useless useless skrev:
Jo, man får fler kW på en 20A säkring än en 16A (2,76 kW mer närmare bestämt). Däremot får man inte fler kWh än man betalar för via elmätaren.
Nej, precis det jag menar. Man får ju ändå betala för det man förbrukar. Men man kan köra flera och mera energikrävande maskiner samtidigt. Och om man har 3st 20A istället för 3st 16A så går det att ta ut mer än så.
 
Har hört (inte så länge sedan) att det finns vissa tankar om att förändra hela systemet. Att detta med "huvudsäkring" håller på att bli ett förlegat begrepp. Huvudsäkringen dimensioneras utifrån vad befintligt ledningssystem kan klara av och jag tror man tittar på ett annat upplägg. Elbolagen vill i grunden sälja hur mycket el som helst till varje kund. (men det kommer säkert att bli dyrare för alla - kan inte tänka mig annat).
Blir nätägaren "informerad" om.. - kommer säkert en retroaktiv räkning på 5 - kanske 10år... (Jag skulle fixa till huvudsäkringen)
Om TS inte kan bevisa något annat.
 
Nej, med 20A säkringar istället för 16A så kan man bara plocka ut 1kW per fas ytterligare, sedan om man lyckas med konststycket att balansera sina faser perfekt (vilket jag tvivlar på) så kan man ta ut 13,8kW jämfört med 11,04kW. Grejen är att de flesta konsumetanvändare har obalans i sina trefasnät så nätägaren ser bara totalräkneverken och kan därmed inte se en sådan uppsäkring. I verkligheten så kan man överlasta en trög säkring med 100% i en timme innan den löser ut. Så en uppsäkring kan vara motiverbart för att minska säkringsbytena men att medeleffekten under en timme ändå ligger under gränsen.
Jag har svårt att se någon omoral i det hela. Avledning av ström (koppla förbi elmätaren) är en helt annan sak, och det är stöld.
 
harry73
Sedan är huvudsäkringen elbolaget egendom och då får jag inte bara ändra säkringsstorlek. Så har jag som fastighetsägare inte illegalt satt in en större säkring, kan det inte vara mitt ansvar att det finns en fel säkring där sedan tidigare.
Dessutom får jag anta att elmätare fortfarande fungerar och jag betalar för min el.
 
En viss närstående person hade i ungefär 60 år två faser kopplade genom mätaren och en förbi. På det viset blev elräkningarna betydligt mindre. Allt som ingen vet är lovligt....eller hur var det;-)

Själv tycker jag att 25 amperes huvudsäkring är det minsta man klarar sig med. Svetsar och vedkapar och bordscirkelsågar liknande drar ofta precis så mycket ström som ett trefas uttag med 16 amperes säkringar kan ge ut. Det är ju litet opraktiskt att stänga av hela värmesystemet och släcka varenda lampa och inte laga mat eller köra tvättmaskin och hålla det släckt hela dagen för att någon sågar eller svetsar eller kapar ved den dagen.
Dessutom är det väldigt opraktiskt då man skall renovera eller reparera någonting i sådana hus och borde ha med sig traktorn och en stor generator som man sätter på kraftuttaget och driver maskinerna med.
Ett annat alternativ är ju att driva allt sådant med flatremstransmissioner som drivs av någon stationär dieselmotor till exempel från en skrotad skördetröska men det är inte heller direkt praktiskt.
 
Huvudsäkringen är FASTIGHETSÄGARENS egendom och ansvar. det enda i ett mätarskåp som tillhör nätägaren är mätaren och den inkommande kabeln.
 
  • Gilla
puttrix och 4 till
  • Laddar…
Köpte nytt hus här förleden och huvudsäkringarna är på 16 A med 63 A passbitar. Passar sådär skulle jag säga. Men abonnemanget är rätt iaf ‍♂️
 
Eventuella prisskillnader mellan 16A och 20A kan säkert variera men det beror på vart du bor och vilken elnätsleverantör du har. I Göteborg, så har alla villa-avtal under 63A samma pris. Det spelar ingen roll om det är 16A eller 20A.
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgiften
 
Tekniska verkens i Linköping fasta nätavgift har ca: 500:- i differens mellan 16A-20A i årsavgift. Så urminnes tider eller 10 år kan bli skaplig extraräkning om de vill ha betalt i efterskott.;)
 
A Alice B skrev:
Jag upptäckte att det sitter 20 A huvudsäkringar (och blå passdelar) i stugan. På elräkningen betalar vi för 16 A sedan urminnes tider.

Är det något att bry sig om? Det har antagligen varit så i minst tio år och det är ganska bra eftersom vi ibland kör en hel del elradiatorer för att värma upp huset vintertid.

Jag ser inga problem med 20A huvudsäkring utifrån elanläggningen i övrigt - huvudledningen är 6 mm2 (iofs bara 6 mm2 PEN eftersom det är en gammal byggnad), fräsch normcentral, JFB etc.
jag har samma sak men betalar för 20A men har 25A. Funderade på att gå ner till 16A när jag såg felet och tyckte helt enkelt det var dumt att väcka energibolaget. Skulle garanterat klara mig på 16A men vet inte vad straffavgiften kan bli om de upptäcker detta.

Bättre att hålla tyst och låtsas som de regnar. Ska tilläggas att jag flyttade in för drygt fem år sen och har själv inte gjort förändringen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
M miks62gbg skrev:
Eventuella prisskillnader mellan 16A och 20A kan säkert variera men det beror på vart du bor och vilken elnätsleverantör du har. I Göteborg, så har alla villa-avtal under 63A samma pris. Det spelar ingen roll om det är 16A eller 20A.
[länk]
Oj, det var generöst! Här drar det snabbt iväg i pris... :worried:
16A - 3053 kr/år
20A - 4567 kr/år
25A - 5712 kr/år
35A - 7367 kr/år
50A - 10399 kr/år
63A - 14236 kr/år

Har funderat på att gå upp från 16A till 20-25A, men med de priserna känns det inte värt det förrän det verkligen behövs
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Jag skulle vilja gå upp från 25A till 35A, men Ellevio vill ha 12.000kr drygt för besväret att öppna elskåpet i gatan och se så korrekt säkring finns där och elektrikern vill ha 11.000kr för att byta huvudcentralen. Och sen plus det ökad månadsavgift förstås.

Nej det får bli långsamladdning för framtida elbilarna istället.
 
useless useless skrev:
Sitter det inte såna här på säkringarna?

[länk]
Nädå, bara ett stort hål. Kunde varit en idé att beställa 3 såna. Ska iof säkra upp till 35 eller 32 om nån månad, minns inte vilka intervaller nätägare har. Bra tips! Tack!
 
JockeHX, ska man gå upp över 25 A så måste man vanligtvis byta kabeln in till huset, mätare, mätarskåp, kabel från mätare till elcentralen. Så det kan vara lite mer än att öppna ett skåp och titta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.