I Isak90 skrev:
Ja då är jag med.:) Behöver jag ha räcke på båda sidor? Annars har jag tänkt att bara ha handledare på vänster sida, alltså i ”ytterkurvan” på trappen.:)

//Fredrik
Nej självklart ska du inte ha räcke till vänster. Det skulle bara se konstigt ut mot en vägg :)
 
Alfred S Alfred S skrev:
Nej självklart ska du inte ha räcke till vänster. Det skulle bara se konstigt ut mot en vägg :)
Jag har tänkt mig räcke ungefär som denna bilden.:)

Trappa med trästeg, vit sidskydd och horisontella metallbalustrader, ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Alfred S
  • Laddar…
BirgitS
Helt normalt att ha räcke på väggen också tycker jag, dessutom bra att ha vid möten i trappen och då särskilt om det är småbarn och gamla inblandade som behöver stöd för att gå säkert i trappan. Eller som en gammal släkting med gångproblem som jag hade som alltid ville hålla i en ledstång på vänster sida för då blev det lättare för hen.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Jag fick suttit och ritat lite idag men hann tyvärr inte så mycket som jag hade tänkt.

Mycket riktigt som påpekats så får sovrumsdörren inte plats under trappen. Den är nu flyttad och soffa samt tv fick byta plats. Även altandörr och fönster har fått byta plats. Sedan hann jag tyvärr inte mycket mer.. Fönstret till sovrummet är flyttat lite i sidled så att det är symmetriskt från utsidan, fick dock aldrig ändrat det på fasadritningen.

Jag ska försöka fortsätta rita under veckan.:)

Arkitektritning av en våningsplan med sovrum, vardagsrum med soffa och TV, badrum, klädkammare och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasadritning av ett hus med symmetriskt placerade fönster och detaljerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
Alfred S Alfred S skrev:
Nej självklart ska du inte ha räcke till vänster. Det skulle bara se konstigt ut mot en vägg :)
Varför skulle det se konstigt ut? :thinking: är ju typ standardlösningen i alla hus?
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Skilj på "räcke" och "handledare"...
 
  • Gilla
Alfred S
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Skilj på "räcke" och "handledare"...
Ja det stämmer, jag var inte helt med på vad Alfred S menade men jag tror att jag är med på noterna nu och enligt den bilden jag la upp.:)

//Fredrik
 
AXS
Kul att det går framåt, tycker det ser bättre och bättre ut!

En tanke dock, du tror inte det blir mörkt i hall och kök?

I hallen skulle jag sätta fönster på ena sidan och byta ut garderob mot bänk med förvaring under. Det blir även betydligt mer luftigt när du kommer in.
 
AXS AXS skrev:
Kul att det går framåt, tycker det ser bättre och bättre ut!

En tanke dock, du tror inte det blir mörkt i hall och kök?

I hallen skulle jag sätta fönster på ena sidan och byta ut garderob mot bänk med förvaring under. Det blir även betydligt mer luftigt när du kommer in.
Tack så mycket!:)

I hallen är det fönster i dörren, men jag tror att du har en poäng i det du säger. Jag har de senaste dagarna funderat lite på en pardörr, med ruta i båda dörrarna så borde jag få in tillräckligt med ljus.:)

I köket tror jag inte att det är några problem med den öppna planlösningen.:)

//Fredrik
 
Hej!

Fick suttit en snabbis och ritat förut. Sovrumsfönstret är flyttat på fasadritningen. Sedan fick lagt in en pardörr 14x21 i entrén och ändrat storleken på fönstren på övervåningen till 5x8. Tycker det blev mycket bättre.:)

Arkitektonisk fasadritning av ett hus med dimensioner för fönster och dörrar inklusive ett flyttat sovrumsfönster och en ny pardörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasadritning av hus med ändrat sovrumsfönster, nya storlekar på övervåningens fönster och inlagd pardörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska fortsätta rita och kolla lite under veckan. Bland annat tänkte jag ge mig på fönsterpartiet i vardagsrummet och se om jag kan få till lite symmetri där också.:)

//Fredrik
 
Gillar inte att du flyttat dörren till sovrummet in till vardagsrummet där tv’n är! Förstör hela rummet... :(

Måste gå att hitta en annan lösning för trappan? Någon kanske har något bra förslag?
Hur mycket skiljde i höjd för att få plats med dörren där den satt ursprungligen?
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Jag har tänkt mig räcke ungefär som denna bilden.:)

[bild]

//Fredrik
Snyggt! Tänk bara på att stegen behöver vara täta om du ska sätta garderob/förvaring under trappan :)
 
C crazytok skrev:
Gillar inte att du flyttat dörren till sovrummet in till vardagsrummet där tv’n är! Förstör hela rummet... :(

Måste gå att hitta en annan lösning för trappan? Någon kanske har något bra förslag?
Hur mycket skiljde i höjd för att få plats med dörren där den satt ursprungligen?
Skulle med största sannolikhet gå att erhålla dörrplaceringen, däremot på bekostnad av vilplanet. En vanlig L-trappa blir betydligt kortare då vilplanet har en hel del yta som inte är stigande.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Ja det stämmer, jag var inte helt med på vad Alfred S menade men jag tror att jag är med på noterna nu och enligt den bilden jag la upp.:)

//Fredrik
Helt korrekt, handledare på vägg, räcke ut mot öppna ytor :)

Kan dock vara ett alternativ att sätta räcke på båda sidor i starten och över vilplanet om du vill slippa säkerhetsglas. För att sedan köra handledare till vänster efter vilplanet.

Vet inte hur stor prisskillnad det är på vanligt och säkerhetsglas, men räcke där skulle kunna vara ett alternativ. Dock i mitt tycke fulare, och säkerligen dyrare..
Men slutar aldrig förvånas över glaskostnader, så man vet aldrig :)
 
BirgitS
Om garderoberna i tvättstugan är tänkta för utomhuskläder så skulle jag byta plats på dem och städskåpet så att det inte blir så långt att hämta städgrejor, vilket man gör ofta med småbarn.

Är det 50 cm från mitten av toastolen till ytterväggen (tillgänglighetskrav)?
Ser mer ut som 40 cm.
Var ska handdukarna hängas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.