Hej,

Har ett isolerat förråd med betonggolv, gipsväggar och gipstak. 2 öppningsbara ventiler med självdrag.

Har ventilerna lite halvöppna och satt in ett element som gör att förrådet håller typ 13 grader nu på vintern i Göteborg.

Förvarar i stort sett allt möjligt i förrådet bortsett från kläder.

Någon som har erfarenhet av liknande och har några förslag på eventuellt bättre upplägg för att ha ett bra klimat i förrådet? Eller om det fungerar bra att fortsätta som nu? Hur hanterar man det när värmen kommer utomhus?

Tacksam för all möjlig input.

mvh
Gabriel
 
Åsa Lund
Avfuktare kanske?
 
Normalt fungerar det bra att ha lite ventilation och underhållsvärme 12-15C för att slippa mögel och "sommarstugedoft".
Ett alternativ är som Åsa nämnde avfuktare, men de billigare/mindre kräver ändå en temp en bra bit över 5C eftersom det brukar vara deras nedre gräns när de inte klarar att avfukta ngt alls. Ju högre temp desto effektivare avfuktning. Så i detta fallet tillför det ingenting.
Det är först om man använder den dyrare lösningen av avfuktare, sådana som står i grunder, som man kan spara en del uppvärmningspengar. Dock är de större och dyrare. Tvivlar på att den ekvationen går ihop ekonomiskt iom att det är ett litet förråd.

Edit: I år tycks det vara ett extremår/vinter, som verkligen gynnar mögel/hög luftfuktighet (RH).
 
Krävs det 12-15 grader för att förhindra sommarstugedoft?

berätta gärna mer......
 
Har du problem idag som det är nu?
 
Ja, det luktar sommarstuga......

stugan har haft en alldeles för fuktig krypgrund. Det är nu åtgärdat och RF i grunden ligger på 55-70 procent.

Boningsdelen som nu är en byggarbetsplats håller under vintern 6-11 grader. Mekanisk frånluft genom murstocken i badrum och tilluft i samtliga rum. Tilluften står helt öppen i rummen.
 
Eller mekanisk och mekanisk kanske den inte kallas. Det är en 15w badrumsfläkt som står på 24/7 och drar ut luft ur huset....
 
Åsa Lund
Doften kommer av mögel och det växer om det är över 70% RH. Oavsett temperatur i princip. Så har du över 10° behöver du ändå ha koll på fuktigheten och kanske köra avfuktning. Köp en begagnad och testa ett tag, blir det ingen effekt så sälj den igen för samma pris
 
D Derbyboy skrev:
Krävs det 12-15 grader för att förhindra sommarstugedoft?

berätta gärna mer......
Ja, alltså där någonstans i det temperaturintervallet brukar RH hålla sig under skadliga värden, och alltså slipper man "sommarstugelukten". Dock, om lukten redan satt sig så måste allt poröst mtrl bort, såsom gardiner, stoppade möbler och sängar/madrasser, mattor etc. Kan förmodligen också sätta sig i papperstapeter. Det är gissningsvis likartat med att röksanera ett hus.
En avfuktare är mer direkt på sak, men kräver ändå liknande temp för att avfukta ordentligt. Kanske går det att hålla en ngt lägre temp och därmed spara lite uppvärmningspengar, men avfuktare är ju inte gratis så... Förmodligen lönsammare norrut.

Som Åsa säger, om bara RH håller sig under ca 70% så blir det ingen mögeltillväxt. Det kan ju uppnås dels med avfuktning, och dels genom att värma luften så sjunker RH. Exakt samma som i grunden, eller vinden.
 
Åsa Lund
Vi har avfuktare dels i ett rum på Torpet, dels i krypgrund i villan. Har ställt in dem på 60% och det är perfekt
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har avfuktare dels i ett rum på Torpet, dels i krypgrund i villan. Har ställt in dem på 60% och det är perfekt
Är det en kondensavfuktare i Torpet? Kräver inte de minst +5C för att överhuvudtaget fungera, och att avfuktningskapaciteten blir bättre ju varmare det är?
Tänker att Sthlm är aningens kallare än Skåne.
 
Åsa Lund
Vi har ett litet element i rummet på Torpet utanför Falköping. Elementet står på ca 7 grader. Plus att avfuktaren värmer rummet lite grann den oxå. Vattnet rinner iväg i en slang till vasken i köket. RH ligger under 60% konstant. Woods DS12 tror jag det är.

Från september till mars går det ca 600 kWh för att hålla det rummet torrt och varmt. Volymen på rummet är strax under 20 m3. 2 mm glas i fönstren, ingen isolering i väggarna av timmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, alltså där någonstans i det temperaturintervallet brukar RH hålla sig under skadliga värden, och alltså slipper man "sommarstugelukten". Dock, om lukten redan satt sig så måste allt poröst mtrl bort, såsom gardiner, stoppade möbler och sängar/madrasser, mattor etc. Kan förmodligen också sätta sig i papperstapeter. Det är gissningsvis likartat med att röksanera ett hus.
En avfuktare är mer direkt på sak, men kräver ändå liknande temp för att avfukta ordentligt. Kanske går det att hålla en ngt lägre temp och därmed spara lite uppvärmningspengar, men avfuktare är ju inte gratis så... Förmodligen lönsammare norrut.

Som Åsa säger, om bara RH håller sig under ca 70% så blir det ingen mögeltillväxt. Det kan ju uppnås dels med avfuktning, och dels genom att värma luften så sjunker RH. Exakt samma som i grunden, eller vinden.

Tack då är jag med.....

Generellt kan man dock säga att RF 75 procent är gränsvärdet för mögeltillväxt. Jag håller mig under 75 procent RF i temperaturområdet 6-11 grader.

Det är alltså inte temperaturen som är avgörande för sommarstugelukten utan RF.
 
Åsa Lund
D Derbyboy skrev:
Tack då är jag med.....

Generellt kan man dock säga att RF 75 procent är gränsvärdet för mögeltillväxt. Jag håller mig under 75 procent RF i temperaturområdet 6-11 grader.

Det är alltså inte temperaturen som är avgörande för sommarstugelukten utan RF.
Eftersom det kan vara kallare på ytorna än i luften i ett rum tycker jag man ska ha lite marginal på %. Har du 75% i luften mitt i rumme , där du kan mäta, så är det troligen högre % vid ytan på golv och vägg, där luften står still och möglet växer.
 
Jag förstår poängen men skriv det istället:

”Mögelpåväxt startar generellt vid 75 % RF men jag siktar på 70 för att vara på säkra sidan”

Har precis skruvat upp värmen lite, har haft spikar upp på 80 procent RF i ett av rummen :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.