E elmont skrev:
JockeHX, ska man gå upp över 25 A så måste man vanligtvis byta kabeln in till huset, mätare, mätarskåp, kabel från mätare till elcentralen. Så det kan vara lite mer än att öppna ett skåp och titta.
Jag trodde det med med tanke på avgiften, men kabeln behövde inte bytas och 12.000kr var minimiavgiften för att de skulle komma ut och öppna skåpet och stänga det igen. Eventuellt byta en säkring inne i skåpet...
 
Sitter din elmätare i nätägarens skåp? Och byta huvudsäkring är väl normalt elektrikerns jobb och inte nätägarens.
 
Jag kan ha missuppfattat men jag tyckte ellevios handläggare sa att elskåpet i gatan kanske behövde säkras upp men sannolikt inte. Det kanske innebär en lite tjockare kabel internt i skåpet eller så.

11.000kr är en separat kostnad för att en vanlig elektriker skulle byta huvudcentralen i mitt hus plus en lite fetare kabel några meter.
 
A Alice B skrev:
Jag upptäckte att det sitter 20 A huvudsäkringar (och blå passdelar) i stugan. På elräkningen betalar vi för 16 A sedan urminnes tider.

Är det något att bry sig om? Det har antagligen varit så i minst tio år och det är ganska bra eftersom vi ibland kör en hel del elradiatorer för att värma upp huset vintertid.

Jag ser inga problem med 20A huvudsäkring utifrån elanläggningen i övrigt - huvudledningen är 6 mm2 (iofs bara 6 mm2 PEN eftersom det är en gammal byggnad), fräsch normcentral, JFB etc.
Rekommendationer från nätägaren

Färg Säkringsstorlek Årlig elförbrukning Maximalt effektuttag
Grå 16A 0-20 000 kWh 11 kW
Blå 20A 20 000-25 000 kWh 14 kW
Gul 25A 25 000-30 000 kWh 17 kW
Svart 35A 30 000-40 000 kWh 24 kW
Vit 50A 40 000-55 000 kWh 35 kW
Koppar 63A 55 000-70 000 kWh 44 kW
 
Köpte ett hus för 20 år sedan. 20 a huvudsäkring. Säkrade ner till 16 a för att spara pengar ett år efter köpet. Betalade nätägaren för byte passdelar. Visade sig att det satt en 25 a passdel i en fas. Killen sa att han egentligen har skyldighet att anmäla.
Det var helt ok för mig. Säljaren var en pensionerad polis som ägt huset sedan det byggdes.
Att medvetet ha en större passdel än man betalar för är bedrägeri/stöld.

En 16 a säkring tål kontinuerligt runt 22 a. Dock åldras säkringar som går med hög belastning. Givet beroende på att tråden är väldigt varm hela tiden.
 
E Evamag skrev:
Det är stöld. Kan bli dyrt om det upptäcks.
Nja, jag hade så jättelänge, sen kom ellevio förbi och kollade och jag glömde stoppa i 16A istället för 20A, de ändrade bara mitt abbonemang, inget snack om ytterligare kostnad
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Sätt in 16a säkringar och kolla om det håller,,, och om nån kommer och mot all förmodan så du kan ju inte veta att det är 20a passdel,,,
 
H hjulia skrev:
Oj, det var generöst! Här drar det snabbt iväg i pris... :worried:
16A - 3053 kr/år
20A - 4567 kr/år
25A - 5712 kr/år
35A - 7367 kr/år
50A - 10399 kr/år
63A - 14236 kr/år

Har funderat på att gå upp från 16A till 20-25A, men med de priserna känns det inte värt det förrän det verkligen behövs
Rätt billigt, har själv 20A och behöver nog det, huset i sig knappast men med maskiner och en husvagn som jag använder som en gäststuga emellanåt så drar det lite ibland.
Mina priser
16A 4 035 kronor/år
20A 6 515 kronor/år
25A 8 090 kronor/år
För övrigt står det 25A i mätarskåpet på en klisterlapp uppsatt av elbolaget när dom bytte mätare 2007, men 20A säkringar sitter där och jag betalar för 20A, har inte kollat ifall 25A faktiskt passar.
 
J JockeHX skrev:
Jag kan ha missuppfattat men jag tyckte ellevios handläggare sa att elskåpet i gatan kanske behövde säkras upp men sannolikt inte. Det kanske innebär en lite tjockare kabel internt i skåpet eller så.

