Hej.

Har Telia Adsl idag som är på tok för dyrt 499kr/mån.

Har blivit erbjuden att få fiber till huset för 30000kr. Till detta blir det även en kostnad på 80kr/månad till fiberföreningen.
Tittat lite snabbt på fiberabbonemang, blir 250kr/mån. Så totalt 330kr/mån.

Detta ger en payofftid mot att fortsätta med Telia på nästan 15 år.

Jämfört med 3bredband hemma (399kr/mån) så blir payofftiden orimliga 35år, hinner gå i pension innan investeringen är "hemma".

Det jag använder nätet till idag är netflix, svtplay, bankärenden och surfande.

Har 2 barn hemma 9 och 6 år. Visst de kanske vill kunna spela över nätet när de blir äldre, det är väl egentligen den anledningen som är för att koppla på fibern.

Har 3 på mobilen idag och jämför man hastigheten mellan det mobila och telias adsl så är 3 bättre på upp och nedladdning men lite sämre på svarstiden. Telia har 20ms svarstid och 3 ligger på ca 30ms svarstid.

Jag har erbjudande där kommunen går in o bekostar anslutningen, så fibern blir framdragen till huset men inte inkopplad. Kan sen köpa anslutningen för den initiala kostnaden plus 10000kr.

Det lutar åt att kommunen får ta kostnaden så fibern blir framdragen och att jag själv satsar på 3bredband hemma.

Tänker jag helt galet om man ser till mitt användande idag och hur det troligtvis kommer se ut framöver?
 
tommib
Har du läst den långa tråden om just ditt problem. Eller tråden förresten? Det finns flera på temat.
 
  • Gilla
stinky747
  • Laddar…
Det finns två intressanta trådar där byggahusare fått rösta om Ångrar ni att ni har skaffat fiber? eller Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er? och som sen kommenterats livligt. Sen har vi en som nappade på en drive att efteransluta sig men det strulade rejält i ett halvår innan besked kom att det faktiskt gick och att erbjudet pris gällde, [URL='https://www.byggahus.se/forum/threads/grannarna-har-fiber-jag-kan-inte-fa-vadfalls.344722/']Grannarna har fiber, jag kan inte få. Vadfalls?[/URL]

Grov generaliserad summering.
Vad du än beslutar dig för kommer du med ca 72% sannolikhet vara nöjd.
Tackar du nej, så är det ca 20% changs att du vill efteransluta dig och
8% risk att du inte kommer att kunna efteransluta dig,

När jag valde fiber räknade jag fram en intjänandetid på 18 år. Jag var nöjd med att få fiber till lägre pris än ADSL.
 
Fiber alla dagar i veckan.
Du kan inte sitta och räkna "playoff" tid mot att använda ADSL.
Till slut klipps den möjligheten
 
hsd
Det är egentligen inget alternativ att räkna med adsl, det försvinner i en nära framtid
Vet inte hur Du bor, 30000 låter högt om det är i samhälle men landsbygd kan det vara rimligt
Jag hade valt fiber direkt ,ser inga fördelar med mobilt bredband, dessutom tydligen dyrare
Det kan vara lönt att kolla med andra om det är aktuellt med fiber tex. Öppen Fiber
Ska man räkna på investering mm så kommer husvärde /hur lättsålt att stiga med fiber
 
Redigerat:
Tack för svaren.

Har skummat igenom de trådarna, och de kommer fram till det ni skriver här.

Har ju möjlighet att få fibern framdragen men att kommunen betalar anslutningen som man sen kan köpa tillbaka av kommunen och då få fiber.
Är på landsbygden jag bor, ca 5 km från ett större samhälle. Så mobiltäckningen är kanon.

Min tanke är 3bredband hemma tillsvidare då jag inte har behov av fiber i dagsläget, men kommer ha möjlighet att ansluta mig i efterhand, dock till en lite högre kostnad.
 
ADSL får du räkna med försvinner inte långt efter att de anser att fibernätet är färdigutbyggt i området så den kan du inte räkna pay off-tid mot. Om ADSL mot förmodan finns kvar hos dig i 10-15 år så får du räkna med att det bara kommer att bli dyrare och dyrare för varje år som går.

Mobilt bredband kan funka bra, men det är stor skillnad i hastighet olika tider på dygnet och olika dagar på året. Det kommer troligen bli ännu större skillnad i hastighet över dygnet om några år eftersom vi ansluter fler och fler enheter mot mobilnäten och det vi ansluter tar mer och mer bandbredd. Där skulle du kunna räkna på pay off, men det blir en lite sned kalkyl eftersom hastigheten kan fluktuera mycket. Eftersom du kommer ha tonåringar om några år så kommer du antagligen tröttna på deras gnäll om den ojämna hastigheten, oavsett om de vill spela spel, titta på film eller surfa.

