Hej,

Första inlägget här för min del. Vi kommer skriva under köpekontrakt på en tomt i Göteborg nu på torsdag och har bestämt oss för att bygga ett "stenhus" i lättbetong. Runt 200kvm på två plan med inbyggt garage. Kommer troligen ta hjälp av en arkitekt för att ta fram slutliga ritningar, etc. Därefter vill vi hitta ett företag som kan bygga huset åt oss. Har inga problem med att anlita utländska byggfirmor bara de levererar ett högkvalitativt arbete och självklart enligt alla svenska standards och byggnormer.

Är det någon som har byggt ett hus i lättbetong och kan rekommendera en bra entreprenör som man kan anlita för byggnationen? Prisuppgifter mottages självklart tacksamt samt övrig info om hur mycket av material, etc ni eventuellt köpte själva. Vore även tacksam för eventuell rekommendation på firma som kan göra markarbeten inkluderande viss sprängning samt att gjuta grunden.

Mvh
 
Hej,
Vi har byggt ett lättbetonghus med fristående garage och har ett tips. Vad ni än gör anlita inte något bolag som har ansvariga bosatta i Motala och som påstår sig kunna bygga hus i lättbetong. Kan ge mer information separat men har mycket dåliga erfarenheter av två personer bosatta i Motala som vi anlitade - de stack innan huset var klart plus att det var massa fel på det de hade gjort, en del fel var direkt livsfarliga.
Nilssons
 
  • Gilla
Ståhl.S
  • Laddar…
Vi gjorde en tillbyggnad i lättbetong, men vågade inte anlita en utländsk entreprenör med tanke på att vi inte hade så mycket tid själva att lägga på att kolla vad de gjorde. Försökte få en totalentreprenad men det var stört omöjligt och det slutade med att vi körde på totalt delad entreprenad, med många av arbetena på löpande räkning.

Vi köpte in allt material själva. Per gjorde en riktig djupdykning i betongblocksdjungeln när det begav sig, som du kanske kan ha nytta av http://www.byggahus.se/forum/stenhus/130054-leca-eller-lattbetong.html#4
 
  • Gilla
sedavsam
  • Laddar…
flygarn22 skrev:
Hej,

Första inlägget här för min del. Vi kommer skriva under köpekontrakt på en tomt i Göteborg nu på torsdag och har bestämt oss för att bygga ett "stenhus" i lättbetong. Runt 200kvm på två plan med inbyggt garage. Kommer troligen ta hjälp av en arkitekt för att ta fram slutliga ritningar, etc. Därefter vill vi hitta ett företag som kan bygga huset åt oss. Har inga problem med att anlita utländska byggfirmor bara de levererar ett högkvalitativt arbete och självklart enligt alla svenska standards och byggnormer.

Är det någon som har byggt ett hus i lättbetong och kan rekommendera en bra entreprenör som man kan anlita för byggnationen? Prisuppgifter mottages självklart tacksamt samt övrig info om hur mycket av material, etc ni eventuellt köpte själva. Vore även tacksam för eventuell rekommendation på firma som kan göra markarbeten inkluderande viss sprängning samt att gjuta grunden.

Mvh
Tjena flygarn22,

Grattis till tomtköp...! Hur går det nu då, har ni börjat kolla upp stenhusbyggare ännu?

Jag har byggt upp mitt eget stenhus till det att stommen var klar. Till slut (för ett år sedan) insåg vi att det tog för lång tid och jag såg mig om efter en entrepenör som kunde hjälpa oss med insidan. Efter att ha fått lite tips, så efterfrågade vi offerter och kom på så sätt i kontakt med göteborgsbaserade Nybab och en energisk kille som heter Jannis. Fick en bra känsla och vi kollade upp referenser på byggen han varit inblandad i och allt verkade bra och vi blev också senare nöjda. Jannis var grymt engagerad/seriös och har ett bra byggteam runt sig som vi i stort sett inte haft några problem med. Det vi främst uppskattade med Jannis var hans stora intresse i husbygget och all hjälp vi fick med designen/inredningen och att han alltid tog alla frågor på allvar. Så sätt är det en ganska ovanlig byggentrepenör, men helt klart uppskattat med alla de val vi var tvungna att göra på kort tid. Vi har en väldigt hög kravnivå på kvalitet och design och kan säga att Nybab får helt klart godkänt där. Just nu håller vi på att avsluta med kommunen och har fått massa hjälp av Nybab med alla papper och handlingar som ska in, det är rätt skönt att få hjälp av någon som varit med innan.

