Martin_B
D Dinjo skrev:
Är inte säker på att en elektriker vill kontrollera en konkurrents arbete. Men däremot finns det naturligtvis besättningsmän för elanläggningar. Det är den bästa och enklaste lösningen. Återigen, betala inte fakturan. Konsumentskyddet är starkt. Läs, i detta fall, konsumenttjänstlagen. Det behövs inga advokater för att lösa detta case.
Man behöver i och för sig inte förklara hela händelseförloppet för någon elektriker.
Är väl egentligen bara att ringa och säga att man har elgolvvärme som man inte får upp värmen med, och be om en felsökning om vad som kan vara fel? :)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Det jag skulle vilja veta är, fungerar slingan, men är underdimensionerad, eller är den trasig?
Något annat vi inte fått svar på i tråden är om golvvärmen är tänkt att vara rummets enda uppvärmning, eller om golvvärmen endast är komfortvärme?
Det sista är ju lite intressant, i ljuset av vilken beställning elis fått, hela värmebehovet eller komfortvärme?
Lite skillnad på dimensionering.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
S Sprängkilen skrev:
Nä, konsumentskyddet är inte starkt. Det som händer är att företaget blir svartlistat, vilket de kanske redan är. Är det ett bekymmer byter de namn på företaget. Konsumentverket är ingen typ av domstol. Varför skriver du mot bättre vetande? Ska du få dina pengar är det domstol som gäller. Eller hot om domstol om du är ett stort försäkringsbolag.
Har du någon aning om vad en besiktningskille kostar i timmen? Troligtvis inte, för då skulle du inte rekommendera detta.
Klantföretag betalar inte. Det är deras grej att inte göra det.
Har själv anlitat en en firma som misslyckades med sitt uppdrag. Med stöd av konsumttjänstlagen så fick jag rätt. Dock inte så komplicerat case som i denna tråden men ändå. "mot bättre vetande"?????
 
Nu har jag inte läst hela tråden men någon kännbar skillnad bör finnas. Strömmät slingan och se om den drar rätt ström. Är det dåligt isolerat så går det att driva de flesta serieresistiva kablar på 400V och det är enligt tillverkarens anvisningar. Det krävs då mer jobb från elektrikern, ett relä mm. Men det är en lösning om värmekabeln och termostaten är ok. Men, det kommer kosta att driva denna slinga.
 
hsd
Vi har inte fått klart om hur beställning är gjord, vad elektriker fått i uppdrag , vad golvläggaren haft i uppdrag och förmodligen en tredje som kaklat, vem som projekterat allt
Vad vi kan utläsa är att det andra badrummet fått fungerade golvvärme
Vi har även uppgift om att elektrikern som installerat har kontrollerat slingan och funnit den hel
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Hemmakatten
Såvitt jag förstår och har läst, så har elektrikern inte presenterat något protokoll för TS, husägaren.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är lätt som skrivits ovan att mäta om anläggningen drar rätt ström. Gör den det fungerara golvvärmen men helheten är inte rätt projekterat/byggt. Då ser jag inte att elektrikern inte skall ha fullt betalt.
Håller inte med. Han har inte köpt en installation av värmekabel, vad jag förstår. Han har köpt golvvärme. Om det inte blir någon värme eller väldigt ojämn värme så bör en del av ansvaret ligga på elektrikern som inte har försäkrat sig om att rätt förutsättningar finns för hans arbete.
Kan berätta att jag nyligen själv installerade golvvärme i tvättstugan i vårt hus från 1926. Mycket tunt betonggolv direkt på mark utan isolering. (vet det eftersom jag har varit tvungen att bila bort betongen i pannrummet då vi installerade bergvärme eftersom jag märkte att golvet inte höll. Gjöt igen med armering så att det blev starkt)

I tvättstugan lade jag elkabeln i ett tunt lager flytbetong, därefter fästmassa och klinker. Underbart varmt och skönt golv. Inga märkbara förluster pga obefintlig isolering. Så brist på isolering går aldrig att skylla på. Tillräckligt mycket värme går alltid uppåt oavsett vad som finns under kabeln.

Naturligtvis mätte jag kabeln i förpackningen, efter fastklistring av den och efter att flytbetongen lagts.

En dumdum fråga: Termostaten mäter väl värmen i golvet och inte i rummet?
 
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
S Saxdaling skrev:
Håller inte med. Han har inte köpt en installation av värmekabel, vad jag förstår. Han har köpt golvvärme. Om det inte blir någon värme eller väldigt ojämn värme så bör en del av ansvaret ligga på elektrikern som inte har försäkrat sig om att rätt förutsättningar finns för hans arbete.
Kan berätta att jag nyligen själv installerade golvvärme i tvättstugan i vårt hus från 1926. Mycket tunt betonggolv direkt på mark utan isolering. (vet det eftersom jag har varit tvungen att bila bort betongen i pannrummet då vi installerade bergvärme eftersom jag märkte att golvet inte höll. Gjöt igen med armering så att det blev starkt)

I tvättstugan lade jag elkabeln i ett tunt lager flytbetong, därefter fästmassa och klinker. Underbart varmt och skönt golv. Inga märkbara förluster pga obefintlig isolering. Så brist på isolering går aldrig att skylla på. Tillräckligt mycket värme går alltid uppåt oavsett vad som finns under kabeln.

