H
Läser att det inte är helt lätt att mäta fuktigheten rätt på vinden.
Problemet verkar vara att mäta rätt fukthalt när det blir kallt ute om jag förstår det hela rätt.
Men vad ska man köpa om man vill ha en digital mätare så jag kan ha sensorn på vinden och displayen i bostaden.
 
En vanlig trådlös hygrometer/termometer från ett varuhus för ett par hundringar fungerar också. (/Det är bra om man kan köpa en extra givare till.) Jag har en sådan variant sedan många år.
 
Om man vill bygga in en givare som man inte kommer kunna byta batteri på, smarta lösningar på det?
 
H
Z Zedo skrev:
Om man vill bygga in en givare som man inte kommer kunna byta batteri på, smarta lösningar på det?
Jag undrade samma sak så jag gick in på youtube och såg en video, det går att köpa till kabel så att man har en kabel upp på tex vinden och har elektroniken (mätaren) varmt inne, typ som en digital utetermometer som man har ut genom fönstret
 
Den externa givaren till TFA-sändarna är bara för temperatur. Fukten mäts inuti själva sändaren.
 
H
useless useless skrev:
Den externa givaren till TFA-sändarna är bara för temperatur. Fukten mäts inuti själva sändaren.
Ok Tack för infon.
Jag skulle vilja ha elektronikdelen inne i huset och en sladd upp till mätsensorn som är på vinden så att det blir lätt att byta batterier. Dessutom så blir batterierna sämre i kylan som är på vinden mot inne i huset.

Då skulle jag behöva nya tipps på mätare som fungerat bra
 
Den har fått ganska dåliga omdömen. Sen tycker iallafall jag att loggningen är en viktig funktion eftersom det är ganska långsamma processer och trender man vill titta på så ögonblicksbilder ger inte alltid så mycket.
 
R rindler skrev:
Finns nåt som heter [länk]. Återförsäljare här www.kgcverktyg.se/byggvaror/fuktsensorn/fuktsensor-12-pack. Dock ingen aning om prisbild.

" FUKTSENSORN® är självhäftande sensorer som monteras bakom fuktspärren och kan läsas av med en trådlös handskanner"

Lite knöligt att krypa upp på vinden en gång i timmen dygnet runt för att läsa av sensorerna...
 
Jag har mycket bra erfarenhet med dessa https://www.lohelectronics.se/hemau...10/tradlos-temp-luftfukt-for-inne-utomhusbruk
Kräver dock att man har t.ex. Domoticz på en raspberry pi, med en https://www.lohelectronics.se/hemautomation/433mhz/controllers-1109/rfxtrx433xl-usb-transceiver

Ger ju otroliga möjligheter för både loggning och styrning av saker (t.ex. sätt på en avfuktare om fukthalten överstiger ett valfritt värde, om du sätter den i en https://www.jula.se/catalog/el-och-...r/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-408084/

Varning: Hemautomation kan vara starkt vanebildande, och kan leda till eskalerande automatisering ;-)

Exempel från idag:
Skärmdump av hemautomationssystem som visar temperatur- och luftfuktighetsgraf för de senaste 24 timmarna och månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
rwidlund
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.