Vi köpte en gård för 8 månader sedan (mitt inne i ett villaområde). Förra ägaren hade styckat av och sålt två tomter innan vi köpte gården, dock är båda tomterna fortfarande obebyggda.
Nu har det visat sig att vi har två avloppsserviser. En från bostadshuset och en från verkstaden. Avloppet från verkstaden går rakt över ena avstyckade tomten och jag antar att det är i vägen för schaktning.
Nu ringde kommunen och ville att vi skulle ansluta verkstadens avlopp till bostadshusets servis.
Min fråga är om de kan kräva det? Och vem ska i så fall betala?
Tror inte det står något om servitut eller liknande i kontraktet på den avstyckade tomten.
 
I regel finns bara en anslutning per fastighet, med andra ord borde du ha allt på samma servis. Kommunen har rätt att hänvisa dej till din anslutningspunkt MEN kommunen skall stå för anslutningspunkten och se till att den är brukbar. + höjder vid anslutning tex måste ju stämma så du får fall på grejerna.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Det jag funderar på är om kommunen kan ta bort en anslutningspunkt som varit i bruk i säkert 50 år.
 
X xl15 skrev:
Det jag funderar på är om kommunen kan ta bort en anslutningspunkt som varit i bruk i säkert 50 år.
Ja, med förutsättningen att du bara betalt 1 anslutningsavgift. Då har du en punkt du betalt för och skall hålla dej till. Har fastigheten betalt 2 avgifter har du 2 men detta är extremt sällsynt då dom brukar gå loss på en bra slant. Förr var det inte så noga och det gjordes lite blandade lösningar men hårddraget 1 avgift 1 punkt..
 
Har ni inget servitut på den avstyckade fastigheten kan ägaren till den begära att ni tar bort er ledning. Har svårt att se att ni har något att komma med i längden.
 
Servitut här spelar ingen roll. Det kommunen vill åt är att det bara finns en anslutningspunkt för fastigheten, alltså den som huset är kopplat till. Så även om det skulle finnas ett servitut som tillåter ett avlopp genom den avstyckade tomten tillåter det inte anslutning till kommunens ledning på den punkt verkstaden går till idag. Om det som sagt inte är betalt 2st anslutningsavgifter för då har du rätt att ansluta på 2 punkter.
 
Spelar roll och spelar roll, min poäng var att även om TS skulle få kommunen att acceptera nuvarande lösning för att den inte kan bevisa att TS eller tidigare fastighetsägare gjort något fel så är en dragning över grannens mark utan servitut ändå en dålig idé.

Så av ena eller andra skälet bör TS ändå göra om det. Har därtill svårt att se att någon annan skulle betala, men man kan förstås alltid fråga kommunen vad den kan stå för för att fixa problemet.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Spelar roll och spelar roll, min poäng var att även om TS skulle få kommunen att acceptera nuvarande lösning för att den inte kan bevisa att TS eller tidigare fastighetsägare gjort något fel så är en dragning över grannens mark utan servitut ändå en dålig idé.

Så av ena eller andra skälet bör TS ändå göra om det. Har därtill svårt att se att någon annan skulle betala, men man kan förstås alltid fråga kommunen vad den kan stå för för att fixa problemet.

Ja detta håller jag med om fullständigt :) lyckas TS övertala (ej troligt) eller hitta någon form av bevis att anslutningen får finnas (ej troligt men skulle funka mycket bättre mot kommun) så ska hen ABSOLUT se över servitut-delen för det avlopp som ligger på styckad mark!
 
Tisdag morgon kommer folk och ska hälla färgad vätska i avloppen så att vi får 100 % koll på vad som går vart.
Det jag hänger upp mig lite på är att det är förra ägaren som styckat av tomter för över 2 miljoner och så kommer vi, bor här i 8 månader och kanske får en saftig kostnad p.g.a. avstyckningen.
 
X xl15 skrev:
Tisdag morgon kommer folk och ska hälla färgad vätska i avloppen så att vi får 100 % koll på vad som går vart.
Det jag hänger upp mig lite på är att det är förra ägaren som styckat av tomter för över 2 miljoner och så kommer vi, bor här i 8 månader och kanske får en saftig kostnad p.g.a. avstyckningen.

Som jag tolkar ditt första inlägg är det inte för avstyckningen.. det är för att du har 2 anslutningspunkter. Du kan lika gärna, så länge du skaffar servitut och får kommun med dej, koppla om huset till verkstaden och använda den anslutningen. Jobbar som TV-inspektör av avlopp/dagvatten med kontrakt för kommun och har sett ett par liknande ärenden. Visserligen hanterar olika kommuner dessa problem lite olika men hade de vart här hade defenitivt frågan gällande 2 anslutningspunket varit den intressanta.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Nä, det har du ju rätt i. Men om avstyckningen inte gjorts hade det aldrig upptäckts tror jag.
Å andra sidan, två fel gör inte ett rätt.
Jag får helt enkelt ha en dialog med kommunen, vem vet, de kanske är vettiga :)
 
X xl15 skrev:
Nä, det har du ju rätt i. Men om avstyckningen inte gjorts hade det aldrig upptäckts tror jag.
Å andra sidan, två fel gör inte ett rätt.
Jag får helt enkelt ha en dialog med kommunen, vem vet, de kanske är vettiga :)

Jag vet inte hur din tomt ser ut men en sak som kan funka är om hävdar att den inte går koppla ihop dom med hänvisning till + höjder. Att du inte kan få fall på grejjerna. Har du lite tur och är flink i mun köper dom de. Har du otur säger dom att du får sätta pump i verkstaden och pumpa upp till hus, att dom inte bryr sej med andra ord.

Och som nämnt tidogare, lyckas du få med dej kommun glöm inte servitut så du slipper problem i framtiden med den ledningsbit som ligger på avstyckad mark.

Lycka till ;)
 
Tack för vettig input!
 
C
Antar att ledningarna i marken var fastighetstillbehör före avstyckningen. Det betyder att de är det även efter avstyckningen, det vill säga hör till den fastighet som de går genom och således kan tas bort av markägaren såvida inte lantmäterimyndigheten vid avstyckningen bildade servitut till förmån för din fastighet och beslutade att ledningarna skulle överföras till din fastighet. (Bestämmelsen hänvisar hit.) Om lantmäterimyndigheten inte har gjort det är det för att den kom fram till att det inte behövs eftersom din fastighet ändå bara får ha 1 anslutningspunkt och det därför inte gör något om grannen gräver av sin ledning över sin mark när denne t.ex. bygger ett hus med källare. Du får inte utan tillåtelse skicka in avloppsvatten i grannens ledning. I ett köpeavtal kan det finnas ett förbehåll att du har rätt att använda ledningen under en övergångsperiod så att du hinner ordna avloppet inom din fastighet.
 
Redigerat:
Uppdatering. Det har tillkommit lite kan man säga...
Kontroll av avlopp har gjorts och det är konstaterat det jag till 99 % visste, att ett rör för spillvatten går över den avstyckade tomten.
Det upptäcktes också att ett stuprör var kopplat till spillvattnet.
Vi hittade även en brunn för dagvatten dit minst två av mina stuprör är kopplade. Den brunnen ligger i tomtgränsen mellan de två avstyckade tomterna och behöver också flyttas.
Det är således lite att göra.
Jag tycker det börjar lukta lite dolda fel.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.