Undrar ifall om det går att få tag på EK som separata ledare för dragning i VP rör eller finns det enbart som minst tvåledare med PVC kapsling etc? Vad jag kan se så är det mest FK när det gäller dessa. Tycker att FK är lite basliga när man använder de WACO kopplingarna jag har. De är godkända för EK och FK men EK kablar är betydligt lättare att få in så att de sitter ordentligt.
Vet att EK kan vara svårare att få igenom och kan gå av ifall de böjs för mycket. Det handlar dock enbart om raka dragningar i VP rör med hjälp av fjäder.
 
Man kan ju undra varför elektriker nästan aldrig använder EK utan FK?
 
E elmont skrev:
Man kan ju undra varför elektriker nästan aldrig använder EK utan FK?
Fördraget används ofta EK då det går fortare att ansluta. För komplettering mest FK för de stora gossisterna tar inte in EK.
 
Och orsaken till att grossisterna inte har EK på hyllan torde vara att ingen vill köpa den. Och skillnaden i tid mellan att ansluta FK rep. EK torde handla om delar av en sekund. Däremot blir det betydligt "knöligare" i dosor när man ska "trycka" in apparaterna, inte minst när trådarna ska till ett uttag till.
Jag har provat med någon rulle då EK är några ören billigare men för länge sedan avskrivit EK som "standardtråd".
 
  • Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och orsaken till att grossisterna inte har EK på hyllan torde vara att ingen vill köpa den. Och skillnaden i tid mellan att ansluta FK rep. EK torde handla om delar av en sekund. Däremot blir det betydligt "knöligare" i dosor när man ska "trycka" in apparaterna, inte minst när trådarna ska till ett uttag till.
Jag har provat med någon rulle då EK är några ören billigare men för länge sedan avskrivit EK som "standardtråd".
Det är ju EK i det mesta av den fördragna på byggena.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är ju EK i det mesta av den fördragna på byggena.
Det beror väl på vem som bygger
 
Vi har tydligen jobbat på helt olika "byggen" jag har under mina år sett EK på ETT bygge och jag tror det endast beror på att den kostar 10-15 öre mindre per meter. Och som sagt ingen av dom tre (stora) grossisterna på orten har fördragen slang med EK liggande hemma på hyllan. Utan enbart med FK och dessutom några varianter av fördragen slang. Och det beror naturligtvis på att efterfrågan är mycket låg.
 
  • Gilla
Matten
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vi har tydligen jobbat på helt olika "byggen" jag har under mina år sett EK på ETT bygge och jag tror det endast beror på att den kostar 10-15 öre mindre per meter. Och som sagt ingen av dom tre (stora) grossisterna på orten har fördragen slang med EK liggande hemma på hyllan. Utan enbart med FK och dessutom några varianter av fördragen slang. Och det beror naturligtvis på att efterfrågan är mycket låg.
Låter som vi varit på olika byggen. Sist jag frågade var på på ett litet bygge, Norra Djurgårdsstaden etapp 2.
 
R Robert-san01 skrev:
Låter som vi varit på olika byggen. Sist jag frågade var på på ett litet bygge, Norra Djurgårdsstaden etapp 2.

Jasså, du har också varit på Norra Djurgårdsstaden? Såg faktiskt fördragen EK i flera av lokalerna, dock är det nog de enda bygget jag sett med EK.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M Matten skrev:
Jasså, du har också varit på Norra Djurgårdsstaden? Såg faktiskt fördragen EK i flera av lokalerna, dock är det nog de enda bygget jag sett med EK.
Yes, byggde solceller på några av husen.
 
Faktum är att fördragen EK är betydligt billigare än fördragen FK. Sist jag kollade för flera år sedan så skiljde det drygt en krona i inköp. Att vi i Sverige använder FK är nog mest av gammal vana. Det är vi dock rätt ensamma om i Europa.
 
Jag tog mig nöjet att kolla lite varianter och priser på fördragen EK och FK hos Ahlsell.
Jag hittade 4 "grupper" med EK/EQ och jag hittade 20 "grupper" med FK/FQ.
Priserna var i stort sett identiska efter min prislista och mina rabatter.
Det stämmer rätt bra med vad jag mins från den tiden jag satt och gjorde kalkyler, EK var några ören billigare men för 3g skiljde det ca 10 öre.
 
För mig så är tvinnad eq och fq exakt samma pris. Sen otvinnad hittar jag inte i eq men fq är flera kronor billigare
 
Uppgifterna jag har kommer från PM Flex. Jag säger inte emot er men man kanske har ändrat strategi för Sverige när ingen köpte fördragen EQ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.