hsd
Nu är ju en störsändare inte en stor klump och det räcker att den ligger i "flyktbilen", dessutom behöver de inte reka vart kablar / gatuskåp finns det är bara att slå på sändaren -de är så kraftiga att de täcker ett relativt stort område
 
Är man om sig och kring sig så kan man ju lösa alla de problemen relativt enkelt.
Jag har själv ups, så jag bryr mig inte om de skruvar ut säkringarna i fasadmätarskåpet.
Fiberkabeln ligger nergrävd hela vägen till nätägarens kopplingspunkt 4km bort.
För redundans har jag en radiolänkförbindelse.

problemet är snarare att ingen hinner dit i tid om man inte är hemma.
Man kan bara försvåra för dom genom att spärra dörrar så man inte kan öppna utan nyckel från insidan.
Men vill dom in så tar de sig in.
 
Martin_B
Fairlane Fairlane skrev:
De gräver troligen inte upp halva trädgården, men många inkopplingar av fiber kommer upp på utsidan av huset och gå sen in. Om man som tjuv orkar släpa med en störsändare så orkar man nog ta med en avbitartång också. Det behöver inte vara ett hus för 50 miljoner för att det ska ske.
Antingen får man fräsa in ledningarna i sockeln och putsa över. Eller så får man montera ett tjockt kabelskydd, kanske 4-5 mm tjock plåt.
Eller så får man helt enkelt plantera buskar framför.

Jag undrar om de börjar rota bakom buskarna för att leta upp eventuella ledningar.

Vad man skall komma ihåg är att om tjuven vill in, så kommer den in. Det spelar ingen roll vilka skydd man har, om det så handlar om världens bästa skydd. Det spelar ingen roll om man har ett stort kassavalv hemma som väger 100 ton. ALLT går att forcera. Det handlar bara om tid, energi och vilja.
Kan man bryta sig in i bankvalv, så kan man utan större problem bryta sig in i privata bostäder med, hur bra de än är skyddade.

Det man däremot behöver tänka på är hur man kan förlänga tiden för inbrottet. För det är egentligen den biten det hela handlar om. Ju mer tjuven behöver arbeta, desto mindre intressant blir objektet.

Vinsten för tjuven måste vara större än insatsen, annars är han en total idiot om han trots det gör ett försök.

Så vida inte tjuven vill in i JUST det där huset, av okänd anledning, så kommer den automatiskt att välja det lättaste objektet på gatan eller i närheten. Återigen handlar det om att maximera vinsten. Ju större byte till ju mindre insats desto större vinst och därmed mer intressant blir objektet.

Samtidigt kan jag tänka mig att det är så att ju mer skydd där är på huset, desto mer intressant blir just det huset av den anledningen att tjuven förmodligen tänker att där finns mycket av värde och därav så mycket skydd.

Medan ju mindre skyddat objekt, desto större "risk" att där inte finns så mycket av värde.
 
Fairlane
Helt klart tar de sig in om de vill och helt klart kan de störa ut larmet. Om man däremot tror sig vara så mycket säkrare för att larmet är anslutet till larmcentral via kabel så är man lite naiv tycker jag. Lite bättre, kanske, men någon större skillnad gör det inte.
 
Martin_B
Fairlane Fairlane skrev:
Helt klart tar de sig in om de vill och helt klart kan de störa ut larmet. Om man däremot tror sig vara så mycket säkrare för att larmet är anslutet till larmcentral via kabel så är man lite naiv tycker jag. Lite bättre, kanske, men någon större skillnad gör det inte.
Det smartaste är att göra det riktigt svårt för tjuven att ta sig in helt enkelt, och helst göra det riktigt jävligt ifall den väl har tagit sig in.

För om man gör det jävligt för tjuven att ta sig in så tröttnar den nog till slut. Men om den nu skulle lyckas ta sig in i alla fall så är det inte fel att göra livet riktigt jävligt för den, med blinkande blått ljus, stroboskopljus och en riktigt kraftfull siren.

Är nog inte så rofyllt att stå där i ett jäkla blinkande och tjutande så alla ser och hör :D Då drar nog tjuven illa kvickt tänker jag? Eller kanske inte? Jag vet inte, men jag hade dragit fort som fan :D, fast å andra sidan vet jag inte riktigt hur en tjuv tänker.
 
hsd
Är ledningar dolda så mosar de bara skåpen på gatan med nån stulen lastbil
Sen har man en grupp som skiter i om det är larmat
Galler för fönster och dörrar, som i Spanien
 
Martin_B
hsd hsd skrev:
Är ledningar dolda så mosar de bara skåpen på gatan med nån stulen lastbil
Sen har man en grupp som skiter i om det är larmat
Galler för fönster och dörrar, som i Spanien
Haha jovisst kan de göra det. De kan ju också stjäla en pansarvagn och köra rätt igenom husväggen så slipper de ta med sig brytverktyg. Då spelar det heller ingen roll vad för låssystem dörren har eller om det finns brytskydd på dörren :D

Nä men allvarligt. Klart de kan göra som du skriver, men hur ofta händer det? Den bostaden måste ju innehålla många hundratusentals kronor i så lättillgängliga föremål att de bara kan stoppa i fickan och dra på några sekunder. Men hur många hus har det?

Tror ju inte tjuvarna planerar såpass att de först stjäl en lastbil, kör ner elskåp och fiberskåp på gatan, för att sedan bryta sig in i ett hus för att plocka en 2 år gammal IPhone :D
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.