11.000kr är en separat kostnad för att en vanlig elektriker skulle byta huvudcentralen i mitt hus plus en lite fetare kabel några meter.
Det allra vanligaste har länge varit kablar till hus med 4 x 6 mm², oftast som jordkablar 3 x 6/6 (vilket elektriskt blir samma sak). Dessa funkar upp till 25A driftström, det burkar sitta 35A i skåpet i gatan (kortslutningsskydd). För 35A driftström blir det att använda 10 mm²-kabel. För nyare hus är dock detta standard (sedan reglerna om att PEN-ledare kräver minst 10 mm² infördes).

Vid elmätaren sitter huvudsäkringen, som är de man avtalar om. Mätarplattan (som elmätaren är monterad på, som har brytare och 3 huvudsäkringar), eller om man har ett separat mätarskåp (utomhus) ägs och bekostas av anläggningsägaren, men måste uppfylla nätägarens (ellevernatörens) krav.

För säkringar upp till och med 25A är det skruvsäkring gänga två (skrivs oftast med romerska siffror som II). För säkring 35 - 63A blir det gänga III. Om Du inte redan har en mätarplatta/mätarskåp för (35 till ) 63A måste alltså den bytas, ligger i elektrikerns kostnad för Dig.

Efter elmätaren kan Du välja att ha en fördelning, i ett modernt mätarskåp finns det plats i skåpet, för att sätta 2 st säkringar 3-fas x 25A. Den ena till din nuvarande anläggning, den andra till laddstationen vid garaget. Det är alltså ett alternativ till att byta din nuvarande "huvudcentral" (vilket jag tolkar som den central där Du har ett antal 10A säkringar till olika saker i huset).

Eller menar Du med "byta huvudcentral" egentligen "byta mätarplatta", eller rentav "byta mätarskåp"? Ett nymonterat mätarskåp är ca 50 cm brett - kanske kan man byta insats i det. Om Du har ett äldre, smalt, skåp blir det byte till det moderna. Om Du har mätaren inne brukar elleverantören ta chansen vid varje förändring att kräva skåp ute, trots att de numera inte kommer till fot för att läsa av mätarna... Ett nytt mätarskåp kostar ett antal tusenlappar i inköp!

En variant av tolkning av din offert är också att elektrikern räknat med att byta en del ledare innuti elcentralen (om den är modern eller gammal men med flera ihopkopplade enheter), i värsta fall även någon brytare. Det kan vara ett pill-jobb som tar sin tid. Det är en alternativ lösning om man inte vill sätta 25A för-säkring. Elektrikern får också jobbet att göra pappersarbete med elleverantören för att begära installationsmedgivande, skaffa tillstånd att bryta plomb och sedan göra färdigbevis. Anbudet från elinstallatören verkar inte orimligt! (Och hur skulle Du förresten ansluta laddstationen, eller är det redan klart?)
 
Soltorp40:

Möjligt att jag var otydlig, men det är två separata offerter jag fått för att säkra upp från 25A till 35A. En är från nätägaren på 12.000kr och en är för elektrikern på 11.000kr. Den sistnämnda är förståelig. Min elcentral är inte kompatibel med 35A-gängor och måste bytas ut. En kabelsnutt från ytterdörren till centralen måste också bytas ut då den inte är korrekt dimensionerad.

Men från elskåpet i gatan till min ytterdörr ligger 16mm2 kabel redan, och nätägaren, Ellevio, vill ha 12.000kr för att åka ut och titta i skåpet i gatan. Via telefon lät de meddela att sannolikt behöver de inte göra någon åtgärd alls. Men deras minimiavgift för detta var 12.000kr. Det är denna minimiavgift jag inte är superglad över. Med hjälp av Tibber och Watty med lastbalansering till framtida elbilar så ska jag försöka klara mig utan denna uppgradering.
 
Det är väl bara att byta passkontakt (med en passkontaknyckel) till rätt sort.
 
Det många verkar missa är att ni som fastighetsägare är elanläggningsansvariga, vilket innebär att ni inte kan hävda att ni inte visste att det sitter fel säkringar i, det är er skyldighet att ha koll på om man ska hård dra det. Det bästa i det här fallet är att be en installatör att skicka in en anmälan till elbolaget om säkringsändring, ser inte att det skulle kunna bli fråga om några betalningsskyldigheter i efterhand då många installatörer utför ned/uppsäkringar och i efterhand skickar in anmälan så elbolaget lär inte ha koll på vad som satt.
 
