Hej

Var just på affär för vitvaror och förklarade läget för säljaren med min lgh (3*16A-säkrad 70cm-spis med perilexkontakt med 5 kontakter, i perilexuttag med fem trådar till sig (har inte mätt nåt, är inte el-kunnig, men har frågat elektriker som bad mig skruva isär uttaget för att se mängden trådar)) och köpte sedan en spis (Cylinda 6362 KVE - vill mest bara kunna koka mokakaffe snabbare än sex hela minuter varje gång samt ev höja värdet på bostadsrätten något) som ska komma med perilexkontakt med fem kontakter och enligt säljaren bara vara att koppla in.

Har läst https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn och som jag förstår det är det ett 'bra' tecken att det går fem kablar till perilexuttaget samt att jag har fem kontakter på perilexkontakten nuvarande spis ansluter med men det finns inga garantier förrän man mätt något? Eller är det så att nollan måste vara framdragen som det ser ut nu? Tror ni säljaren har rätt i att man bör kunna koppla in perilex-kontakten den nya spisen kommer med utan problem eller bör jag avboka planerad leverans (sans installation eftersom det enligt säljaren bara är att koppla i perilexkontakten) och göra något först?

Tacksam för råd

Här är ett par bilder på nuvarande spis, kontakt och uttag
 
  • Närbild på ett öppnat perilexuttag med fem färgkodade kablar och en vit ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perilexkontakt med fem stift hålls framför ett perilexuttag på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett som visar olika kopplingsscheman för elements spänningar med beteckningar och anvisningar för installation, ej för Danmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nuvarande spis går på 230V vilket kräver nolla, så det ska vara riskfritt att plugga in valfri ny spis.
 
  • Gilla
griljera
  • Laddar…
Står spisen sist i bänkraden? annars är jag osäker på om det verkligen höjer värdet på lgh om du ställer dit en 60cm bred spis om det tidigare stått en 70cm spis där. Blir 10 ”fula” cm kvar.
 
D DFYD123 skrev:
Står spisen sist i bänkraden? annars är jag osäker på om det verkligen höjer värdet på lgh om du ställer dit en 60cm bred spis om det tidigare stått en 70cm spis där. Blir 10 ”fula” cm kvar.
Har ordnat med snickare som hjälper till med bänkskiva och såndär insats, vad det nu kallas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.