Hej!

Jag gillar utseendet av björkplywood och skulle vilja ha det som ett köksbord. Med benbockar av något slag.

Är det möjligt att få en skiva kapad i ca 150x100 cm eller 180x100 cm och sedan sandpappra, betsa och vaxa och använda den som matbord?
Bör skivan vara 30mm tjock?
Och skruva fast benbockar direkt under.

Eller måste man göra nåt mer för att undvika att det bågnar/slår sig etc?!

Med vänlig hälsning, Emma
 
Det borde inte vara några problem. Jag gjorde ett arbetsbord av 28 mm plywood som jag slipade lätt och lackade 4-5 lager klarlack. Har funkat bra, är tåligt och robust. Du kan nog få hjälp med kapningen direkt på byggmarknaden.
 
Tack för svar, gjorde du ditt i ungefär samma storlek som jag tänkt?
När jag googlar verkar det som om skivan skulle bågna eller vara för klen till matbord...
Många använder benbockar från ikea ”lerberg” men jag kanske bör ta några som är stadigare än dem (de tål 25kg/st)
...kanske det är värt att testa!
 
Mitt bord är ca 280x130 cm och sitter fast i väggen på ena kortändan, och fyra raka stålben. Så det har stöd på sex punkter och är som sagt så robust att jag kan sitta på det. För din storlek räcker fyra punkter (eller två bockar som du tänkt). Det är nog bra som du säger att skruva fast bockarna. Jag tror att ikeas bockar håller, din skiva väger nog inte mer än 30-40 kg.
 
Dom bockarna har inga hål i sig. Kan man borra i metall och sedan använda skruv och plugg för att få i den i skivan..
...så många frågor nu...
 
En slapp idé, dubbelhäftande tejp?
 
Glöm dubbelhäftande tejp, håller inte i längden.

Det går bra att göra bord av plywood av bra kvalitet. Det finns dock alltid risk för att plywood slår sig. Den kan slå sig i båda riktningar (oftast samtidigt). Därför rekommenderas en ram eller åtminstone iskruvade vinkeljärn underifrån som går i båda riktningarna.

I skivan kan du skruva med vanlig träskruv. Borra först ett frigångshål i vinkeljärn respektive ben.

Det kan vara klokt att undvika bets på ett matbord. Det är ytor som slits och det kan vara svårt att i efterhand laga i betsen på ett jämnt och snyggt sätt.
 
Tack för svar!
Hur sätter man dit vinkeljärn?

Bör man bara sandpappra och sen lacka flera varv då för att få en yta som går lätt att torka av...
 
E Eeemrun skrev:
Tack för svar!
Hur sätter man dit vinkeljärn?

Bör man bara sandpappra och sen lacka flera varv då för att få en yta som går lätt att torka av...
Vinkeljärn borras hål i och sen skruvas det genom hålen.

Ja, putsa o lacka blir bra!
 
Skulle jag behöva göra en ram ungefär som bilden?
Googlade på vinkeljärn
 
  • Vinkeljärn används för att fästa träbjälkar i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Hay Loop är benbockar i liknande design som Ikea Lerberg, men rejälare, osäker på vilka som var först.
Vi tänkte bygga ett bord med dessa när vi är klar med matrummet...
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hay Loop är benbockar i liknande design som Ikea Lerberg, men rejälare, osäker på vilka som var först.
Vi tänkte bygga ett bord med dessa när vi är klar med matrummet...
ja dom är fina! Lite dyrare men nog bättre kvalite såklart! Har kollat på dem...!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Jag hade ett par lerberg för typ 10 år sedan när jag var student, men inget jag skulle köpa igen, bättre att gråta en gång. :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag hade ett par lerberg för typ 10 år sedan när jag var student, men inget jag skulle köpa igen, bättre att gråta en gång. :)
hehe helt rätt, jag köpte dem för flera år sedan, hittade i förrådet och tänkte att projektet bygga bord kanske vore nåt att påbörja nu... men kanske bara dumsnålt att använda de billiga fr ikea :) HAY är helt klart mkt snyggare!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
E Eeemrun skrev:
Skulle jag behöva göra en ram ungefär som bilden?
Googlade på vinkeljärn
Nej, googla vinkelstång istället.

Ett alternativ är en sarg i trä. Den fästs lämåligen m skruv genom sargen.
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.