Torpkarin Torpkarin skrev:
Om jag ska ha en ros på varje sida, räcker en 50 liters säck då eller bör jag ha två?
Du behöver nog två säckar och nästa år är det bra att lägga på rejält med gödsel. Häst eller ko. Ko går att köpa i säck om du inte har tillgång till gödsel från jordbruk.
 
Var och handlade jord idag. Det blev 4 säckar planteringsjord (40l), 3 säckar rosjord (ska så rosor på fyra ställen tror jag), 2 säckar medelhavsjord (till lavendeln), rosgödsel, trädgårdsgödsel och benmjöl. Bra styrketräning om inte annat. Vi har kompostjord på tomten tror jag, men jag behöver kanske ändå ner jord? Maken får köra upp jorden nästa helg. Kommer ändå bli trångt med alla plantor när jag ska upp i påsk...
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Om ni har kompost så är det jättebra använd den också. Och gör ny.
 
Ja vi har en stor komposttunna för matavfall och en öppen kompost för trädgårdsavfall. Tomten är på 14000 kvm så det lär väl bli en del gräsklipp, grenar osv.

Det finns en täckodling i ena hörnet (bortanför gäststugan) , men jag tror inte jag ska ha kvar den. Tänkte plantera i pallkragar istället. Och satsa på bärbuskar där täckodlingen är. Jag tänker att bärbuskar ger mer tomtkänsla också
 
Det går att plantera bärbuskar som häck, för tomtkänsla.
Rekommenderar en Aronia också. Himla nyttiga och goda bär att göra "vuxensylt" på.

Nu är det ett naturligt läge ni har, så det kanske redan är en rik och blandad insekts- och djurpopulation, men om ni vill hjälpa humlor och solitärbin så plantera en sälg och massor av lite olika arter av krokus (om det inte redan finns). Det är vad nyvakna humledrottningar behöver tidigt på säsongen. Olika krokusarter blommar vid lite olika tider, så det ger en mer utsträckt blomningstid.

Det fina med att bjuda in naturen är att när väl insekterna börjar frodas så kommer fåglarna. Då får man ett vackert skådespel och en naturlig och effektiv bekämpning av ev oönskade skadegörare. Djur och natur utgör ju en enda lång kedja, och ingenting vi människor gör är i närheten av den effektivitet som naturen erbjuder.
 
  • Gilla
Torpkarin och 1 till
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Ja vi har en stor komposttunna för matavfall och en öppen kompost för trädgårdsavfall. Tomten är på 14000 kvm så det lär väl bli en del gräsklipp, grenar osv.

Det finns en täckodling i ena hörnet (bortanför gäststugan) , men jag tror inte jag ska ha kvar den. Tänkte plantera i pallkragar istället. Och satsa på bärbuskar där täckodlingen är. Jag tänker att bärbuskar ger mer tomtkänsla också
Tänk bara på att odling i upphöjda bäddar, tex pallkragar ofta kräver mer vattning. Om man har besvärlig mark är ofta upphöjda bäddar en lösning men bygg hellre egna som är större än pallkragarna. Att täckodla även om det är i en upphöjd bädd är väldigt bra både ur närings och vattensynpunkt. Själv har jag slutat med kompost för vanligt ogräs, jag bara lägger det bredvid växterna u stället och då går näringen direkt ner till de som ska ha den och jorden torkar inte ut så snabbt. Däremot har jag inga regelrätta täckodlingar eftersom jag inte har tillräckligt med organiskt avfall.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Bra tips! Ett ”problem” är att det tidigare gick en stig tvärs över tomten, för att gå mellan två fiskebyar. Nu är stigen omdragen men det verkar inte alla veta/bry sig om. Så när maken varit där för att renovera har det kommit folk som passerar mellan husen på gården. Jag vill gärna ha en privat del runt husen när vi är där och tänkte därför plantera så att de ser att torpet är bebott och kanske väljer den nya stigen istället. Tänkte även snickra en skylt med pil mot stigen för att underlätta.
 
Jiji Jiji skrev:
Tänk bara på att odling i upphöjda bäddar, tex pallkragar ofta kräver mer vattning. Om man har besvärlig mark är ofta upphöjda bäddar en lösning men bygg hellre egna som är större än pallkragarna. Att täckodla även om det är i en upphöjd bädd är väldigt bra både ur närings och vattensynpunkt. Själv har jag slutat med kompost för vanligt ogräs, jag bara lägger det bredvid växterna u stället och då går näringen direkt ner till de som ska ha den och jorden torkar inte ut så snabbt. Däremot har jag inga regelrätta täckodlingar eftersom jag inte har tillräckligt med organiskt avfall.
Jag har dålig koll på täckodling. Hon som sålde torpet sa att den bör vara klar om några år. Jag är för rastlös för det..
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Jag har dålig koll på täckodling. Hon som sålde torpet sa att den bör vara klar om några år. Jag är för rastlös för det..
Klar? Då menar vi nog olika saker. Jag menar att man odlar och täcker jorden med organiskt avfall. Det är ju bara att sätta igång direkt. Om du tror att det är för lite tillgängligt kväve kan du tillföra det genom att tex vattna ut hönsgödsel i väldig utspätt form.

