B
Klarar man sig undan hårdare energikrav och tillgänglighet om man bygger en lägenhet ovanpå ett garage?

Bygger vi garaget med lägenhet över först så finns inget annat hus så det blir ju "huvudbyggnaden" under tiden. Tänker ca 60 kvm garage med 45 kvm lägenhet över.

För att hålla nere priset tänkte jag värma upp med elradiatorer i garaget (ca 12°C) och lägenheten och eventuellt förbereda för framtida vattenburet men osäker på om det finns ekonomi i det (flvp i huset och ca 6m mellan hus och garage). Bor i södra sverige.

Kan man ha utvändig trappa upp till en liten balkong och dörr in till huset. Finns massor av foto på sådana lägenheter men de uppfyller väl inte krav på tillgänglighet?

Tips på hur ni gjort eller hur man kan förbereda med värmesystem är också intressant!
 
  • Gilla
Salamander
  • Laddar…
För att hålla nere priset är väl en LLVP med två innedelar bättre tänker jag? Då funkar det även i framtiden.
Att göra en utvändig trappa upp och en balkong är ett bra sätt, särskilt om man tänker sig att eventuellt hyra ut lägenheten, men du har helt rätt i att tillgänglighetskraven inte blir uppfyllda. Vad det innebär för ditt bygge kan jag tyvärr inte svara på.

Ska man inte hyra ut är invändig trappa bättre, då slipper man riskera livet i trappan på vintern, och man får tillgång till toalett och kök från garaget, vilket är trevligt om man är en sådan som meckar/snickrar i garaget.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B
Vad blir det för energikrav? Får man igenom radiatorer eller LLVP?

Det blir ju en riktig lägenhet tills huset är klart och sedan kanske att lägenheten hyrs ut. Känns dock meckigt att få till det med vattenburet.
 
Invändig trappa är ju trevligare men garaget måste vara i en annan barncell tänker jag mig. Luftvärmepump både i garage och bostad!
 
B
Är 400.000 kr en glädjekalkyl för garage + vindslägenhet med pentry och badrum om man gör allt utom elen (30-40 000kr?) samt våtrumsmatta (25000 kr?) själv?
 
B Bygghus1 skrev:
Är 400.000 kr en glädjekalkyl för garage + vindslägenhet med pentry och badrum om man gör allt utom elen (30-40 000kr?) samt våtrumsmatta (25000 kr?) själv?
Låter inte orimligt imho. Byggde sjäv ett prefab hus på 50 kvm med platta på mark och hamnade i samma härad per kavdratmeter.
 
Hemmakatten
Tyvärr. Jag tror att 400kkr är helt orimligt lågt för det som du vill bygga. Har läst om någon enstaka person som lyckats, men det är nog de lyckliga undantagen. Men kanske du hör till de personerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.