Men: Nybab uppför och har uppfört villor i lättbetong med hög designfaktor och kvalitet till helt klart rimliga priser. Jag har kollat i ett tidigare hus de byggt i Olofstorp och fick också möjlighet att kolla nyss på ett precis färdigställt bygge i Åsa, husen var grymt läckra och gedigna. Stenhusmarknaden är inte stor (förstår inte varför, men det är ett annat ämne) så Nybab jobbar även som byggbolag i mindre entrepenader (vilken vår var). Jag kan alltså inte själv ge en bild av hur Nybab arbetar med ett helt husbygge, men kan från min horisont iaf rekommendera att kolla upp företaget och deras hemsida: www.nybab.se. Lycka till med bygget! :)
 
Hej igen och tack för alla svar:)!

Nybab låter helt klart som ett intressant alternativ att kolla upp lite närmare. Vi har tillträde till tomten inom kort så vi kan börja röja buskar, träd, etc, etc. Vi har tänkt att göra klar en skiss/ritning närmaste veckan över hur vi vill att huset ska se ut. Sedan är tanken att lämna in denna till en arkitekt som kan göra alla nödvändiga beräkningar, rita in el, vvs, etc samt få ritningar i cad format för bygglovsansökan, etc.

Vore intressant att få höra ltie mer om nybab och deras prisläge. Du skrev att ni inte hade erfarenhet av hur de arbetar med ett helt husbygge. Gör ni enbart en tillbyggnad med dem då? Skicka gärna ett meddelande till mig om du har mer detaljerad info om prisbild, etc per kvm vid anlitande av dem. Jag håller just nu på och jämför lite olika byggföretag.

Mvh
 
Hej igen,

Företaget bygger framförallt totalentreprenad/nyckelfärdigt. Jag köpte dock in delentreprenader av Nybab (insidesjobb, återstående fasadjobb, m.m.). Känner inte till deras priser rakt av för nyckelfärdigt (har bara fått indikationer på bra kvm-priser) men konceptet bygger på att leverera hög standard till normalpriser, genom att hålla nere övriga kostnader. Blir bara fel om jag ger mig in i spekulationer om exakta priser, det är bäst att prata med Nybab direkt, kanske besöka deras senaste villa som byggts i Åsa. Om du redan är inne ritningsfasen rekommenderar jag att kolla upp det snart, så att du får rätt input på hur de jobbar, vilket kanske påverkar valen du nu gör och som i sin tur kan ha påverkan på priset.

Jag kan ge dig mina kontaktuppgifter i ett privat meddelande om du undrar ngt mer.
/Savoy
 
Hej!

jag håller just nu på och bygger nyckelfärdigt stenhus i lättbetong. Ritade först och letade entreprenör sedan. Svårt sökande eftersom marknaden är så liten i Sverige jämfört med den för trähus. Anlitade NYBAB som utklassade alla andra offerter i kvalitet och prisvärdhet. Har varit mycket utomlands under byggtiden men det har inte varit något problem. Skönt att slippa oroa sig för ett så stort projekt husbygge är!

/Per
 
Hej alla
Vi har precis flyttat in i vårt fantastiska stenhus. Vi vill gärna dela med oss utav våran otroligt roliga resa.
Kan starkt rekommendera Nybab som stenhustillverkare. Vi byggde villa panagiotta som finns på deras hemsida www.nybab.se Ett otroligt fint enplans hus som blev bättre än vad vi hade drömt om.
Hela resan hade vi våran byggherre med oss som ett berg bakom oss. Han tog tag i exakt allting och vi märkte inte ens av tiden då allt gick så smidigt. Med alla korten på bordet och den bästa arkitekten som hjälpte oss att förverkliga drömmar från skiss till verklighet.
Vi har lärt oss så mycket av våran byggherre Jannis som lärt oss vad design är och hur man skall tänka. Vi var så oroliga i början med vem vi skall välja och hur allting springer iväg i pris.
Vi är så tacksamma att vi valde rätt. Kostnadsmässigt så blev det exakt det vi hade kommit överens om från början. Våran byggherre visste exakt vad vi ville ha och levererade alltid på topp.
Gott folk stenhus är det man skall ha så är det bara.
Om ni vill ha ett hus i toppklass
Om ni vill ha ett design i världsklass
Så skall ni helt klart välja Nybab.
Ta det från oss som har följt detta företaget i 5 år. Vi har sett alla hus dom har byggt. Det var en självklarhet för oss att välja denna leverantör när vi väl satt på möte för att diskutera idéer kring vårat framtida hus. Vi fick vara med på allting steg för steg. Från att trycka på sprängningsknappen till att provtrycka luften i huset :)
Men det som fick oss att komma över helt på Nybabs sida var att allt som andra hustillverkarna har som tillval har Nybab som standard, helt otroligt !