Men du och den tidigare ägare kanske menar ngt annat?
 
Jiji Jiji skrev:
Klar? Då menar vi nog olika saker. Jag menar att man odlar och täcker jorden med organiskt avfall. Det är ju bara att sätta igång direkt. Om du tror att det är för lite tillgängligt kväve kan du tillföra det genom att tex vattna ut hönsgödsel i väldig utspätt form.

Men du och den tidigare ägare kanske menar ngt annat?
Vet inte hennes tanke. I min värld ser det mest skräpigt ut, med papp och tidningar på marken. Jag tycker att frilandsplantering i mindre format är snyggare i pallkragar. Det vore annorlunda om det vore långa planteringsrader (som Skillnadens trädgård), men det här är ca 2 kvm i ett hörn. Däremot kanske jag kan gräva ur täckodlingen och lägga det i min pallkrage? Tänkte fylla med bokashi, kompostjord och planteringsjord och odla potatis och morötter, sallad och lök. Annars planterar jag bärbuskar i täckodlingen.

Ett litet drivhus ska byggas längs planket vid frukostplatsen av pallkragar och gamla fönster, med solcellsdrivet bevattningssystem, för plantering av tomater, gurka och kanske paprika
 
Redigerat:
Ja använd det på något sätt men jag håller med om det låter lite märkligt.
Låter som en härlig plan för trädgården. Jag har två solcellsdrivna bevattningssystem som jag använt i flera år nu och det är hur bra som helst. Jag bla får alla mina tomater vatten från det systemet. Perfekt även för villaträdgården. Dels slipper man vattna hela tiden och kan faktiskt åka på semester utan att känna att någon måste vattna varje dag och dels slipper man de risker som kan vara förknippade med trycksatt bevattningssystem från kranen.

Jag tror också att om ni odlar biten närmast huset så kommer folk att välja den nya stigen så småningom. Om den bara inte känns väldigt krånglig så är det nog mer vana än något annat som gör att man passerar precis intill ert hus. Men visst lägen vid stränder är lite knepigare och ofta mindre privata. Det bör gå att lösa tillfredsställande för alla parter känns det som iom att er tomt ändå är så pass stor.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Det är egentligen dumt av flera skäl att ha planteringar närmast huset, bättre att ha uteplatsen dikt an mot väggen och planteringen runt. Då kan växter väljas med olika höjd beroende på önskemål om vindskydd, insyn, utsikt mm.
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Vet inte hennes tanke. I min värld ser det mest skräpigt ut, med papp och tidningar på marken.
Låter inte som täckodling, men väl som ett sätt att ta död på besvärliga ogräs såsom nällor och kirskål m fl.
Sedan var det kanske tänkt att bli ett litet trädgårdsland eller rabatt, när väl ogräsen var borta.

Det är ju ett klassiskt sätt att hålla undan ogräs runt nyplanterade träd och buskar, även om man oftast täcker det med lite bark eller grus eller likn. (Fö ett måste här i Skåne om det inte ska blåsa bort vid första bästa vindpust.)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ja använd det på något sätt men jag håller med om det låter lite märkligt.
Låter som en härlig plan för trädgården. Jag har två solcellsdrivna bevattningssystem som jag använt i flera år nu och det är hur bra som helst. Jag bla får alla mina tomater vatten från det systemet. Perfekt även för villaträdgården. Dels slipper man vattna hela tiden och kan faktiskt åka på semester utan att känna att någon måste vattna varje dag och dels slipper man de risker som kan vara förknippade med trycksatt bevattningssystem från kranen.

Jag tror också att om ni odlar biten närmast huset så kommer folk att välja den nya stigen så småningom. Om den bara inte känns väldigt krånglig så är det nog mer vana än något annat som gör att man passerar precis intill ert hus. Men visst lägen vid stränder är lite knepigare och ofta mindre privata. Det bör gå att lösa tillfredsställande för alla parter känns det som iom att er tomt ändå är så pass stor.

För vår del får de gärna gå nedanför husen, närmre havet. Problemet är att de passerar mitt emellan torpet och gästhuset vilket känns ungefär som att de skulle gå genom vår villaträdgård hemma utan att fråga om lov. En zon där man vill leva familjeliv ostört. Den nya stigen gör bara en båge ovanför tomten och ansluter sen till den gamla stigen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.