Vi har bott i huset ca 2 månader och idag har det regnat och stormat rejält.

Upptäcker att det droppar vatten från 2 av köksfönstren i överkant.

På utsidan är det en inglasad altan. Fönstret på övervåningen är också lite fuktigt längs karmen på insidan.

Verkar sitta bleck både över och under.
Frågan är om blecken är rätt monterade?

Som det ser ut på bilderna så är ytterpanelen blöt, och då kan väl inte droppblecken göra sin funktion när dom inte går bakom den bakomliggande ytterpanelen? Förklara gärna funktionen för mig med ytterpanel och vatten.
 
  • Vatten droppar från överkanten av ett fönster i ett kök, fukt synlig längs vitmålad karm, med utsikt mot mörk yttre miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ytterpanel och droppbleck ovanför ett köksfönster med synlig fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våta fönsterbleck och blöt ytterpanel på hus under regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad ytterpanel med blöt yta och tydliga vattenstreck efter regnstorm, med synliga droppbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär gör man inte på nya hus punkt. Blecket ska sitta under panelen, helst under vindduken också.
 
Huset är byggt 1920. Men då sitter dom alltså fel?
 
Men man ska nog va glad att det några alls på ett hus från 20-talet.
 
Staffans2000
Det ser ut som ett väldigt långt takutsprång, så renoverar en har nog fuskat lite i tron att regnet inte när väggen så högt upp.
Men fel är det likväl.
 
Men panelen är ju nybytt då borde man gjort annorlunda även om det är vanligt med insågade bleck på äldre hus.
 
Detta är alltså nedervåningen, fönsterna är där altanen sitter så det är taket till altanen som syns på bilderna.
 
Om det är blott så långt upp under takutsprånget där är det blöta då inte läckage uppifrån?

dessutom, huset må vara från 1920, du har ny(are) panel och bleck. Förutom att de inte sitter som dom bör känns det ändå väldigt galet att du får in vatten så det droppar om stormen nu inte redan är hos er och du har horisontellt slagregn mot fasaden
 
Men tror ni att droppblecken kan vara anledningen till att det kommer in vatten? På övervåningen är det ett väldigt gammalt fönster, vet inte hur utsidan ser ut där. Men man kan väl tänka att det rinner in innanför panelen på övervåningen, och bara rakt ner till fönstrerna på nedervåningen, och ingen plåt stoppar upp vattnet där.

Eller är jag ute och cyklar?

Fönsterna är bytta för ca 13 år sedan och det var nog då dessa bleck sattes dit.
 
hnnie hnnie skrev:
Men tror ni att droppblecken kan vara anledningen till att det kommer in vatten? På övervåningen är det ett väldigt gammalt fönster, vet inte hur utsidan ser ut där. Men man kan väl tänka att det rinner in innanför panelen på övervåningen, och bara rakt ner till fönstrerna på nedervåningen, och ingen plåt stoppar upp vattnet där.

Eller är jag ute och cyklar?

Fönsterna är bytta för ca 13 år sedan och det var nog då dessa bleck sattes dit.
Min gissning är att altanen är problemet. Vattnet rinner in bakom panelen från anslutningen av altanen/balkongen. Det är ett vanligt problem om man inte tänker till på anslutningen balkong/altan mot fasad. Vi riktigt skitväder trycker det in vatten mot väggen den vägen och det rinner längs vindskyddet innanför panelen och rinner in i ovankant fönster. Därför ska man sätta plåten på insidan av vindskyddet om man gör det riktigt ordentligt.
 
Såhär ser det ut. Markerade fönster läcker in alltså. Värst på nedervåningen.
 
  • Rödmålat hus med korsmärken på fönster som indikerar läckage, värst på nedervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det råkad jag också utför när jag byggde mitt uterum, det kom en j**kla regnstorm och vattnet blåste uppför in under takutspånget och rinner ner för väggen, precis som dina bilder.
Jag fick sätta en ny fotbräda + en al-list som ansökt direkt på lamelltaket, sedan dess har det varit tätt.
 
Altenen är ju infälld och bärlinan längre in än panelen. Håller med, felet ligger nog vid anslutningen mellan altan och stomme.

Fel monterade bleck, men då kommer troligen vattnet in längre ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.