Naturligtvis mätte jag kabeln i förpackningen, efter fastklistring av den och efter att flytbetongen lagts.

En dumdum fråga: Termostaten mäter väl värmen i golvet och inte i rummet?
Förutsatt att TS talar sanning om att golvet inte blir varmt, så tycker jag också det vore mycket märkligt om inte golvet blev åtminstone lite varmt i det fall golvvärmen är fullt fungerande, eftersom precis som du skriver så borde det gå värme uppåt nästan oavsett vad som finns under kabeln under normala förhållanden.

Det är ju inte så att värme bara sådär enkelt kan sugas "neråt" ur någonting så värmen går ner och kylan stannar kvar däruppe. Vart tar värmen i så fall vägen och vad är det som kyler golvet ovanför värmeslingorna? :D

Man skulle kunna överföra mer värme neråt än uppåt förutsatt att materialet värmen leds i nedanför värmekällan leder värme mycket bättre än materialet ovanför värmekällan. Dvs. exempelvis en massiv kopparplatta på 10 cm nedanför värmekällan och 10 cm frigolit ovanför värmekällan. Ja, då kommer värmen så klart att ledas neråt genom kopparn.

Men i TS fall är materialet ungefär likt vad gäller värmeledningsförmåga både ovan och under värmeslingan, vad jag har förstått. Dvs. betong vs. klinker om jag inte minns fel.
 
hsd
Vi har ingen uppgift på vad termostaten är ställd på eller hur länge slingan varit påslagen och vilka golvtemeraturer som uppmätts före tillslag och efter en tids drift
 
Martin_B Martin_B skrev:
Det är ju inte så att värme bara sådär enkelt kan sugas "neråt" ur någonting så värmen går ner och kylan stannar kvar däruppe. Vart tar värmen i så fall vägen och vad är det som kyler golvet ovanför värmeslingorna? :D
Mja, så enkelt är det inte.
Värme "stiger" inte per automatik. Det blir så i tex luft, då varm luft är lättare än kall och därför stiger. Vatten fungerar i viss mån på samma sätt, med den skillnaden att vatten är tyngst vid +4 grader C. Vatten av olika temperaturer, så länge det inte kokar, skiktar sig därför, och is flyter ovanpå.
Värme i andra medier, tex metall, leds utan hänsyn till vad som är upp eller ner. Olika material har olika värmemotstånd, och värmen leds därför åt det håll där det går lättast.
Det är därför fullt möjligt att värme från en golvvärmeslinga kan ledas rakt ner i marken.
 
Martin_B
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, så enkelt är det inte.
Värme "stiger" inte per automatik. Det blir så i tex luft, då varm luft är lättare än kall och därför stiger. Vatten fungerar i viss mån på samma sätt, med den skillnaden att vatten är tyngst vid +4 grader C. Vatten av olika temperaturer, så länge det inte kokar, skiktar sig därför, och is flyter ovanpå.
Värme i andra medier, tex metall, leds utan hänsyn till vad som är upp eller ner. Olika material har olika värmemotstånd, och värmen leds därför åt det håll där det går lättast.
Det är därför fullt möjligt att värme från en golvvärmeslinga kan ledas rakt ner i marken.
Haha, fast nu har du bara tagit ett litet citat ur mitt inlägg. Du kanske inte läste hela, ända till slutet? Där förklarar jag just det du menar.
Varmt vatten stiger även den och lägger sig ovanför kallt vatten, eftersom kallt vatten är tyngre än varmt vatten och det kalla vattnet därför sjunker till botten.

Läs mitt inlägg :)
 
Det beror ju på om övergången klinker->luft har högre eller lägre motstånd, än vidare ner i plattan och marken...:rolleyes:
Hursom, det kan finnas värme i golvet, även om det inte känns varmt.
 
Martin_B
Fotografen Fotografen skrev:
Det är därför fullt möjligt att värme från en golvvärmeslinga kan ledas rakt ner i marken.
Om vi tar exemplet betongplatta under värmeslingorna och klinkers ovanför värmeslingorna, och värmeslingorna i sin tur ligger i ett lager av flytspackel.

Vad skulle då orsaka att värmen leddes ner mot marken genom kanske 10 cm betong, medan den inte kan ledas uppåt en ynka centimeter till klinkerns yta?

Jag hade köpt det om betongen hade lett värme mycket bättre än klinker, men så är ju inte fallet.
 
Jo, det kan jag hålla med om. Jag ville bara påpeka att det finns en möjlighet att värmen i golvet går, utan att det känns varmt, pga av att något blivit fel.
 
Martin_B
Fotografen Fotografen skrev:
Det beror ju på om övergången klinker->luft har högre eller lägre motstånd, än vidare ner i plattan och marken...:rolleyes:
Hursom, det kan finnas värme i golvet, även om det inte känns varmt.
Hur menar du med övergången klinker luft? Det är klinker och sen är det luft helt enkelt. Och luft isolerar ju bra, men det innebär inte att värmen inte kan stiga upp till klinkerns yta. För i så fall skulle inga golvvärmesystem i världen fungera utan all värme skulle neråt mot bättre ledande "material" än "luft".

På samma vis skulle exempelvis gjutjärnsplattor på spisar inte vara varma på ovansidan heller, utan all värme skulle ledas rätt ner i chassit och ledas bort någonstans längre ner :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.