När det kommer till fiber så är det inte ovanligt att det kostar mycket mer att efteransluta sig än att vara med från början och i vissa fall går det inte ens. Fiber kostar en hel del som du har märkt, men är troligen det som kommer skapa minst irritation i längden och som även kan påverka värdet på huset eller hur lättsålt det är.
Vilket av alternativen som är bäst att välja är nog mycket en smaksak beroende på vad man själv prioriterar. Men det jag funderar på är om du i slutändan verkligen kommer kunna välja vem som drar fibern. Då det inte är ovanligt att flera aktörer kommer ut och försöker sälja in sig, men kräver en teckningsgrad på 60-80% av alla fastigheter i området för att de ska dra igång arbetet. Så det brukar sluta med att den aktör son är populärast i området är den enda som gräver. Så funkar det i alla fall ute på landsbygden på flera ställen där jag vet att de har/ska dra fiber.
Sen är det bra att komma ihåg att om man är med i en fiberförening så äger man själv en del av den och får vara med och påverka eventuella beslut. Det gör även att chansen finns att avgiften går ner för varje nytt område som ansluter sig och säljs nätet senare så delas hela vinsten ut till alla medlemmar i föreningen. Så har man tur har man i stället fått mer pengar tillbaka på fibern än man betalat för den. Sen kan det så klart gå åt andra hållet om det inte sitter en styrelse som har koll på ekonomin, men då får man försöka få till en majoritet för en annan styrelse vid årsmötet
 
G
När jag sitter och kollar på hus, så ligger de utan fiber väääääldigt långt ner på köpa-listan för mig.
De med framdraget till tomt eller liknande hamnar något högre och de med färdig fiber installerat hamnar bland toppen.
Jag tror det är fler än jag som sorterar på detta sättet.
 
Jag tror att det är ett väldigt ovanligt sätt att sortera på.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror att det är ett väldigt ovanligt sätt att sortera på.
Det tror jag inte.
Gjorde själv samma sortering för 12år sen och tro mig, då var det inte alls lika vanligt med villa-fiber. (En eloge till min kommun och dess företag som vågade satsa tidigt)
Idag tror jag folk är mer mån att prioritera en fast anslutning till sitt hem.
Idag är inte pula på i trädgården det enda som lockar med hus :)
 
G
T TheGame skrev:
Det tror jag inte.
Gjorde själv samma sortering för 12år sen och tro mig, då var det inte alls lika vanligt med villa-fiber. (En eloge till min kommun och dess företag som vågade satsa tidigt)
Idag tror jag folk är mer mån att prioritera en fast anslutning till sitt hem.
Idag är inte pula på i trädgården det enda som lockar med hus :)
Och självklart är det ju inte den enda sorteringen man gör heller. Men har man 2 likvärdiga hus så hamnar den utan fiber långt ner, iaf för mig.
 
Lucky2015
Joppa83 Joppa83 skrev:
Hej.

Har Telia Adsl idag som är på tok för dyrt 499kr/mån.

Har blivit erbjuden att få fiber till huset för 30000kr. Till detta blir det även en kostnad på 80kr/månad till fiberföreningen.
Tittat lite snabbt på fiberabbonemang, blir 250kr/mån. Så totalt 330kr/mån.

Detta ger en payofftid mot att fortsätta med Telia på nästan 15 år.

Jämfört med 3bredband hemma (399kr/mån) så blir payofftiden orimliga 35år, hinner gå i pension innan investeringen är "hemma".

Det jag använder nätet till idag är netflix, svtplay, bankärenden och surfande.

Har 2 barn hemma 9 och 6 år. Visst de kanske vill kunna spela över nätet när de blir äldre, det är väl egentligen den anledningen som är för att koppla på fibern.

Har 3 på mobilen idag och jämför man hastigheten mellan det mobila och telias adsl så är 3 bättre på upp och nedladdning men lite sämre på svarstiden. Telia har 20ms svarstid och 3 ligger på ca 30ms svarstid.

Jag har erbjudande där kommunen går in o bekostar anslutningen, så fibern blir framdragen till huset men inte inkopplad. Kan sen köpa anslutningen för den initiala kostnaden plus 10000kr.

Det lutar åt att kommunen får ta kostnaden så fibern blir framdragen och att jag själv satsar på 3bredband hemma.

Tänker jag helt galet om man ser till mitt användande idag och hur det troligtvis kommer se ut framöver?
Fiber, utan tvekan.
 
Själv skulle jag inte ens tänka en tanke på det. Att köpa ett hus för 2-200 miljoner (beroende på ekonomisk situation) skulle inte falla på om det finns fiber eller inte som kostar 40.000kr att få in. Skulle säga det är en no brainer för 70-80%.
 
hsd
Det är inte alls säkert att man får in fiber för 40000 eller 200000 för den delen
 
A atomlab skrev:
Själv skulle jag inte ens tänka en tanke på det. Att köpa ett hus för 2-200 miljoner (beroende på ekonomisk situation) skulle inte falla på om det finns fiber eller inte som kostar 40.000kr att få in. Skulle säga det är en no brainer för 70-80%.
Men då betyder det att 20-30% bryr sig och där är det kanske dom 2 budgivarna som lyfter priset 500.000:-?

Hade självklart satsat på fiber (och har gjort det)
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.