Skulle bara vilja höra om detta ser bra och rimligt ut då detta är första gången jag anlitar någon för en renovering.
Badrummet är ca. 2.7 kvadratmeter och väldigt gammalt(60-tal)

3mgrl2J.png
 
BirgitS
Ska verkligen alla rör för vatten och avlopp samt inredning återanvändas?
Inga vattenrör som kommer upp genom golvet?

Kanske läge att byta avloppsrören som ligger i golvet (om de är från 60-talet) så att du inte behöver göra om badrummet igen om ett av dem går sönder om några år.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Kan vara asbest i fix och/eller fog.
Är det ett badrum i källare? Verkar som hela stommen är av sten.
 
De räknar alltså med 6000 i material. Känns orimligt lågt, skattemyndigheten kommer att reagera över fördelning mellan arbetskostnad och material.

Sedan så är det alltid lite riskabelt att låta dyra materialposter som badrumsinredning ligga som extra. Stor risk att du kommer att bli tvungen att köpa de varorna via firman till väldigt "rabattlösa" priser.

också märkligt att ha med byte av golvbrunn i det som ingår. Men inte gjutning runt brunnen, det hänger liksom ihop.
 
Vad har du skrivit i din offertförfrågan?
Vad behöver du av det som inte ingår, tex el eller målning?
 
Det har nämligen läckt igenom tätskiktet både till grannen till sidan och under min bostad, så han kom hit och vi diskuterade lite om vad som skulle göras, det är kanske därför det ser lite konstigt ut till er, jag sa till honom att jag inte behövde ommålning till exempel och att jag köper kakel/klinker själv.

Jag bor på tredje våningen och så här ser badrummet ut, hyfsat ny toalett/vask, Där är även rör bredvid toaletten, det är väl de han menar med demontering och montering av befintliga rör.


6DIAvqD.jpg

Men är priset logiskt eller är det normalt för ett badrum av denna storlek? Bostadsrättsföreningen är nämligen på mig för att få detta påbörjat.
 
S
Avloppsrör (dolda), golvbrunn och vattenledningar (dolda) är föreningens ansvar. Har du fått någon ersättning av dem, för att byta det?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Planerar föreningen något stambyte eller har avloppsrören relinats?

För Stockholm låter priset lågt men det är ju en del som tillkommer, jag tänker då särskilt på meningen om betonggolv, gjutning och golvflyt som väl lätt kan dra iväg till flera dagars jobb för fallet på golvet uppfyller antagligen inte dagens krav.

Du vill inte passa på att förbättra belysningen, stoppa in lite förvaring eller sätta upp ett eluttag när du i alla fall renoverar?

Med nytt kakel (ända upp till tak antar jag) så kan taket komma att se smutsigt ut så fundera på om du vill ha det målat.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Men ska inte föreningen (du i slutändan) stå för en del av renoveringen iom det är en läcka? Och de i sin tur bör har någon form av försäkring? Eller har jag missuppfattat?
 
BirgitS
Det normala är att föreningen inte ansvarar för tätskikt och det som är ovanför/innanför. Hur det är med golvbrunnen varierar.

Föreningen har normalt en försäkring som täcker kostnaden för skador på det som föreningen ska ansvara för och skador hos grannar, men det är ofta flera 10 000 kronor i självrisk.
 
  • Gilla
JLyck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.