Hej! Vi har haft lite problem med vår gavelbalkong/altan (har en mindre 1,5 plansvilla). Jag tycker den är värdelös/meningslös och vill gärna bygga in den i resten av huset. Huset har tak ovanför balkongen och där är panel runtom altanen, så jag tänker att det inte borde vara ett megaprojekt att bygga in både balkong och altan. Huset blir ca 1,5 m längre.

Min fråga är, någon mer som har byggt in sin gavel och ungefär hur mkt landade det på? Det kommer bara vara sovrum och mer utrymme till kök och vardagsrum, inte badrum.
 
Beskriv lite mer ingående. Är altanen bara 1,5 djup?
 
  • Gilla
Skandra
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Beskriv lite mer ingående. Är altanen bara 1,5 djup?
H hempularen skrev:
Beskriv lite mer ingående. Är altanen bara 1,5 djup?
Bilder. 1.5 m var kanske att ta i. Det kanske rör sig om 1 meter..
 
  • Bild av ett hus sedd från gatunivå, där höjden på gaveln uppskattas till cirka 1 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med sadeltak och vit fasad, synlig takhöjd cirka 1 meter, delvis skymd av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill alltså bygga in så det inte är en balkong och ingen altan så långt som taket räcker till.
 
Hemmakatten
Iofs bra att taket går ut över balkongen och väggarna täcker för altanen. Men allt detta måste isoleras, nya väggar byggas och fönster flyttas ut. Och förmodligen behövs det nya konstruktionsritningar. Tyvärr, kan inga kostnader, men det lär ändå kosta en bra slant, dvs några hundra tusen.
 
Redigerat:
BirgitS
Jag tror att du behöver ta fram konstruktionsritningarna för huset och sen fråga några byggfirmor.
Som jag minns det från andra trådar så kan det vara besvärligt att göra om balkonggolvet till ett tillräckligt stabilt bjälklag som tål högre last.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att du behöver ta fram konstruktionsritningarna för huset och sen fråga några byggfirmor.
Som jag minns det från andra trådar så kan det vara besvärligt att göra om balkonggolvet till ett tillräckligt stabilt bjälklag som tål högre last.
Han vill ju även flytta ut ytterväggen på BV om jag förstått det rätt.
Så då borde det inte vara några problem.
 
Balkongen kan jag förstå och skulle även se som det enklare våningen att fixa. Personligen hade jag amsatt ett ganska stort glasparti.

Altanen tycker jag blir mer komplex då det kan vara en utmaning att få till en betongplatta i samma höjd med okej isolering utan att underminera befintlig platta.
 
Tusen tack för era svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.