Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför det!
Jag blev påkörd bakifrån. Och när försäkringsbolaget skadereglerare räknat ut reparationskostnaden, frågade han om jag ville få bilen reparerad, eller kontant ersättning. Jag tog pengarna. Kan fortfarande inte se något fel i det, eftersom det för den ersättningsskyldige är helt oväsentligt om jag köper skumpa och hyr in stadens lätta garde eller köper lås och köksbänkar för pengarna.

Så TS.
Du skall absolut inte nöja dig med en extra nyckel. För vem vet, hantverkaren kanske hittar nyckeln igen och säljer den till Knorrhane och Ruskprick.
You break it, you buy it. Det rimliga vore väl i så fall att försäkringsbolaget hade monterat av de trasiga delarna på din bil och därefter gett dig kontant ersättning. Nu fick du ju behålla delarna plus pengar
 
  • Gilla
Houdini
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
You break it, you buy it. Det rimliga vore väl i så fall att försäkringsbolaget hade monterat av de trasiga delarna på din bil och därefter gett dig kontant ersättning. Nu fick du ju behålla delarna plus pengar
därför att den dagen bilen ska säljas har den lägre värde. Sedan beror det förstås på hur bilen ser ut i övrigt.
 
K koolla skrev:
därför att den dagen bilen ska säljas har den lägre värde. Sedan beror det förstås på hur bilen ser ut i övrigt.
Inte om den lagas 100%
 
K kungcoopa skrev:
Inte om den lagas 100%
Exakt vad jag menade. Man får pengarna för att kunna laga. Sedan när man gör det kvittar.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
K kungcoopa skrev:
You break it, you buy it. Det rimliga vore väl i så fall att försäkringsbolaget hade monterat av de trasiga delarna på din bil och därefter gett dig kontant ersättning. Nu fick du ju behålla delarna plus pengar
Helt obegripligt resonemang!
Varför skall försäkringstagarna bekosta demontering av delar som krockade, saknar värde? Obegripligt var ordet!
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Helt obegripligt resonemang!
Varför skall försäkringstagarna bekosta demontering av delar som krockade, saknar värde? Obegripligt var ordet!
I så fall ska du ju inte få välja att få kontant ersättning. Enda alternativet bör vara att åtgärda skadan
 
K kungcoopa skrev:
I så fall ska du ju inte få välja att få kontant ersättning. Enda alternativet bör vara att åtgärda skadan
Varför det? Skadan har väl ett negativt värde oavsett. Inte helt ovanligt är ju däremot att försäkringen värderar en reparation till ett värde men om man vill ha pengar får man ett annat värde.
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Staffans2000
K kungcoopa skrev:
I så fall ska du ju inte få välja att få kontant ersättning. Enda alternativet bör vara att åtgärda skadan
Kan du motivera din ståndpunkt?
 
Nu har jag inte lusläst tråden, men...
Om jag som hantverkare slarvar bort en nyckel så skickar jag dit en låssmed som byter berörda cylindrar mot likvärdiga.
Vad kunden har för planer i framtiden kan ju inte jag veta...
Vill kunden förhandla så visst, om vi båda kan tjäna nått på det.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Kolla med ditt försäkringsbolag vad dom säger om att du har tappat bort en nyckel.
 
  • Gilla
Houdini
  • Laddar…
Som kuriosa: Jag hade en badrumsfirma som lade nyckeln i en blomkruka som hängde på precis vid entrédörren. Vi var inte ens inflyttade när de började renoveringen. När vi flyttade in slängde jag den blomman med kruka och allt på tippen. På morgonen dagen efter ringde de och undrade var blomman tagit vägen och fick erkänna. Tror inte jag brydde mig om kostnaden för nyckeln eller om de erbjöd sig att betala. Jag var ju trygg med att den inte kommer tillbaka. Men de fick en jävla utskällning för att de lagt nyckeln 50 cm från dörren på något av de vanligaste ställena en tjuv skulle leta på.
 
Heij83
K koolla skrev:
Som kuriosa: Jag hade en badrumsfirma som lade nyckeln i en blomkruka som hängde på precis vid entrédörren. Vi var inte ens inflyttade när de började renoveringen. När vi flyttade in slängde jag den blomman med kruka och allt på tippen. På morgonen dagen efter ringde de och undrade var blomman tagit vägen och fick erkänna. Tror inte jag brydde mig om kostnaden för nyckeln eller om de erbjöd sig att betala. Jag var ju trygg med att den inte kommer tillbaka. Men de fick en jävla utskällning för att de lagt nyckeln 50 cm från dörren på något av de vanligaste ställena en tjuv skulle leta på.
I ditt fall så viste du att nyckeln aldrig skulle kunna kopplas till ditt hus. Men TS vet inte vart nyckeln är, den kanske tappats precis utanför eller i värsta fall kanske rent av sålts till någon med mindre ärliga avsikter
 
Heij83 Heij83 skrev:
I ditt fall så viste du att nyckeln aldrig skulle kunna kopplas till ditt hus. Men TS vet inte vart nyckeln är, den kanske tappats precis utanför eller i värsta fall kanske rent av sålts till någon med mindre ärliga avsikter
Ungefär det jag skrev i mitt eget i lägg tycker jag.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Frågan är ju vilket låssystem ni har idag. En borttappad nyckel hos oss hade inneburit att vi får flexa låsen och dit med nya nycklar. Det kostar runt en tusenlapp...
Hade vi haft samma Assalås som vi hade i förra villan hade det vart 7 cylindrar och 12 nycklar.. kanske ca 3000-5000:-
Är det ett billigt biltemalås så kostar samma lås en femhundring att byta ut.
Vart jag vill komma är att det behövs mer information om era lås och nycklar innan man kan svara på vad som är skäligt som ersättning för en borttappad nyckel.
Varför behöver ni flexa låset? Trodde alla lås gick att demontera från insidan, visserligen med hjälp av en av de andra nycklarna i rätt läge. Men du menar kanske om man har slarvat bort den enda nyckeln?
 
T twoody skrev:
Kolla med ditt försäkringsbolag vad dom säger om att du har tappat bort en nyckel.
Troligen samma som om någon fördärvar huset inne, efter att du gett de nyckeln, inte något alls. Min försäkring gäller troligen inte om någon som inte bor i huset slarvar bort en nyckel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.