ett FTX system i vårat hus och har läst en hel del här på forumet hur man kan/ska gå till väga. Jag planerar att ha aggregatet på vinden med 160 rör som leder ut, dessa delar sig sedan till 160/125 rör för att nå de olika våningarna (2 våningar plus källare) och sedan 100 rör till rummen. Och en massa ljuddämpare så klart! :)

Men jag är lite osäker på hur flödet blir från dom olika rummen? Beror inte detta lite på hur långa och breda rören är? Kan man beräkna detta i förväg och hur gör man det? Eller ställer man bara in det efteråt genom styra flödet vid de olika ut och in donen?

Många frågor blev det... ;)
 
Tackar och bockar!

Det klarnade en hel del. Får gå hem på kammaren och beräkna hur mkt flöde det blir från varje rum.

Men jag får direkt en följdfråga, hur beräknar man dimensionen på kanalerna utifrån flödet? Antar att det är ganska basic, så jag letar lite på nätet. Men om någon råkar ha svaret i så säg gärna till... :)
 
Ø100 upp till 20 l/s (2,5 m/s)
Ø125 upp till 40 l/s (3,2 m/s)
Ø160 upp till 80 l/s (4 m/s)
Då håller du tryckfallet och ljudet på en rimlig nivå.

/Patrik
 
Lindab har en bok som heter Kanalsystem 2004-2007, och denna inleds med 15 sidor teori om bland annat tryckfall och ljudöverföring, som är mycket informativa. Resten av boken innehåller bland annat alla upptänkliga varianter av rörstumpar och ljuddämpare, komplett med tryckfallsdiagram.
 
Tackar för svaren!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.