Fick tag på ett parti med blandat virke som en gammal bonde köpt på auktion och förvarat i 20+ år. Roligt men helt omöjligt och se vad för virke det är då allt var skitigt.

Tog en "spill" bit idag och skulle göra en enklare pall. Blev mer och mer fundersam vad för virke det är?
Väldigt fett/oljigt desto mer jag slipa/hyvla, kändes tydligt på händerna efter hantering. Rätt stora porer

Bifogar ett par bilder med/utan olja

En slipad och ooljad träpall i ateljé, av okänt fett och oljigt virke med synliga porer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett hyvlat ljusbrunt trästycke som visar träets struktur och porer, ligger på verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av slipad träyta med oljig känsla och stora porer, på en arbetsbänk, med en urtagning för handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obehandlat trästycke med tydliga ådringar på en arbetsbänk bredvid en hammare och röd blyertspenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En handgjord pall av mörkt, oljigt virke med stora porer, på ett arbetsbord med slipverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Side note:
Även denna bordsskiva är jag lite fundersam till vad det kan vara, mer mörk brunt/nyans av rött i verkligheten än på bilden.

Nyslipad träskiva med uttalad ådring och rödbruna nyanser, möjligtvis oljad för att framhäva färgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rund träskiva halvbehandlad med olja, arbetsbänk och pensel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rund bordsskiva i mörkt trä på verkstadsbänk med verktyg och spån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
devizion devizion skrev:
Fick tag på ett parti med blandat virke som en gammal bonde köpt på auktion och förvarat i 20+ år. Roligt men helt omöjligt och se vad för virke det är då allt var skitigt.

Tog en "spill" bit idag och skulle göra en enklare pall. Blev mer och mer fundersam vad för virke det är?
Väldigt fett/oljigt desto mer jag slipa/hyvla, kändes tydligt på händerna efter hantering. Rätt stora porer

Bifogar ett par bilder med/utan olja

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Side note:
Även denna bordsskiva är jag lite fundersam till vad det kan vara, mer mörk brunt/nyans av rött i verkligheten än på bilden.

[bild]
[bild]
[bild]
Den övre ser lite ut som teak tycker jag. Hur var spånet när du sågade/slipade, om märkte du av att det var mycket olja i så är det nog teak?
 
nanowire nanowire skrev:
Den övre ser lite ut som teak tycker jag. Hur var spånet när du sågade/slipade, om märkte du av att det var mycket olja i så är det nog teak?
De jag lutade åt också men tyckte porerna var stora, nu finns de säkert olika varianter av Teak men var tvungen att blåsa rent rätt ofta då de fylldes upp.
Märktes tydligt när man handslipa att de var mycket olja, klumpade sig som att de vore vått.
 
Bordet tycker jag ser ut att vara valnöt.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.