A Alice B skrev:
Jo, det är klart att jag betalat för lite i form av den fasta abonnemangsavgiften men den löpande förbrukningen har jag betalat för. En större huvudsäkring kräver att nätägaren dimensionerar upp nätet vilket medför ökade kostnader. Samtidigt är det tveksamt om jag i någon utsträckning belastat nätet över 3x16A.
Byt så fort som möjligt jag tror att dom kan begära ersättning 5 år tillbaka så antingen skicka in att du vill ha 20A eller byta till 16
Gerry
 
J JockeHX skrev:
Soltorp40:

Möjligt att jag var otydlig, men det är två separata offerter jag fått för att säkra upp från 25A till 35A. En är från nätägaren på 12.000kr och en är för elektrikern på 11.000kr. Den sistnämnda är förståelig. Min elcentral är inte kompatibel med 35A-gängor och måste bytas ut. En kabelsnutt från ytterdörren till centralen måste också bytas ut då den inte är korrekt dimensionerad.

Men från elskåpet i gatan till min ytterdörr ligger 16mm2 kabel redan, och nätägaren, Ellevio, vill ha 12.000kr för att åka ut och titta i skåpet i gatan. Via telefon lät de meddela att sannolikt behöver de inte göra någon åtgärd alls. Men deras minimiavgift för detta var 12.000kr. Det är denna minimiavgift jag inte är superglad över. Med hjälp av Tibber och Watty med lastbalansering till framtida elbilar så ska jag försöka klara mig utan denna uppgradering.
Eller tänk från andra hållet...

När Du drog in betalade Du för 25A servis, men Ellevio var smarta nog att lägga lite grövre, dyrare, kabel än de behövde, på ren "spekulation". Nu blir Du plötsligt intresserad av att byta upp till 35A, och de kan då ta in pengar för uppgraderingen och få sin överdyra kabel betald. Om de inte hade varit så juste från början, utan lagt en vanlig "minimal", så hade det idag behövts grävning från skåpet in till huset, tror inte det skulle ha stannat på 12 000 för arbete och material!

Dessutom kommer Du med 35A att behöva en lite större andel av kabeln mellan transformatorn och Ditt hus, om alla längs gatan gör likadant måste de gräva upp och förstärka, liksom transformatorn någon gång måste bytas till en större. De 12 000 Du nu är erbjuden är faktiskt billigt med tanke på vad Du köper in Dig i!

Men om Du klarar Dig med styrning och hålla Dig inom 25A så är det ju precis vad man vill med den övergripande el-politiken i Sverige av idag. Vi skall klara oss så gott det går med det vi har, utan att bygga ut, genom att laststyra, stänga av värmen när vi kör andra förbrukare etc. Batteriladdning (elbil) smetas ut över fler timmar - mitt i natten när annan förbrukning är låg - etc.

Det är en lägre elstandard än vi är vana vid i backspegeln, men det är bara att inse - Sverige av idag är såpas fattigt att vi inte längre har råd med den standard som vi haft de senaste 50 åren, och därmed får vi leva med olika former av hushållning / ransonering.

Det har väl sagts att "Generation X" är den första generationen (i alla fall på mycket länge) där barnen måste räkna med en lägre levnadsstandard än sina föräldrar. Elstandard är en del av detta.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
[Och så kan jag tillägga att vi i Sverige som på pin kiv skall köra vårt eget race, med 400V / 3-fas, trots att vi gått med i EU och accepterat att ett av de stora målen är standardisering över kontinenten. Förr hade vi förbrukare på 400V, spisplattor, elvärme, ...

På elområdet är det som går "överallt" 230V, de flesta har enfas. Detta utnyttjar elbilstillverkarna, bland annat. Så en bil som laddas enkelt och lätt med 32A enfas i många länder funkar inte alls "rakt på" i Sverige, möjligen med en fördyrande transformator 400/230 som fördelar uttaget över två fraser.

Några elbilar har börjat komma med t.ex. 2 likriktare som kan vara vardera på 16A, då kan man välja att köra 1-fas 32A eller 2 faser vardera 16A. Men en normal svensk villaservis, som var 3 x 16A när vi körde med oljeeldning för värmen, och som numera ofta är 3 x 20 eller 3 x 25 med någon form av elvärme funkar inte heller värst bra om man lägger på 16A baslast i 2 av faserna några timmar på kvällen när man vill tvätta, laga mat, diska och göra diverse andra aktivitet.

Generellt är inte en global elbilstillverkare värst intresserad av att utveckla en speciallösning för ett uddaland som köper några hundra av hans bilar under ett år - det får blir köparens huvudverk.

Om man i stället för 3 x 25A hade haft enfas 80A vore chansen klart större att huset skulle klara sig med 48A till "rubbet" när bilen suger i sig 32A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.