Hej!
Funderar på hur vi ska göra om i huset och önskar att ta bort två väggar för badrumsbygge (väggen mellan WC och Kapprum) och öppna upp mellan kök och vad som står som "Arb. rum" i den senare ritningen. markerat med rött. Huset är byggt 1927.

Frågan är vilken sorts bärande kraft dessa kan ha? vad ska tänkas på?

Lite egna amatörtankar är att "badrumsväggen" borde gå att ta bort enkelt då den verkar vara ett tillbygge(?)
Den andra väggen är det viktigaste att öppna upp så mycket som det går, men det verkar också tagits bort en del av en bärande vägg tidigare, en stötta och synlig bjälke i vardagsrummet finns kvar efter detta (om det nu spelar någon roll).

Tackar för all kunskap i detta som ni kan hjälpa mig med utifrån de ritningar som finns.
 
Redigerat:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Tyvärr går det inte att läsa eller ladda ner någon av ritningarna. Gör ett nytt försök. Använd knappen "Ladda upp bild/video".
 
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Tyvärr går det inte att läsa eller ladda ner någon av ritningarna. Gör ett nytt försök. Använd knappen "Ladda upp bild/video".
Tack! nu hoppas jag det ska funka..
 
Jag tror det går att ta bort båda väggarna. Väggen mellan kök och arbetsrum kräver dock lite ytterligare kontroll. I ett hus med plankstomme som det här kan man aldrig vara riktigt säker på golvbjälkarnas riktning. Kontrollera dätför golvbjälkarna i sovrummet ovanför arbetsrummet. Golvbjälkarna ligger ju vinkelrätt mot golvbrädorna.
 
J justusandersson skrev:
Jag tror det går att ta bort båda väggarna. Väggen mellan kök och arbetsrum kräver dock lite ytterligare kontroll. I ett hus med plankstomme som det här kan man aldrig vara riktigt säker på golvbjälkarnas riktning. Kontrollera dätför golvbjälkarna i sovrummet ovanför arbetsrummet. Golvbjälkarna ligger ju vinkelrätt mot golvbrädorna.
Då gissar jag, att jag vill att golvbjälkarna ska ligga längs med väggen som ska bort?
 
Förtydligande:
Det är ju sektionsritningen som visar vilka väggar som är bärande, då med tillägget från Justus att väggarna på andra hållet ändå kan vara bärande för bjälklaget på våningen över.
 
Tack så mycket för snabba o bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.