Man skall helt klart bygg stenhus med Nybab så är det bara.
Hade vi fått göra om allting från början så hade vi inte ändrat på någonting!

Mycket nöjd nybliven stenhusägare
Bobby
 
Not från moderator:

I den här tråden finns nu två inlägg som en del medlemmar har rapporterat till oss som trolig reklam.

Vi har tittat på inläggen. Framförallt är formuleringen utformad på ett sätt som väcker frågetecken.

MEN vi har tittat på detaljer och medlemmarnas profiler som vi oftast gör när en medlem refererar till ett företag eller produkt (positivt/negativt). Och sammantaget så tror vi med skapligt hög säkerhet att båda inläggen faktiskt är skrivna av äkta kunder till företaget ifråga.

Däremot så kan man misstänka att inläggen inte är helt spontana, utan att någon bett de här kunderna att skriva här. Fast OM det är så så kan vi knappast ta reda på det.

/moderator
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tyvärr har vi inte haft samma fantastiska upplevelse med Jannis/NYBAB.

NYBAB överlämnade exklusivt hus med bl.a golvspång om 15-40 mm - dvs nivåskillnad på golv i öppningar mellan rum. I avtalet hänvisas till HusAMA som föreskriver tolerans om högst 5 mm.

Poolvattnet sprutade ut ur elskåpet några dagar efter inflyttning.

Mycket repor i glaspartier, delvis slarvigt putsad fasad. Sprucken klinkers utomhus och slarvig gjutning av terrass.

Byggaren försöker in i det längsta undkomma ansvar för felavhjälpande.

/Oskar
 
F flygarn22 skrev:
Hej,

Första inlägget här för min del. Vi kommer skriva under köpekontrakt på en tomt i Göteborg nu på torsdag och har bestämt oss för att bygga ett "stenhus" i lättbetong. Runt 200kvm på två plan med inbyggt garage. Kommer troligen ta hjälp av en arkitekt för att ta fram slutliga ritningar, etc. Därefter vill vi hitta ett företag som kan bygga huset åt oss. Har inga problem med att anlita utländska byggfirmor bara de levererar ett högkvalitativt arbete och självklart enligt alla svenska standards och byggnormer.

Är det någon som har byggt ett hus i lättbetong och kan rekommendera en bra entreprenör som man kan anlita för byggnationen? Prisuppgifter mottages självklart tacksamt samt övrig info om hur mycket av material, etc ni eventuellt köpte själva. Vore även tacksam för eventuell rekommendation på firma som kan göra markarbeten inkluderande viss sprängning samt att gjuta grunden.
Hej, jag anlitade Halmstad stenhus för 12 år husbygge och fick en bra service. Nu anlitade jag dom igen 2014 för att återigen bygga ett stenhus, privat till mig och min familj. Jag har jobbat själv i byggsektorn i över 20 år nu och har aldrig varit med om en mer föresenad och undermålig entreprenad någonsin.

Ständiga grova fel, som nya tak då de blåser bort, grova felaktiga mått och skeva väggar.
På arbetsplatsen har det sett ut ”som fan” och min 85 åriga mor har städat efter dem varje vecka. Pinsamt.
Kostnaderna har skenat iväg över flera miljoner , löpande, och resultatet är ett lågbudget hus med stora brister och minimal omsorg från byggaren.
Det var och är fortfarande väldigt tråkigt och extremt onödigt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.