Vi har köpt ett hus där säljarna rökt en hel del. Vi kommer renovera och byta ut mycket av ytskikt, golv mm, men inser att vi behöver göra mer för att bli av med doften.

Att spärrmåla är ju det vanligaste förslaget vi får, men flera föreslår att vi skaffar oss en Ozoneair och går igenom rum för rum. Dessa ozongeneratorer ska tydligen ta bort lukter, och även permanent.

Någon med erfarenhet av dessa?

Företaget bedyrar att även ingrodd cigarettlukt försvinner, men det som låter för bra för att vara sant brukar ju ofta vara just det; för bra för att vara sant.
 
Ozonbehandling fungerar jättebra för att ta bort den omdelbara lukten, däremot kommer den krypa tillbaka om det verkligen är inrökt och då är det spärrmålningen som hjälper. Det kan vara skönt att få bort lukten innan man påbörjat arbetet med målning. det är natt och dag före och efter en ozonbehandling så den är verkligen effektiv.
 
  • Gilla
Dalby60
  • Laddar…
Ja, det är ju detta jag misstänker. Alltså att luften inte försvinner permanent, utan återkommer efter ett tag.
Det lutar då åt spärrmålning. Men att göra en ozonbehandling innan skapar ju ett bättre arbetsklimat :)
 
Vill bara påpeka att du inte behöver köpa en ozonmaskin av just ozonair. Jag köpte en maskin med motsvarande prestanda för 1000 kr, de (ozoneair) ska däremot ha runt 3500 för samma.

Om man inte använder den professionellt har jag svårt att se någon skillnad
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Vill bara påpeka att du inte behöver köpa en ozonmaskin av just ozonair. Jag köpte en maskin med motsvarande prestanda för 1000 kr, de (ozoneair) ska däremot ha runt 3500 för samma.

Om man inte använder den professionellt har jag svårt att se någon skillnad
Det låter intressant. Vad hette din maskin?
 
Det går att hyra sådana maskiner också.
 
Det finns också gott om maskiner på ”Kinasidorna” (Ali express, Wish mfl), jag väntar hem en maskin vilken dag som helst. 800kr inkl frakt. Tror inte att Ozoneair gör sina maskiner i Europa heller.
Jag kände att det är bättre att ha en egen maskin, då kan man köra lite då och då istället för en enda gång när man hyrt.
 
Det får bara inte vara en för klen maskin för då händer inte mycket.
 
H huggan skrev:
Det får bara inte vara en för klen maskin för då händer inte mycket.
Som referens för vad som är tillräckligt kan jag säga att om jag kör maskinen jag länkade till, 7000mg/h i två timmar i ett rum på ca 12 kvadratmeter så luktar det "alptopp" där inne i två veckor efteråt. Den skulle nog kunna klara av ett rum på kanske 50 kvadrat i stöten om man gav den lite tid.
 
Ja 7000 mg är en stor maskin, nästan onödigt stor för privat bruk. Skulle säga 2000-3000 räcker gott.
 
Beror väl också på om det är riktiga gram eller ”Kinagram”. Maskinen jag beställt påstås ge 24g/h...
 
J J_B skrev:
Nån som testat denna från expondo?
[länk]

Bra mycket billigare än ozoneair.

Eller finns det nån ännu billigare som är lika bra eller bättre?
Se högre upp i tråden. Jag har den större men de borde vara exakt likadana. Funkar bra hur som helst.
 
Ja jag såg att du hade en större version :)
Funderar på om den lilla räcker för en liten friggebod och ibland en tvättstuga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.