Dagens luftvärmepumpar är ju väldigt effektiva. Bor själv i en trevånings villa om 200kvm från 1968. Tidigare ägare värmde huset med elelement med bimetall-termostat och bodde ensam med ca 24.000kvH per år. När vi tog över huset så installerade en luftluftvärmepump (Mitsubishi Heavy) med dubbel din. Dvs en utedel och två innerdelar. Ena är monterad på bottenplan i hall, och den andra på övre plan i trapphus. Bytte även ut alla gamla element mot nya olje-element med modern styrning (digitalt). Elementen är satta på att aktiveras vid 16 grader, och luftluftpumpen körs höst vinter och tidig vår på 23 grader. Vi ligger på senaste året, med 4 personer i hushållet på 9800kvH.
Innetemperaturen är ca 20-21 grader beroende på utetemperatur. För trådskaparen så borde han verkligen överväga att sätta in en luftluft i barnens allrum. Till och med den billigaste på JULA skulle markant sänka kostnaden för att erhålla en bra värme.

En annan reflektion är att se efter hur mycket ni tvättar och torktumlar. Gamla kondenstumlare är horribla för elförbrukningen, torktumlar ni mycket kanske en investering i en med värmepumpsteknik skulle betala sig fort.
Se även över så att du inte har kallras i fönster och dörrar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Köp ingen pump på Jula, jag har gjort det 4ggr och de har pajat väldigt fort, bättre att lägga pengarna på en riktigt pump!

/N
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
A
lsoderlund lsoderlund skrev:
Dagens luftvärmepumpar är ju väldigt effektiva. Bor själv i en trevånings villa om 200kvm från 1968. Tidigare ägare värmde huset med elelement med bimetall-termostat och bodde ensam med ca 24.000kvH per år. När vi tog över huset så installerade en luftluftvärmepump (Mitsubishi Heavy) med dubbel din. Dvs en utedel och två innerdelar. Ena är monterad på bottenplan i hall, och den andra på övre plan i trapphus. Bytte även ut alla gamla element mot nya olje-element med modern styrning (digitalt). Elementen är satta på att aktiveras vid 16 grader, och luftluftpumpen körs höst vinter och tidig vår på 23 grader. Vi ligger på senaste året, med 4 personer i hushållet på 9800kvH.
Innetemperaturen är ca 20-21 grader beroende på utetemperatur. För trådskaparen så borde han verkligen överväga att sätta in en luftluft i barnens allrum. Till och med den billigaste på JULA skulle markant sänka kostnaden för att erhålla en bra värme.

En annan reflektion är att se efter hur mycket ni tvättar och torktumlar. Gamla kondenstumlare är horribla för elförbrukningen, torktumlar ni mycket kanske en investering i en med värmepumpsteknik skulle betala sig fort.
Se även över så att du inte har kallras i fönster och dörrar.
JA en kondenstumlare drar nog ström för en till två kronor per tvätt sommartid. vintertid ingenting då värmen går tillbaka till huset.
 
electroluxaren skrev:
vintertid ingenting då värmen går tillbaka till huset.
Fast om det innebär att det blir för varmt inne så är det ju bortkastad energi.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det var ett evinnerligt snack om hönshus. (Ja, jag vet var det började)
Men i hönshus har man ingen värme, de klarar sig bättre utan. Höns är riktiga kaminer :love:
Har hönsen flyttat in. Då ni har så låg värmekostnad;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Har hönsen flyttat in. Då ni har så låg värmekostnad;)
Nej, de bor fortfarande ute i hönshuset.
Men vi har två kattfröknar. De fungerar som värmeflaskor när det är läggdags :)
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
electroluxaren skrev:
JA en kondenstumlare drar nog ström för en till två kronor per tvätt sommartid. vintertid ingenting då värmen går tillbaka till huset.
Japp. Låt se nu, 2 kr gånger en körning i veckan = 104 kr och 30 öre per år! Shit, jag kommer bli ruinerad, skulle köpt en dubbelt så dyr värmepumpstumlare (som håller hälften så länge) istället!
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Japp. Låt se nu, 2 kr gånger en körning i veckan = 104 kr och 30 öre per år! Shit, jag kommer bli ruinerad, skulle köpt en dubbelt så dyr värmepumpstumlare (som håller hälften så länge) istället!
Japp du är lurad
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Fast om det innebär att det blir för varmt inne så är det ju bortkastad energi.
Tänkte inte på det....
 
Fruktsallad
Har vi fått något svar än?
 
electroluxaren skrev:
JA en kondenstumlare drar nog ström för en till två kronor per tvätt sommartid. vintertid ingenting då värmen går tillbaka till huset.
Om du har elvärme ja. De flesta har inte det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, de bor fortfarande ute i hönshuset.
Men vi har två kattfröknar. De fungerar som värmeflaskor när det är läggdags :)
Det där låter som djurplågeri. Fylla katter med varmvatten är inte snällt.
 
  • Haha
  • Gilla
slurppe99 och 2 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Det här verkar inte funkar för TS - men bra som tips till er andra som tar över ett abonnemang: Jag kan se fem år bakåt när jag loggar in på "Mina sidor" hos elnätsbolaget, vilket är Ellevio i mitt fall.

Köpte huset 2018 och har skrivit ner historik från januari 2014. Nu, 2020, ser jag att jag kan gå tillbaka till januari 2016 som längst. Kul för oss som gillar siffror och statistik, och bra när man vill se vad tidigare ägare verkligen har haft för förbrukning.
Stämmer. Jag får statistik för anläggningen 5 år bakåt på ellevio. Dvs även tidigare ägares förbrukning.
Den har varit väldigt kul att använda nu när jag isolerar och bytt till LVP.
badrummet ska fixas om två månader och då ska ett par till felkonstruktioner byggas om.

Men stora förbättringen har helt klart varit med LVP. Sen att januari dessutom blev väldigt mild var ju inte så tråkig....
1660 kwh istället för 3700 kwh året innan (skriver med gemener för att reta eventuella farbröder i behov av kramar)
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Hej
Ursäkta har ej hunnit med detta ännu så i helgen är min nya plan då det har varit att måla tak och väggar i entrén. Samt i två dagar nu kapat ner trän som lagts sig över paddocken och häst hagen...
 
Appendix Appendix skrev:
Den har varit väldigt kul att använda nu när jag isolerar och bytt till LVP.
badrummet ska fixas om två månader och då ska ett par till felkonstruktioner byggas om.
Kul att du har lite att jämföra mot - fjärrvärme här så inte alls lika stor skillnad även om jag slår tidigare ägare mha led-lampor och allmänt sunda vanor trots att vi är 4 vs 2 i huset tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.