Vi har 90 cm mellan golvet och underkant på diskbänk i vårt IKEA-kök. Vår gamla diskmaskin når ända upp, är 89 hög. Men det verkar som om de flesta nya har maxhöjd på 87-88. Vad beror det på? Ser ju inte bra ut med en glipa på några centimetrar.
 
Siemens sx76n095eu
 
IKEA har ju sina egna mått. Jag har ett sådant kök fast med andra vitvaror. Att inte vitvarorna skulle nå ända upp till bänkskivan var inget som jag tänkte på när jag köpte dessa.
Vid diskmaskinen blev lösningen att montera en passbit (framför, ovanpå) den. Spisen räckte ju inte heller ända upp trots att det fanns två varianter av olika lång fötter på den. Men där hade jag hjälp av en bekant att svarva extra klossar att skruva fast på fötterna i framkant.
I bakänden lade jag dit en extra parkett bit som jag fasade ner i framänden så att spisen kunde rullas upp på när jag ställde den på plats.
 
Bara till att skruva ur fötterna så den blir högre
 
Nja, räcker inte. Jag vill ha den 90 hög. Finns inga fristående som kan skruvas mer än till 88.
 
torbeno torbeno skrev:
Nja, det finns ju extra höga.
Som denna
[länk]
Denna är tänkt att köras med trälucka på, med låg sockel på köket.
Grejen är att vi vill inte ha några extra träluckor på. Bara trycka in den på plats.
 
BirgitS
B Blander skrev:
Vår gamla diskmaskin når ända upp, är 89 hög. Men det verkar som om de flesta nya har maxhöjd på 87-88. Vad beror det på?
Standard sen 60- eller 70-talet har varit att överkanten av bänkskivan är på 90 cm höjd och att bänkskivan är 3 cm tjock, vilket gör att en diskmaskin ska vara 86-87 cm hög. Det är dyrare att göra en diskmaskin som kan variera mycket i höjd och med dagens prispressade marknad på vitvaror så snålar tillverkarna in på allt de kan.
 
Det är ju enkelt att höja en diskmaskin genom att lägga något under fötterna, t.ex en tjock regel. Sen kan man göra finjusteringen med fötterna.

Det är däremot omöjligt att göra en för hög maskin mindre om man har lägre bänkhöjd. :)
 
Om ni inte vill ha en integrerad hur gör ni då med sockel? Ikeas luckor är 80cm (tror jag) och det synliga på en diskmaskin 70-72cm sen sockel. Svårt att få en snygg linje i köket
 
Jag hade samma problem med min tvättmaskin då golvet var så ojämnt, så räcker inte gängstången till.

Åkte till Wiberger (Eugen Wiberger) här i Göteborg med en avskruvad fot, personen bakom disken sprang och hämtade 4!!! olika alternativ med längre gänga på.

Jag köpte 4st nya med kulled och gummifot.
Kostnad, typ 54kr ink moms.

OBS, köp 4st muttrar/vinkmuttrar, dom som följer med maskinen är ju oftast av plast...

Nä, nu är det Beer á Clock!
Fridens liljor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.