Hej!

jag kom precis hem från sommarstället i Stockholms skärgård. Vi har aldrig haft problem med möss eller liknande men nu syntes tydliga tecken, t ex minskas på att det varit möss eller liknande. Det som förbryllar mig är att de har släpat in så himla mycket löv. Det låg flera högar av små löv i våra sängar.

Är det vanligt att just möss gör det? Eller kan det var något annat djur?
 
Fullt normalt, dom lägger även upp förråd av mat i någon vrå/säng/underdynor, ta bort allt som kan vara ätbart för dom, en klassiker på ingång är under diskbänken där det kanske är ett lite större hål än vad som behövs för rör/en, jag stoppade fullt med enris i mellan och det hjälpte mig
 
  • Gilla
MikaelJacob
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fullt normalt, dom lägger även upp förråd av mat i någon vrå/säng/underdynor, ta bort allt som kan vara ätbart för dom, en klassiker på ingång är under diskbänken där det kanske är ett lite större hål än vad som behövs för rör/en, jag stoppade fullt med enris i mellan och det hjälpte mig
Det stämmer, inkommande vatten under diskbänken är lagd i ett annat rör så där fanns gott om plats att krypa in. Jag fick tipset av en granne att täppa igen röret med aluminiumfolie och stålull. Det senare hade jag inte hemma så jag fick köra på alumniumfolie men ska absolut "uppgradera" till stålull nästa gång jag åker ut!
 
Ett kopparnät är bättre som skrynklas ihop och pressas ner i mellan,iof sig dör dom av att äta aluminum och stålull tja det kan fungera det med., men kopparnät är bättre och inget kull med avlidna möss i bjälklaget. Hur ser huset ut på undersidan, plintar eller mur som huset står på
 
J jonaserik skrev:
Ett kopparnät är bättre som skrynklas ihop och pressas ner i mellan,iof sig dör dom av att äta aluminum och stålull tja det kan fungera det med., men kopparnät är bättre och inget kull med avlidna möss i bjälklaget. Hur ser huset ut på undersidan, plintar eller mur som huset står på
Tack för ytterligare tips!

Huset står på plintgrund
 
M Mikael Jacob Edström skrev:
Huset står på plintgrund
Dom små rackarna klättrar upp för plintarna och in, ett sätt är att sätta en plåt i överkant mot bjälklaget eller 5 cm ner på plinten,dem ska då vara min 10 cm i diameter från plinten, ( sticka ut från plinten med det måttet ) då kommer dom inte runt,har du sett hur man gör för att inte ekorren ska plundra det hängande fågelbordet. En större plåtburk upp och ner strax ovanför matstället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.